Deel dit artikel
-

IBM en Hyundai sluiten telematica-deal

IBM en Hyundai hebben een overeenkomst gesloten voor de toepassing van allerlei wireless services in voertuigen van de Zuid-Koreaanse automaker. De eerste modellen moeten vanaf juni van de band rollen. Details over de telematica-deal zijn niet bekend gemaakt.

De Hyundai -auto's zullen onder meer worden uitgerust met een systeem dat automatisch hulpdiensten belt wanneer de airbag wordt gebruikt. Ook zullen ze een GPS-systeem bevatten waarmee de auto bij diefstal kan worden opgespoord en dat realtime verkeersinformatie mogelijk maakt.

Een andere geplande feature is een portal met nieuws, weer en aandelinformatie, alsook e-mail en internettoegang, in tekst of met voice-response. Ook moeten de auto's worden uitgerust met data-synchronisatie voor PDA's, mobiele telefoons en andere apparaten. Details over de deal zijn niet bekend gemaakt. Vanaf juni zullen de eerste door Hyundai en IBM ontwikkelde auto's van de band rollen.

De productie is in eerste instantie op de Koreaanse markt gericht. Naast Hyundai werkt IBM op telematica-gebied ook samen met BMW, Volkswagen, Audi, Peugeot, Honda en DaimlerChrysler. Telematica houdt zich bezig met het grensgebied van computers en draadloze telecommunicatie-technologieën. Tegenwoordig wordt het steeds vaker gebruikt voor als term voor wireless services in auto's. Een aantal jaren geleden waren navigatie-systemen in duurdere modellen zo ongeveer de enige telematica-toepassingen.

Vorig jaar kochten Amerikanen zo'n 1,8 miljoen met telematica uitgeruste auto's, zo meldt het persbureau AP. Dat neemt volgend jaar toe tot 2,4 miljoen en in 2007 tot 6,6 miljoen stuks.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond