De coronacrisis versnelt de vraag naar ship-from-store oplossingen

Amsterdam, Nederland, 13 mei 2020 – StoreShippers, een Amsterdamse start-up die emissievrije ship-from-store logistiek voor retail biedt, heeft een whitepaper met als titel ‘Online verkopen bij de winkel op de hoek’ gepubliceerd. Het whitepaper heeft tot doel om fysieke winkeliers, merken en winkelcentra informatie te verschaffen over de mogelijkheden die er zijn om omzet online te verhogen. StoreShippers ziet grote kansen voor de fysieke winkel om zich online te manifesteren en te profiteren van de online groei.
Winkeliers zijn continu op zoek naar manieren om consumenten aan te trekken en hun omzet te verhogen. Tegenwoordig is dit een flinke uitdaging, want de concurrentie is moordend. Met name voor lokale ondernemers met een fysieke winkel is het lastig om hun hoofd boven water te houden. Deze ondernemers staan onder grote druk door de concurrentie met grote online partijen en doordat de wensen en eisen van de consument veranderen. De huidige coronacrisis komt daar nog bovenop.
Om deze uitdaging het hoofd te bieden, moet de grens tussen online en offline retail verdwijnen. Winkeliers kunnen niet langer de online klant negeren en het zich veroorloven om 20% potentiële omzet te laten liggen. Daarom zullen zij een strategie moeten kiezen om producten ook aan online klanten te verkopen.
De belangrijkste punten van het whitepaper zijn:
- Tegenwoordig vindt nog 80% van alle retailaankopen plaats in fysieke winkels, terwijl 20% van de retailaankopen online gedaan wordt. Juist online valt nog heel veel te winnen als fysieke winkeliers op de juiste manier aanhaken op de digitale verschuiving van de consument.
- De succesvolste winkeliers zijn de bedrijven die offline en online volledig integreren. Hierbij behoudt de fysieke winkel haar traditionele functie als verkooppunt, maar krijgt de winkel er functies bij ten behoeve van de online consument.
- Voor veel fysieke winkeliers is het gunstig om producten online te verkopen, omdat ze producten al op voorraad in hun winkel hebben, er al personeel in de winkel staat en ze snel bij de consument kunnen afleveren door de centrale locatie van de winkel.
- Elke winkelier moet vanuit zijn eigen sterktes en zwaktes een zorgvuldige afweging maken om te bepalen wat zijn online kansen zijn.
- StoreShippers onderscheidt drie manieren om als fysieke winkel succesvol online producten te verkopen: het verkopen via een online winkelcentrum, het verkopen op een lokaal online warenhuis en het verkopen op een marktplaats.
Pieter-Paul van den Hoven, mede-oprichter van StoreShippers: “Onlineverkopen vertonen in deze periode een sterke groei, terwijl winkelverkopen afnemen. Voor winkeliers is er maar één weg vooruit en dat is om vol gas in te haken op de online mogelijkheden en voordelen die hun winkel biedt. Een ship-from-store strategie in combinatie met pick-up from store biedt grote concurrentievoordelen voor grote retailers, maar ook zeker voor de winkel op de hoek.”
Het whitepaper beschrijft de in Nederland beschikbare mogelijkheden om de omzet te verhogen en bespreekt voorbeelden van partijen die daarbij kunnen helpen. Alle initiatieven zijn erop gericht om de producten die in de winkel liggen online zichtbaar te maken en vervolgens vanuit de winkel te leveren via een ship-from-store strategie of door de producten in de winkel op te laten halen.
Klik hier om het whitepaper te downloaden: https://www.storeshippers.com/online-winkelen-bij-de-winkel-op-de-hoek/
Einde persbericht
Maak kennis met StoreShippers: StoreShippers biedt duurzame stedelijke ophaaldiensten en duurzame same-day bezorging in een groot aantal landen en steden in samenwerking met fietskoeriers en andere milieuvriendelijke koeriers over de hele wereld. Het is de missie van StoreShippers om een wereldwijd duurzaam ship-from-store-netwerk op te bouwen om wereldwijde online zichtbaarheid te verbinden met lokale offline aanwezigheid.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.