Ayzee op kleine schaal verder, Fellinger vertrokken

Bij het bureau voor online advertising Ayzee is managing director Stephan Fellinger vertrokken. Hij werkt nu zelfstandig als consultant en is op die manier nog wel bij Ayzee betrokken. Fellinger is opgevolgd door Richard van Barneveld, voormalig managing director bij Icon MediaLab Nederland. Hij gaat met een afgeslankt bureau verder en wil zich sterker richting op consultancy.
Fellinger is op eigen initiatief vertrokken, aldus Ayzee. "Het is zijn eigen keuze", zegt de nieuwe managing director Van Barneveld. "Zijn ambitie ligt meer op het vlak van consultancy, dat is iets waar hij zich binnen Ayzee ook sterk voor maakte. Sinds zijn vertrek is hij op freelance basis als consultant verbonden aan het bureau." Fellinger: "Mijn hart ligt minder bij operationele zaken en meer bij het enthousiasmeren van mensen voor online marketing. Ik blijf inderdaad nog als freelancer verbonden aan Ayzee, het spreekt voor zich dat ik ook voor andere klanten ga werken, maar daar ben ik nu nog niet mee bezig. Ik ben pas sinds kort weg bij Ayzee."
Van Barneveld is sinds anderhalve week in functie en kan nog niet veel vertellen over de nieuwe strategie die het bureau gaat volgen. "Mijn doel is om binnen drie maanden vanuit een helder nieuw business plan te werken", zegt Van Barneveld. "We zullen ons meer gaan richten op web-consultancy en willen adviseren over zowel online als offline media." De "harde kern" van vijf mensen zal volgens Van Barneveld op termijn weer groeien naar zeven mensen. Daarnaast wil Van Barneveld werken met een netwerk van externe krachten op het gebied van ondermeer mediaplanning en techniek.
Resultaten de afgelopen maanden waren "redelijk tot redelijk goed" zegt hij. Ook Ayzee zag de markt voor online advertising inzakken, vanuit kostenbesparing is het bureau teruggebracht van tien naar vijf medewerkers. Van Barneveld verwacht dat investeringen in online marketing weer zullen groeien. Als bewijs noemt hij het binnenhalen van twee "grote, nieuwe klanten". Twee projecten voor deze klanten staan op stapel. Namen en inhoud konden niet bekendgemaakt worden, aldus Van Barneveld. Fellinger noemt als een van zijn laatste wapenfeiten het binnenhalen van een testcampagne voor Shellpolis.nl. "Juist dit soort traditionele merken hebben we nodig binnen online advertising in Nederland", zegt hij.
Ayzee in de nieuwe opzet hoeft nog niet te vrezen voor geldnood, aldus Van Barneveld. Het bedrijf is momenteel verliesgevend, maar kan desondanks volgens Van Barneveld nog wel enige tijd volhouden. Fellinger vertelt dat Ayzee in de tweede helft van vorig jaar en de eerste twee maanden van dit jaar wel winstgevend was.
Ayzee is sinds de oprichting voor honderd procent eigendom van Viral Ventures, een investeringsmaatschappij die in handen is van Ayzee's nieuwe managing director Van Barneveld, en Frank van Doorn. Beiden richtten ook het bedrijf Cyber Consult op dat op zijn beurt werd overgenomen door Icon Medialab, Van Barneveld werd daar toen managing director, maar vertrok er begin dit jaar.
Fellinger zegt tegenwoordig meer geïnteresseerd te zijn in online marketing in plaats van alleen online advertising, als voorbeeld noemt hij de 'capture rate' van websites, de mate waarin kijkers kopers worden. "Ik las laatst dat dit bij supermarkten rond de honderd procent ligt, bij kledingwinkels soms wel op vijftig procent, maar online ligt dit bij veel winkels rond de 1 procent." Volgens hem is er daarom meer interesse om te bekijken welke factoren kunnen bijdragen aan het verhogen van deze capture rate, "in plaats van weer een advertising campagne te maken".
Fellinger: "Vanuit online advertising perspectief is dat natuurlijk niet altijd het advies wat men zal geven. Wanneer je als bureau het lef hebt om dat soort dingen aan de kaak te stellen, en bij Ayzee waren we daarmee al begonnen, dan zul je op de lange termijn adverteerders aan je binden. Nadeel is alleen wel dat je ondertussen wel gewoon omzet moet draaien en daar kan een spanningsveld ontstaan. Als onafhankelijk adviseur hoef ik daar geen rekening mee te houden. Als managing director moest ik dat wel."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Ralph Cohen
Namens het gehele team van Distefora Mobile Netherlands(voorheen Minick) willen wij Stephan heel erg veel succes wensen met het nieuwe avontuur! Ralph Cohen