‘Webwinkels nemen loopje met retourzendingen’

Ruim een kwart van de webwinkels betaalt veel te laat geld terug bij retour gestuurde pakketten. Bij maar liefst 44 procent van de teruggestuurde pakketten werden geen bezorgkosten terugbetaald. Dat zegt de Consumentenbond.
De bond bestelde 268 producten bij 118 verschillende webwinkels en stuurde alle pakketten direct retour. Veel webwinkels kwamen met smoesjes voor het niet op tijd terugstorten van het geld. ‘Uw pakje is niet bij ons binnengekomen’, ‘er staat een oud adres op ons retourformulier’ en ‘de administratie is deze week gesloten’. Pas na een herinnering betalen de meeste webwinkels alsnog, al kon de Consumentenbond bij vier winkels zelfs helemaal naar zijn geld fluiten.
Bij webwinkel Carshop Fortuin duurde het terugbetalen maar liefst 105 dagen. Behalve te laat terugbetalen en het niet terugstorten van de verzendkosten, gaan sommige online winkels ook de fout in met hun algemene voorwaarden. Ze geven bijvoorbeeld geen geld terug maar een tegoed.
De bond constateerde meer onregelmatigheden. Webshops verplichten consumenten soms om voor een retourzending contact met hen op te nemen, maar dit mag niet volgens de Wet koop op afstand.
De resultaten van dit onderzoek staan in de Consumentengids van april.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Roel
Fijn, beetje webshops op kosten jagen voor een onderzoekje.
Ik zou het juist interessant vinden waarom webshops soms zo lastig met de regels omgaan, bewust of onbewust, poging tot kostenbesparing, ontwetendheid of wat anders.
Dat je als webshop consumenten verplicht contact op te nemen voor een retourzending vind ik eigenlijk wel logisch, dan maak je gewoon duidelijk dat de shop een pakketje kan verwachten, en dek je jezelf als consument ook wat in, als je zomaar wat terug stuurt kan de webshop ontkennen wat gekregen te hebben, in sommige gevallen ook daadwerkelijk niks krijgen, of je krijgt een doosje met artikel zonder dat je weet wie de afzender is, terwijl de afzender op het forum van Tros Radar loopt te piepen dat ze geen geld krijgen.
Karel Kolb
Ben vooral benieuwd of er verschillen zijn tussen webshops met en zonder keurmerk. In het eerste geval kun je dan niet meer van onwetendheid spreken maar van opzet.