Nielsen (VNU) koopt BBC De Media en Reclamebank

Hoewel het er naar uitzag dat VNU-onderdeel Nielsen met Nielsen Netratings Nederland definitief de rug had toegekeerd, is net bekend geworden dat Nielsen Media Research BBC De Media en Reclame bank heeft gekocht. Beide partijen werkten al samen. BBC De Media en Reclamebank zal worden omgedoopt in Nielsen Media Research. Hoeveel VNU betaalt aan de Nederlandse Dagblad Pers (NDP) voor BBC, is niet bekendgemaakt.
BBC De Media en Reclamebank houdt bij wat er jaarlijks in Nederland wordt besteed aan reclame. Dat doet het voor zowel print als televisie. Voor internet wordt er samengewerkt met het IAB. Volgens Robert McCann, directeur van Nielsen Media Research is BBC De Media en Reclamebank een belangrijke aanwinst voor Nielsen.
BBC bestaat al 50 jaar en registreert zoals gezegd tegenwoordig de mediabestedingen in vrijwel alle mediumtypen: van televisie tot folders en van dagbladen tot out of home. De printmedia registreert BBC in huis, waar meer dan 50 medewerkers dagelijks de advertenties invoeren.
De mediabestedingen van audiovisuele media en out of home worden aangeleverd door de exploitanten. Voor de registratie van de bestedingen voor folders en direct mail maakt BBC gebruik van een panel, dat periodiek alle geadresseerde en ongeadresseerde reclame aan BBC opstuurt. Tot slot legt BBC vrijwel alle advertenties vast in de digitale Beeldbank. BBC blijft opereren vanuit Amsterdam. De dagelijkse leiding blijft in handen van de huidige directeur Ben van der Werf.
BBC denkt in Nilelsen Media Research een strategische partner te hebben gevonden. Als onderdeel van een sterke internationale partij heeft BBC de mogelijkheid om haar ambities voor verdere groei en productontwikkeling te realiseren. Nielsen is wereldwijd marktleider op het gebied van media- en reclame informatie en zal BBC door de bundeling van kennis in staat stellen nog beter in te spelen op toekomstige ontwikkelingen in de dynamische media- en reclame markt.
“Sinds enkele jaren werken BBC en Nielsen Mediareserach succesvol samen op het gebied van informatie over internationale mediabestedingen. De ideeën van Nielsen over de ontwikkeling van de advertentie-informatie business sluiten aan bij de visie van BBC. Het verbreden van de registratie, het ontwikkelen van producten om de klant beter te bedienen en het verder uitbouwen van een internationale database zijn daarbij speerpunten. Het bundelen van de krachten, waarbij BBC als lokale partij met kennis van de Nederlandse markt een belangrijke functie heeft, biedt strategisch gezien veel mogelijkheden”, aldus Ben van der Werf, directeur van BBC.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond