Deel dit artikel
-

‘Consument onwetend over hoe hij wordt geëxploiteerd’

Meer dan zestig procent van de vijfduizend ondervraagde consumenten zegt dat ze geen flauw idee hebben wat bedrijven met hun persoonlijke gegevens doen.

Dat valt te lezen in een onderzoeksrapport van Publicis Sapient. Het bureau peilde tussen juni en september kennis en attitudes van respondenten in Australië, Duitsland, Frankrijk, het VK en de VS.

Veertig procent vindt dat ze meer geven dan terugkrijgen van deze bedrijven. Anders gezegd: voor een koopje geeft de consument gedrag- en profielinformatie weg en hij weet ook niet hoe die prijs op te schroeven.

Daar zit wel een nuance in. Naarmate iemand beter is geïnformeerd over wie welke data om welk doel gebruikt, beschouwt hij dataverwerking minder als indringend of iets negatiefs.

Bijna de helft van de respondenten (48%) denkt dat het delen van persoonlijke data linksom of rechtsom een keer tegen hen zal werken. Het idee van datamisbruik leeft sterker bij oudere ondervraagden dan bij groepen als millennials en generatie Z.

Eenentwintig procent van de ondervraagden acht dataprivacy tegenwoordig als onmogelijk, elf procent juist heel erg. De groep daartussen is gelijk verdeeld over zijn kansen.

Foto: Stevanbaird (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond