Winkelgedrag consument verandert door internet

Consumenten shoppen duidelijk kritischer in de binnenstad en zijn beter geïnformeerd over producten door de invloed van internet. Dit blijkt uit een uitgebreid onderzoek van de Universiteit Utrecht. Voor het onderzoek (waarbij gebruikgemaakt werd van het online panel van Multiscope) werden in totaal 3218 Nederlanders ondervraagd over hun online/ offline aankoop- en oriëntatiegedrag.
In het onderzoek van Multiscope wordt een onderscheid gemaakt tussen drie verschillende groepen internetgebruikers: ’e-shoppers’, ’online searchers’ en ’non e-shoppers’. Ongeveer 57% van de e-shoppers en online searchers oriënteert zich wel eens op internet, voordat hij of zij in de binnenstad wat gaat kopen. De overgrote meerderheid daarvan (67%), oriënteert zich minimaal 1x per kwartaal via internet, alvorens in de binnenstad te kopen.
Voor aankopen in de binnenstad is het internet, na de binnenstad zelf, daarmee het belangrijkste oriëntatiemedium. Het is hiermee de invloed van reclamefolders inmiddels overstegen. Gemiddeld heeft 17% zich tijdens de laatste drie aankopen in de binnenstad eerst georiënteerd via internet. Dit online oriëntatiegedrag komt bovenmatig veel voor in de productcategorieën financieel (80%), erotica (65%), vakantiereizen (64%) en computerhardware en accessoires (60%).
Internet maakt consumenten ook veel prijsbewuster. Van de groep e-shoppers is ruim 60% het eens met de stelling ’doordat ik mij via internet op producten oriënteer, winkel ik prijsbewuster in de binnenstad’.
Het onderzoek gaat ook dieper in op de negatieve gevolgen van online aankopen voor een aantal branches. Het percentage e-shoppers dat in bepaalde winkels minder koopt doordat ze via internet kopen ligt daarbij, afhankelijk van het product, tussen de 1% en de 11%. De negatieve invloed is het grootst bij cd-winkels, boekhandels en computerzaken. Doe-het-zelf winkels, juweliers en dierenwinkels hebben het minst te lijden onder de invloed van online aankopen. Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat webwinkelen niet alleen maar ten koste gaat van bestaande winkels, maar ook voor extra aankopen zorgt.
Het minder bekende beeld dat iemand zich eerst in een winkel oriënteert om vervolgens via internet te bestellen komt ook voor. Ruim een kwart van de e-shoppers heeft wel eens een product op internet gekocht waarop men zich eerst in de binnenstad georiënteerd heeft. Voor 21% van deze groep is dat schering en inslag want zij oriënteren zich één maal per maand of vaker in de binnenstad om vervolgens hun slag te slaan op het internet.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond