Omzetgroei van 45 procent voor online retailers in VS

Online retailing zal dit jaar in de Verenigde Staten met 45 procent groeien tot een omzet van 65 miljard dollar. Met name online postorderbedrijven doen het goed. Dit zeggen Boston Consulting Group en Shop.org in de vierde editie van hun gezamenlijke studie naar de Noordamerikaanse retailmarkt op internet.
De 550 retailers die zijn onderzocht zeggen dat ze vorig jaar naar verhouding minder verlies hebben geleden. Vorig jaar leden de onderzochte bedrijven een operationeel verlies van 5,6 miljard dollar, wat in percentage van de omzet neerkomt op dertien procent. In 1999 was dit nog negentien procent. De omzet van online retailers bedroeg vorig jaar 44,5 miljard dollar, 1,7 procent van de totale omzet binnen retail in de Verenigde Staten.
Volgens de onderzoekers zijn de postorderaars het meest winstgevend, 72 procent van hen behaalde vorig jaar winst. De gewone retailers met een online filiaal waren in 43 procent van de gevallen winstgevend. Minder goed deden de e-tailers het, slechts 27 procent belandde in de zwarte cijfers.
Volgens het onderzoek stond 2000 in het teken van een sterkere vraag onder consumenten naar online shoppen en een toegenomen winstgevendheid onder de online retailers. Belangrijkste reden voor het laatste is het terugdringen van bestedingen aan marketing, aldus BCG en Shop.org. De kosten voor het werven van nieuwe klanten bedroegen vorig jaar gemiddeld 29 dollar, in 1999 was dit nog 38 dollar. Vooral de e-tailers sneden danig in hun marketingbudget. De bestedingen liepen terug van 82 dollar in 1999 naar 55 dollar vorig jaar. De best presterende e-tailers bleken de kosten voor het werven van nieuwe klanten zelfs teruggedrongen te hebben tot slechts veertien dollar per klant.
BCG en Shop.org waarschuwen dat de e-tailers nog wel een lange weg te gaan hebben om zichzelf als gedegen merken te kunnen presenteren en voldoende omvang te hebben om de strijd aan te kunnen met de groeiende concurrentie van de retailers die ook via internet verkopen. Vorig jaar nam het aandeel van de offline retailers op internet in dertien van de achttien categorieën die BCG en Shop.org onderscheiden toe.
Van deze categorieën is 'reizen' de grootste groeier. BCG en Shop.org verwachten dat de bestedingen hieraan dit jaar zullen stijgen met vijftig procent. Vorig jaar werd er in de Verenigde Staten 13,8 miljard dollar omgezet aan reizen. De groei in de twee andere grootste categorieën, boeken/cd's en computer(onderdelen), is er een beetje uit, verwachten de onderzoekers. Beiden zullen respectievelijk met 25 en vijftien procent groeien.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond