Deel dit artikel
-

Tapps rapporteert e-mail bestedingen aan BBC en IAB

Tapps gaat vanaf 2005 als eerste Nederlandse partij de e-mailmarketing bestedingen aanleveren bij IAB Nederland en BBC. IAB-voorzitter Igor Beuker: “De e-mailmarketing bedrijven waren erg ondervertegenwoordigd in de cijfers. IAB rekent erop dat ook de partijen die nog niet aanleveren nu snel zullen volgen en hun verantwoordelijkheid naar de markt nemen.” Maar Johan van Mil, directeur van Tapps-concurrent Mailmedia, zegt tegen Emerce dat hij twijfelt of hij zijn omzetcijfers aan BBC en IAB gaat geven.

Tapps start  per januari 2005 met de maandelijkse aanlevering van haar omzet. Govert van Eerde, directeur van Tapps: “ Wij vinden het belangrijk om te laten  zien dat e-mail marketing een substantieel deel uitmaakt van de totale online advertising bestedingen. Als onze collega’s ook hun omzet naar buiten brengen zal dit een zeer positieve impuls geven aan de inzet en het gebruik van kwalitatieve opt-in e-mailadres bestanden.”

Volgens Van Eerde maakte Tapps over de eerste drie maanden van 2005 een totale bruto-omzet van 1,1 miljoen euro ten opzichte van circa 300.000 euro in dezelfde periode vorig jaar. Dat betekent dat de bestedingen in ieder geval flink in de lift zitten.

Wat de netto-omzet is, wilde de directeur van Tapps niet kwijt, maar volgens kenners is het bij traditionele mediabestedingen de gewoonte dat er nog circa 60 procent vanaf moet in verband met kortingen die worden gegeven aan mediabureaus. Zo veel korting wordt over het algemeen niet door e-mail marketingpartijen gegeven, maar ook daar geldt wel voor dat er kortingen worden gegeven. Een gemiddelde valt daar echter niet aan op te hangen. De bureaukorting is sowieso 15 procent, maar soms wordt meer korting gegeven. Van Eerde zegt dat Tapps ook winstgevend is.

Dat Van Eerde van Tapps nu overstag is gegaan, is voor Mailmedia-directeur Johan van Mil nog geen reden om ook direct cijfers aan BBC en het IAB te gaan leveren. “Ik twijfel nog. Ik weet niet of ik daar op dit moment wel zo verstandig aan doe. Ik vind het wel heel goed dat Tapps al zo ver is, maar wij zijn nog in gesprek met de BBC,” zegt hij in een reactie op het besluit van Tapps.

De totale online reclamebestedingen zoals die worden geregistreerd door BBC zijn tot nu toe afkomstig van ruim 1500 Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. Over heel 2004 werd voor merken en diensten bijna 110 miljoen euro aan bruto internet-mediabestedingen geregistreerd.

De exploitanten en advertentienetwerken die gedurende 2004 maandelijks al data aanleverden bij BBC zijn: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Communications en Wegener multimedia.

Deel dit bericht

5 Reacties

insider

Groot applaus voor Govert van Eerde: hij heeft niet alleen het lef om zijn cijfers meer openbaar te maken maar toont ook nog eens cijfers waar hij zondermeer trots op kan zijn. Een netto omzet van een half miljoen euro per kwartaal geeft aan dat TAPPS erg goed bezig is.

latino

Goed nieuws en inderdaad chapeau voor Tapps om haar cijfers vrij te geven; voor mij nog steeds onbegrijpelijk dat andere mailpartijen 'twijfelen'.Willen we een serieuze speler worden in het speelveld van advertentiebestedingen (offline en online) is het zaak dat alle partijen meedoen.Dit geldt trouwens niet alleen voor de andere mailpartijen, maar ook voor zoekmachines en nog vele andere websites.Hoe kan een adverteerder, reclame- en mediabureau deze partijen serieus nemen als men 'twijfels' heeft of 'het nut niet inzien' van deelname?

HenkSanders

TAPPS-concurrent MailMedia presenteert zichzelf als marktleider wat natuurlijk goed mogelijk is/was….. maar als TAPPS dit jaar een bruto omzet van misschien wel 5 miljoen euro gaat doen moet ik nog zien of Mailmedia veel meer doet en zichzelf dus terecht marktleider mag noemen. Ik moet wel bekennen dat ik nooit had verwacht dat die markt zo snel zo groot geworden is, ik moet serieus gaan nadenken of ik niet ook iets in dat segment moet gaan doen.Mvg, H.S.

FredEggink

@Latino: ik begrijp best dat er partijen zijn die hun cijfertjes niet publiek willen maken naar van Mailmedia had ik dat niet verwacht daar die hebben aangekondigd om jaarlijks zelf met een marktsurvey te komen. Vorig jaar rond deze tijd is er nogal wat tamtam geweest over dit fameuze mailmedia onderzoek waarin de emailmarketing markt op 300 miljoen euro werd geschat.

Dennis Jipping

Op de website van Tapps valt het volgende te lezen:"Het bedrijf is er daarnaast in geslaagd in de eerste maand van 2005 een omzet te realiseren die 30% hoger ligt dan de totale omzet gerealiseerd in het eerste kwartaal van 2004." De omzet in de eerste maand van 2005 was dus ongeveer 400k. Deze lijn doorgetrokken kom je ongeveer op de 1,1 miljoen uit. Dat klinkt geloofwaardig. Wat ik me wel afvraag: Het totale potentieel van Tapps is 1,6 miljoen adressen (Hotmail adressen niet meegenomen). Deze mogen ze twee keer per maand mailen. Het totale verkooppotentieel is daardoor 3,2 miljoen adressen per maand. Indien alles is volgeboekt kom je op een adresprijs van 12,5 eurocent. Dit lijkt me aan de lage kant per adres. Zeker als er nog 60% vanaf moet volgens de 'kenners'. Als Tapps een aardige bezettingsgraad heeft zeggen al deze cijfers dus niets meer. Of wordt hier ook inzicht in gegeven richting BBC / IAB?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond