Deel dit artikel
-

Jupiter: Meer verticale banners, effect nog niet bewezen

Verticale banners worden steeds meer gebruikt, in het vierde kwartaal groeide het aantal in de Verenigde Staten met zeventig procent. Dit zegt Jupiter Media Metrix . Het onderzoeksbureau constateert tevens dat de bannertarieven eind vorig jaar met nog eens 3 dollar zijn gedaald. Volgens het IAB en belangenbehartiger van reclamebureaus AAAA is er grote steun voor de nieuwe formaten.

Het aantal verticale banners is in het laatste kwartaal van vorig jaar sterk gestegen, in vergelijking met voorgaande kwartaal werd er 20 procent vaker gebruik van gemaakt. De banners kregen in totaal 1,9 miljard ad-impressies (het aantal keren dat een advertentie is opgevraagd). Toch blijken horizontale banners nog wel de meeste ad-impressies te genereren, 36 procent van het totaal.

Het feit dat verticale banners ineens zoveel ad-impressies krijgen, lijkt samen te hangen met de plaatsen waar ze overwegend vertoond worden. Het gaat daarbij volgens Jupiter met name om drukbezochte sites. De verticale banners worden daar ingezet als middel voor adverteerders om extra op te vallen.

Het effect van verticale banners is echter nog niet bewezen, concludeert Jupiter. De tarieven voor deze banners zijn met 54 dollar voor duizend impressies echter wel aanzienlijk hoger dan voor horizontale tarieven, waarvoor 28 dollar per duizend impressies betaald moet worden. Jupiter constateert verder dat de bannertarieven in het vierde kwartaal met 3 dollar zijn gedaald ten opzichte van het derde kwartaal.

"Uitgevers zijn overduidelijk aan het experimenteren met nieuwe en grotere advertenties in een poging om meer inkomsten te krijgen op een online advertising markt die inzakt," zegt analist Christopher Todd van Jupiter, "Maar grotere advertenties hoeven niet per definitie te leiden tot hogere inkomsten, dit geldt met name als je kijkt naar de lange termijn."

Ook het Internet Advertising Bureau (IAB), en de American Association of Advertising Agencies (AAAA) verrichtten een onderzoek naar de nieuwe bannerformaten. Het onderzoek is gehouden onder 78 bezoekers van een mediacongres, georganiseerd door de AAAA. 93 procent van de ondervraagden denkt dat de nieuwe formaten effectiever zullen zijn, onder medewerkers van reclamebureaus – 46 van de 78 ondervraagden – blijkt dit 98 procent te zijn.

De bezoekers van het congres werd ook gevraagd naar de grootste mogelijkheden voor het internet als advertentiemedium. Het merendeel ziet meer mogelijkheden voor direct response en one-to-one marketing dan voor branding/awareness. Gebrek aan standaard meetmethoden, lage klikratio en de bannerafmetingen (uit de oude standaarden) worden genoemd als problemen bij online advertising.

Zie ook: Meningen verdeeld over nieuwe formaten banners

Deel dit bericht

3 Reacties

Steven

"Gebrek aan standaard meetmethoden, lage klikratio en de bannerafmetingen (uit de oude standaarden) worden genoemd als problemen bij online advertising." Zullen we het maar houden op een gebrek aan creativiteit, weinig gebruik van nieuwe vormgevingsmogelijkheden en een zeer groot gebrek aan opvallende innovatieve concepten! 

the bends

Ik ga nu iets vertellen wat iedereen diep in zijn/haar hart waarschijnlijk al lang al weet. Vergeef me a.u.b. de open deur die ik nu ga intrappen, maar blijkbaar is het nodig.Verticale banners zullen op korte termijn beter presteren, maar niet op de lange termijn. Waarom? Alleen omdat ze nu nog opvallen, maar over een tijdje niet meer. In 1997 of '98 was er een onderzoek aan de universiteit van Michigan die aantoonde dat banners bij de scrollbar en op 1/3 van de bovenkant van het scherm meer clicks opleveren (220% geloof ik). Het zou me verbazen als dit nog zo is. Gewenning treedt op met als gevolg bannerblindheid. Een tijdje geleden werden rich media banners binnengehaald als de hoop voor de internet advertising industrie. Aanvankelijk presteerden die ook beter dan reguliere banners, maar is dit nu nog zo?Feit is dat banners die opvallen beter presteren, maar niet lang. De industrie moet niet zo wanhopig doen, adverteerders moeten gewoon origineler zijn en beter targeten, Groetjes, 

martijn broeders

Ik denk dat we meer hebben aan Voice_over IP, streaming video of streaming audio. Een banner, Gif, png, flash en jpg, is zo dood. Bezoekers willen interactie, of in ieder geval betrokken worden. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond