VICE Onderzoek: jonge mensen ten tijde van de COVID-19

29 april 2020, Amsterdam – Een nieuw onderzoek dat door VICE Media Group is gepubliceerd toont aan dat jonge mensen in de EMEA regio zich meer zorgen maken (46%) over de economische gevolgen van het coronavirus op de lange termijn dan dat ze het virus zelf oplopen (25%).
Het onderzoek, afgenomen door Information Desk van VICE, is onderdeel van een groter wereldwijd onderzoek afgenomen door het researchteam van het mediabedrijf. In dit wereldwijde onderzoek is gekeken naar de gevoelens en het gedrag van 9,300 jonge mensen over de hele wereld ten tijde van de COVID-19 crisis.
De bevindingen tonen een generatie met zorgen over de economie, maar tegelijkertijd ook optimisme voor de langetermijn. Op regionaal niveau vinden veel jonge mensen binnen EMEA dat zij verder op de pandemie curve staan dan andere landen wereldwijd en meer op zoek naar positiviteit.
Van de wereldwijd 9,300 respondenten zijn de meest opvallende resultaten van de 1,840 respondenten in de EMEA regio als volgt:
- 60% van de EMEA respondenten gaat actief op zoek naar online content die niks met het coronavirus te maken heeft (wereldwijd is dit 46%) en 53% wil graag opbeurende en inspirerende content.
- Jongeren keren zich af van de reguliere media; meer dan de helft vertrouwt op alternatieve en onafhankelijke nieuwsbronnen voor informatie rondom COVID-19. 41% (tegenover 50% wereldwijd) heeft het gevoel dat het nieuws juist is wat hen door de pandemie kan loodsen.
- Jongeren zeggen te vertrouwen op doktoren en ziekenhuismedewerkers voor informatie (83%) in tegenstelling tot traditionele nieuwsbronnen (77%).
- Autoriteit heeft nog steeds macht in de regio: 72% zegt dat ze nog steeds vertrouwen op nationale leiders in vergelijking tot 58% wereldwijd.
- Jonge mensen maken zich meer zorgen over de lange termijn impact van het coronavirus op de economie (46%) dan dat ze het virus zelf oplopen (25%). Echter maken ze zich het meest zorgen (62%) over dat hun naasten het virus oplopen.
- Maar ze zijn ook overwegend positief over het langetermijnperspectief: 57% is er van overtuigd dat het coronavirus een positieve invloed zal hebben op maatschappij en cultuur, tegenover 45% die hetzelfde sentiment ervaart in Noord-Amerika.
Lees het volledige onderzoek gericht op de EMEA en het volledige Global onderzoek hier: https://sites.google.com/vice.com/insights/consumer-insights/covid-19?authuser=0
“Wij richten ons als mediabedrijf op jonge mensen en voelen het als onze verantwoordelijkheid om jonge mensen bij te staan en hen door deze onevenaarbare tijd heen te helpen. Wij hebben daarom wereldwijd bij ons publiek een enquête afgenomen om er achter te komen hoe zij denken over de COVID-19 crisis, en om te achterhalen wat zij nu het meest van ons nodig hebben.” zegt Julie Arbit, de Global SVP van Insights. “Uit ons onderzoek blijkt dat, hoewel jonge mensen denken dat de wereld momenteel aan een zijden draadje hangt, ze ook geloven dat er een weg naar een positieve toekomst is. Jonge mensen zijn op zoek naar connecties met media en merken die content creëren die zij nodig hebben om geïnformeerd en vermaakt te blijven.”
AANVULLENDE INFORMATIE:
OVER HET ONDERZOEK
Tussen 20 en 29 maart is er via de website en social kanalen van VICE, Refinery29 en i-D online een kwantitatief onderzoek uitgezet. Binnen de eigen onderzoekskanalen van VICE, VICE Voices en Mad Chatter, zijn tevens kwalitatieve vragen uitgezet. De volledige steekproefgrootte bestond uit 9,360 personen in de leeftijdscategorie 16-55 waarbij de meerderheid (93%) bestond uit Millennials en Gen Z’ers uit 30 verschillende landen. Binnen de 14 EMEA landen bestond de steekproefgrootte uit 1,840 personen in de leeftijdscategorie 16-55 waarbij de meerderheid (85%) bestond uit Gen Z’ers en Millennials. *Voorbeelden van alternatieve en onafhankelijke nieuwsbronnen die in het onderzoek genoemd werden waren VICE News en Buzzfeed News.
OVER INFORMATION DESK
Information Desk is een afdeling binnen VICE Media Group gericht op het ontcijferen van het gedrag van jongeren en trends die cultuur vormen door middel van eigen onderzoek. Met een onevenaarbare kennis op het gebied van cultuur en toegang tot de mensen die de wereld waar wij in leven consumeren en vormen, vertaalt Information Desk informatie ingewonnen bij het jonge publiek van VICE Media Group, makers wereldwijd en content naar bruikbare inzichten voor zowel VICE als onze partners.
ABOUT VICE MEDIA GROUP
VICE Media Group is the world’s largest independent youth media company. Launched in 1994, VICE has offices in 35 cities across the globe with a focus on five key businesses: VICE.com, an award-winning international network of digital content; VICE STUDIOS, a feature film and television production studio; VICE tv, an Emmy-winning international television network; a Peabody award-winning NEWS division with the most Emmy-awarded nightly news broadcast; and VIRTUE, a global, full-service creative agency with 25 offices around the world. VICE Media Group’s portfolio includes Refinery29, the leading global media and entertainment company focused on women; PULSE Films, a London-based next-generation production studio with outposts in Los Angeles, New York, Paris and Berlin; i-D, a global digital and bimonthly magazine defining fashion and contemporary culture; and Garage, a digital platform and biannual publication converging the worlds of art and design.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.