Erotiekgigant EDC Retail ziet omzet opnieuw verdubbelen

Veendam, 1 juni 2021 – EDC Retail, onder meer bekend van webshop EasyToys, signaleert in het eerste kwartaal van dit jaar een omzetstijging van 95 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarmee zet de Europees marktleider in erotische artikelen koers om voor het tweede jaar op rij het eigen omzetrecord te verbreken. De stuwende kracht van de coronacrisis is daarmee onmiskenbaar.
Volgens CEO Eric Idema is de groei van zijn bedrijf goed te verklaren. “Seks en seksualiteit worden steeds bespreekbaarder en de drempel om hierin te investeren wordt steeds lager.” Het bedrijf boekte afgelopen jaar een recordomzet van 65 miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van 2019. 2021 lijkt nóg rooskleuriger uit te pakken voor de erotiekgigant. In het eerste kwartaal, direct na het ingaan van de avondklok op 23 januari, steeg de verkoop tijdelijk met 170 procent vergeleken met dezelfde week een jaar eerder en die stijging zet nog altijd door. Om de toenemende vraag ook de komende jaren aan te kunnen, worden dit jaar enkele miljoenen euro’s geïnvesteerd in automatisering en robotisering van het inpakproces waardoor er sneller en meer bestellingen kunnen worden verwerkt.
Doorbraak sexual wellness
Het afgelopen jaar wisten 444.000 nieuwe klanten de producten van EDC Retail te vinden, een stijging van 123 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Ook gaven zij gemiddeld 10 procent meer uit aan erotische artikelen dan het jaar ervoor. “Mensen zijn vorig jaar meer tot rust gekomen en voor velen is sexual wellness een belangrijk thema geworden”, verklaart CEO Eric Idema. Corona bleek niet alleen de vraag te stuwen, maar ook te zorgen voor een verschuiving van de behoefte. “Hygiëneproducten zoals toy-cleaners zijn al jaren populair, maar waren nu al helemaal niet meer aan te slepen”, aldus Idema. Nieuwe producten zoals katoenen mondkapjes en desinfecterende handgel en -spray eindigden volgens de CEO meteen tussen de bestverkochte producten.
“Door de lockdown raakten ook speeltjes waarmee je via een app ook op afstand van elkaar kunt genieten steeds meer in trek”, vervolgt Idema. “Samen met IT-security bedrijf ESET hebben we dit jaar meegeholpen aan het beveiligen van deze speeltjes, zodat iedereen veilig kan blijven genieten van deze technologie.” Afgelopen jaar steeg de verkoop van dergelijke speeltjes met 750 procent, mede dankzij de populariteit van de vibrerende eitjes. Deze hang naar sekstech lijkt ook dit jaar door te zetten: in dit eerste kwartaal werd al 50 procent omgezet van wat er in 2020 in totaal werd gekocht aan deze slimme toys.
Men zoekt meer spanning
“Ook producten voor mannen raken steeds meer in trek”, vertelt Idema. “Direct na het ingaan van de huidige lockdown zagen we een opvallende stijging in de verkoop van masturbators, cockringen en buttplugs.” Andere producten die vergeleken met de eerste lockdown van vorig jaar nu meer aan populariteit winnen zijn siermaskers, bondage- en SM-producten. “Veel mensen zijn blijkbaar inmiddels op zoek naar meer spanning”, verklaart de CEO.
Minder verrassend was de populariteit van vibrators. Deze trillende speeltjes waren in 2020 opnieuw een van de meest gewilde productcategorieën. Van de beroemde Tarzan-vibrators werden vorig jaar 90.000 meer stuks verkocht, een stijging van 125 procent. Andere gewilde categorieën waren erotische cadeausets en vaginatoys. De verkoop daarvan steeg respectievelijk met 155 en 67 procent vergeleken met het jaar ervoor.
Europese verschillen
Naast de in Nederland bekende online winkel EasyToys, voert EDC Retail sinds 2019 ook het van oorsprong Duitse Beate Uhse en het op onze zuiderburen gerichte Pabo, titels die zich ook bezighouden met sexual wellness. Via deze drie consumentenwebshops en de internationale B2B-groothandel werden in 2020 erotische artikelen verkocht aan miljoenen klanten in meer dan 70 landen. Na vergelijking van de vier grootste afzetmarkten – Nederland, België, Duitsland en Frankrijk – zijn zowel overeenkomsten als verschillen te zien wat betreft erotische trends.
Zo stond vorig jaar in alle vier de Europese landen de Tarzan-vibrator in de top 3 van bestverkochte artikelen en waren ook de toy-cleaners overal in trek. Zowel in Nederland als in België werden seksspeeltjes veel cadeau gedaan, erotische cadeausets behoren hier tot de sterkst groeiende productgroepen. Maar verschillen zijn er ook. Zo was in Frankrijk de realistische dildo erg populair, terwijl de Duitsers vaker kozen voor het minimalistische design van de We Touch-vibrator.
Over EDC Retail
EDC Retail is Europees marktleider op het gebied van erotische producten en levert zowel aan particulieren als aan winkels. Het bedrijf, gevestigd in Veendam, voert onder meer de titel EasyToys. Met meer dan 100.000 bezoekers per dag en een aanbod van meer dan 14.000 erotische artikelen is EasyToys.nl de grootste webshop van Nederland en België. Daarnaast heeft EDC Retail meerdere andere webshops en produceert het diverse eigen merken. Het levert als groothandel wereldwijd aan andere webshops, distributeurs en retailshops. EDC Retail werd in 2007 door Eric Idema opgericht. De onderneming groeide vervolgens snel. Medio 2019 nam EDC Retail het Duitse erotiekconcern Beate Uhse, onder meer bekend van Pabo.nl, over. Sindsdien is het Europees marktleider. EDC Retail heeft zo’n 200 medewerkers in dienst.
CEO Eric Idema van EDC Retail. De Europees marktleider in erotische artikelen boekte afgelopen jaar een recordomzet van 65 miljoen euro en ligt op koers om dat record in 2021 te verbreken. De stuwende kracht van de coronacrisis is daarmee onmiskenbaar. Klik op de foto om het rechtenvrije beeld in hoge resolutie te downloaden.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.