Europese Commissie: Concurrentievervalsing bij verkoop online sportrechten

Bij de verkoop van sportrechten aan interrnetbedrijven en telecombedrijven is er sprake van "concurrentieverstorende overeenkomsten en gedragingen". Dit zegt de Europese Commissie, die inmiddels heeft besloten een "uitgebreid" onderzoek in te stellen.
Het is het eerste uitgebreide onderzoek op het gebied van nieuwe-mediarechten, zo maakte de Europese Commissie bekend. In de toelichting worden geen namen genoemd van partijen die zich schuldig zouden maken aan concurrentievervalsing. "Voorbeelden van dergelijke praktijken zijn de weigering om klank- en beeldmateriaal te verstrekken, het koppelen van televisierechten aan nieuwe media/UMTS-rechten, embargo's waarbij televisie-uitzendingen worden bevoordeeld ten opzichte van nieuwe vormen van verslaggeving, of het aankopen van nieuwe media/UMTS-rechten op een exclusieve basis", aldus de Commissie.
Een aantal van deze zaken kwam aan het licht, zo zegt de Commissie, toen er onderzoek werd gedaan naar de manier waarop de mediarechten rond de UEFA Champions League zijn verkocht, evenals de rechten voor de Engelse Premier League en de Duitse Bundesliga. "In al deze zaken zorgde de Commissie ervoor dat de toegang tot zulke rechten waar veel vraag naar is, niet werd gemonopoliseerd ten koste van nieuwe concurrenten."
"Sport- en in het bijzonder voetbalrechten zijn een belangrijk verkoopargument voor betaaltelevisieabonnementen, maar spelen ook een cruciale rol bij de uitbouw van markten voor nieuwe media, zoals geavanceerde internet- en UMTS-diensten", aldus de Europese Commissie. " In het belang van het ondernemerschap, de consumentenkeuze en de innovatie", zegt het ervoor te willen zorgen dat "de toegang tot deze essentiële premium content niet onnodig wordt beperkt.
In een verklaring zegt Mario Monti, Europees Commissaris voor het Concurrentiebeleid: "De ingebruikneming van 3G-netwerken is volop bezig en het succes van deze dienst hangt sterk af van de mate waarin de netwerkexploitanten erin slagen aantrekkelijke audiovisuele content aan te bieden. Daarom is het van belang dat de concurrentieautoriteiten zorgen voor open en niet-discriminerende toegang tot sportrechten." Het aangekondigde onderzoek bestaat in eerste instantie uit een schriftelijke enquête onder betrokken partijen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond