USA Interactive met overname Expedia verder richting e-commerce

Voor een bedrag van 3,3 miljard dollar in aandelen koopt USA Interactive de 33 procent van Expedia.com die het nog niet in zijn bezit heeft. Hoewel CEO Barry Diller met USA Interactive een mediabedrijf van de toekomst wilde vestigen, wordt het bedrijf langzaamaan een grootmacht binnen e-commerce.
De oorsprong van USA Interactive is een telesell-kanaal, maar in de afgelopen jaren is het bedrijf onder leiding van CEO Barry Diller uitgegroeid tot het grootste bedrijf voor verkoop op afstand. De omzet lag vorig jaar met 4,6 miljard dollar hoger dan bij Amazon, hetzelfde geldt voor de winst (Ebitda: 678 miljoen dollar). Amazon bestaat echter uit één site, terwijl USA Interactive er een hele waaier heeft, waaronder Hotels.com , Match.com (dating), Expedia en Ticketmaster . De laatste is eigenaar van het Nederlandse Ticketservice.
Het doel van Diller was om een mediabedrijf te vestigen waar de programmering en commercie hand in hand gaan. In 2001 vertelde hij in BusinessWeek dat alleen mediabedrijven zullen overleven die meerdere inkomstenbronnen hebben, naast reclame. Wie de opkomst van SMS bij de omroepen ziet en de huidige teruggang in de advertentiemarkt, kan Diller met terugwerkende kracht gelijk geven in zijn ideëen over het 'mediabedrijf van de toekomst'.
Hoewel het de ambitie van Diller was om een balans aan te brengen tussen internet en televisie en content en commercie, ligt de nadruk binnen zijn USA Interactive nu vooral op e-commerce. Zeker nadat eind 2001 een belangrijk deel van de mediatak – USA Networks – verkocht werd aan Vivendi, dat mede op basis hiervan Vivendi Universal Entertainment opzette, bestaande uit televisie, filmstudio's en pretparken.
Na deze overname door Vivendi werd Diller eveneens CEO van Vivendi Universal Entertainment, een functie die hij nu beëindigt, zo maakte USA Interactive gelijktijdig met de overname van Expedia bekend. Vivendi Universal Entertainment staat al enige tijd in de etalage, Vivendi wil met de verkoop de eigen schuldenlast verlichten.
Mogelijk dat Diller een deel van USA Networks terugkoopt in de hoop dat de terugkeer van de televisiekanalen toch zal leiden tot het mediabedrijf van de toekomst dat hem voor ogen stond. Hij zinspeelde daar onlangs al op. Voorlopig is het echter de e-commercetak die wederom versterkt wordt. Vorig jaar deed USA Interactive al een bod op de aandelen in Hotels.com, Expedia.com en Ticketmaster die het nog niet in zijn bezit heeft, een bod met een gezamenlijke waarde van 4,5 miljard dollar. Alleen de overname van Ticketmaster ging toen door. De aandeelhouders van Hotels.com en Expedia.com vonden de premie van 7,5 procent bovenop de koers te laag.
Nu biedt USA Interactive een premie van 30 procent bovenop de koers van Expedia.com op 18 maart, wat resulteert in een overnamebedrag van 3,3 miljard dollar. In reactie op de overname steeg de koers van Expedia.com met 21 procent, tot 47,13 dollar per aandeel. De koers van USA Interactive daalde met 6,2 procent tot 24,85 dollar.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond