Mobiele navigatie

Marktleider TomTom nam onlangs Tele Atlas over, een Nederlandse leverancier van navigatiedata. De afhankelijkheid van de gegevens van de navigatiekaarten is groot en TomTom doet er goed aan deze core business in huis te halen. (Column door Peter Kentie)
Om meer dan één reden, want de uitdagingen voor TomTom liggen in een geheel andere hoek dan verwacht. Niet de concurrenten Garmin en Sony zijn een bedreiging aan het adres van TomTom, maar het fenomeen ‘convergentie’: de high-end zakelijke mobiele telefoons en Blackberry’s worden meer en meer uitgerust met ingebouwde gps-ontvangers.
De sector voor navigatie-apparatuur gaat de komende jaren ingrijpend veranderen, nu de oplossingen op andere en meer logische hardwareplatforms worden aangeboden. KPN is al gestart met KPN OpWeg, waardoor een BlackBerry omgetoverd wordt tot een volwaardig navigatiesysteem voor binnenzak en voorruit. Roterende 3D-kaarten, gesproken instructies en actuele verkeersinformatie van de ANWB zijn gecombineerd met een handig telefoonboek.
Nav4all gaat een stap verder en introduceert gratis navigatie voor Java-enabled smartphones en Pocket-pc’s met een dataverbinding. Niet zo’n fancy en visuele 3D-weergave als op een TomTom, maar toch. Gratis, het Business 2.0-toverwoord is gevallen. En Nav4all is zeker niet de enige met zo’n aanpak en businessmodel. Zo beschikt concurrent Amaze zelfs over vectorkaarten, luchtfoto’s en satellietfoto’s. Natuurlijk is de markt groot genoeg voor veel spelers. Van de ongeveer 200 miljoen auto’s in Europa is amper tien procent met een navigatiesysteem uitgerust. Maar de mobiele-telefoonpenetratie is heel wat groter en waarom navigatie beperken tot de heilige koe? Ook Google roert zich, want Google Maps is een mobiele killer app.
Google constateerde een groei van 40 tot 50 procent in het gebruik van de mobiele versie van Google Maps, direct na de introductie van de Apple iPhone. Ook mobiele e-mail en zoekopdrachten groeien als kool. TomToms convergentiemodel is mobiele televisie geïntegreerd met navigatie. Ideaal voor picture-in-pictureweergave. Was dat ook niet een Philips-uitvinding?
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond