Deel dit artikel
-

Body Shop loopt vertraging op met e-commerce

De e-commerceplannen van The Body Shop hebben vertraging opgelopen. Het bedrijf neemt de zelfstandige dochter The Body Shop Digital weer op in de organisatie. Deze dochteronderneming was acht maanden geleden opgezet met investeringsmaatschappij Softbank Technology Ventures . Het doel om tijdens de kerstperiode al producten online te verkopen is niet gehaald. Softbank investeerde 15 miljoen dollar en is nu uitgekocht voor 6 miljoen dollar.

Eind april dit jaar werd de samenwerking tussen de twee partijen aangekondigd. "Wij zijn van plan om van The Body Shop een belangrijke partij te maken in de internet retail economie", zei Bradley Feld, managing director van Softbank Venture Capital toen. Los van het moederbedrijf werd The Body Shop Digital opgericht, dat ervoor moest zorgen dat de producten ook via internet verkocht zouden worden. De Verenigde Staten was in de periode daarvoor een belangrijke markt voor The Body Shop geworden, via e-commerce hoopte het bedrijf er zijn marktaandeel te kunnen vergroten.

Per 1 januari maakt The Body Shop Digital weer onderdeel uit van het moederbedrijf. Softbank krijgt 6 miljoen dollar voor het werk dat het tot op heden heeft gedaan. Angela Bawtree, hoofd investor relations, ontkent dat er sprake is van een mislukt project. "In de loop van de afgelopen maanden merkten we dat de echt succesvolle bedrijven online een multichannel strategie hanteren. Wij hebben daarom besloten om niet onze producten via een apart online bedrijf te verkopen, maar het weer zelf in de hand te nemen."

"Begin volgend jaar zou er weer gepraat worden over een vervolgfinanciering, maar we hebben in goed overleg besloten om Softbank te betalen voor de diensten en het zelf verder op te zetten." Het bedrag dat de bank krijgt is 9 miljoen dollar minder dan de investering. Wat hebben ze er aan verdiend? "Dat zou ik niet weten", zegt Bawtree.

The Body Shop hoopt nu de producten "in het voorjaar van 2001 op internet te kunnen aanbieden", zegt Bawtree. "We geloven dat er een markt is voor beauty en health producten online. Je ziet dat sites die geen sterk offline merk hebben, het moeilijk hebben. Daar hebben we voordeel van." In eerste instantie zullen Amerikaanse klanten bediend worden. Wanneer The Body Shop zich op de Europese internetconsument richt kon Bawtree nog niet aangeven.

Softbank Venture Capital was gistermiddag niet bereikbaar voor commentaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond