Deel dit artikel
-

Reload de vorgie pagina

Het belang van taalgebruik in foutmeldingen wordt nogal eens over het hoofd gezien. Terwijl juist wanneer er iets fout gaat, het taalgebruik zo helder mogelijk moet zijn, om het ongemak voor de gebruiker zo veel mogelijk te beperken.

Het belang van taalgebruik in foutmeldingen wordt nogal eens over het hoofd gezien. Terwijl juist wanneer er iets fout gaat, het taalgebruik zo helder mogelijk moet zijn, om het ongemak voor de gebruiker zo veel mogelijk te beperken.

Door middel van een banner afficheerde de firma Ineas zich als 'de interactiefste verzekeraar'. Dat maakte mij nieuwsgierig naar wat er zo interactief kan zijn aan een verzekeraar, dus vol verwachting klikte ik op de banner. Maar de verwachte interactieve verzekeraar bleef uit, het enige dat ik te zien kreeg was onderstaand tekstje, dat bij nader onderzoek afkomstig bleek van reclamebureau AdValue:

"Error…

Uw klik is onjuist behandeld. Dit betekent, dat de site, waarnaar u doorverwezen had moeten worden, niet bereikt is. Dit kan onderandere komen doordat er een timeout is ontstaan. Sorry voor het ongemak.
Reload de vorgie pagina en click opnieuw om naar de gewenste site te gaan.
Door deze pagina te bereiken wordt automatisch iemand van ons systeembeheer hiervan op de hoogte gesteld. Eventuele problemen worden zo snel mogelijk opgelost."

Een ervaren surfer kijkt niet eens naar wat er staat, maar ramt gewoon op de back-button en probeert iets anders. Voor de gelegenheid besloot ik deze tekst eens echt te gaan lezen en mezelf daarbij zo veel mogelijk in een ware digibeet te verplaatsen. Dat leidde tot de conclusie dat er in dit korte tekstje tegen vrijwel alle useability-regels gezondigd wordt.

Dat er iets misgegaan is, is zonder uitleg ook wel duidelijk. Maar de tekst die er wel staat, zaait alleen maar meer verwarring. Wat betekent het dat mijn 'klik onjuist behandeld' is? Heb ik iets verkeerd gedaan? Hoe beter ik de een-na-laatste zin lees, des te vager wordt de betekenis ervan. En hoezo 'eventuele' problemen?

Verder staat het tekstje bol van technische termen, in de meeste gevallen in het Engels, waar de gebruiker niets aan heeft. Ook al zou een gebruiker weten wat een 'timeout' is, dan kan hij daarmee nog zijn probleem niet mee oplossen.

Voor useability niet het belangrijkst, maar voor de afzender wel het meest g�nant is de slordigheid van dit kort tekstje: 'onderandere', 'klik/click', 'vorgie pagina'.

Deze foutmelding bevat alle noodzakelijke elementen, maar scoort een nul op de useability-scale. Dat kan de techneut die het tekstje geschreven heeft niet worden aangerekend, want het zit 'm puur in de vorm en schrijven is tenslotte niet zijn vak. Maar deze miskleun maakt wel zonneklaar dat juist bij teksten die bondig en doeltreffend moeten zijn, het geen overbodige luxe is om een professionele redacteur in te schakelen.

Deel dit bericht

15 Reacties

tommy

Je hebt absoluut gelijk Wim, maar een hele column over een enkel voorbeeld van slecht taalgebruik is in naar mijn mening niet echt interessant!

Ruud Smeets

Wat is useability? Bedoelt u gebruiksvriendelijkheid? Zo ja, waarom gebruiksvriendelijkt u dat woord dan niet gewoon? Daarnaast wil ik u ook graag wijzen op het nut van een uitspreekbare bedrijfsnaam. Ik ben benieuwd wie u geadviseerd heeft de naam ACS-i Media research & projects te kiezen. Dat zult u als useability-expert toch vast niet zelf hebben verzonnen. Zo ziet u maar weer, op alle slakken is zout te leggen. Bedankt voor uw strooisel op dit slakje. Over weer tot de orde van de dag: de roadshow. Of moet ik zeggen de straat-voorstelling? Vriendelijke groet en :) Ruud Smeets

Harry Commijs

Taalgebruik op Internet is inderdaad een stiefkindje. Heldere, compacte en duidelijke teksten zijn spaarzaam. Terwijl lezen van een beeldscherm toch al meer inspanning vereist, dan lezen van papier. De Amerikaanse internet-deskundige Jakob Nielsen wijdt daar wijze woorden aan op z'n website useit.com. Voor de geïnteresseerden, lees zijn pas verschenen boek: "Designing Web Usability". Inderdaad usability en niet useability. Zullen wij het maar gewoon op gebruiksvriendelijkheid houden?

Charles

Klikken op een banner…? Ah! jij klikt op banners? Vertel ons eens iets over gebruiksvriendelijkheid van banners. Of is dat passé? Prima overigens om te wijzen op teksten van foutmeldingen, maar wellicht ligt er nog useability VOOR de foutmelding?

Annelies van der Ouw

Beste Wim, Bedankt voor je oplettendheid. Wij zouden graag de nieuwe tekst aan je willen voorleggen. Zou jij je spellingscontrole er even overheen willen laten gaan? Na jouw goedkeuring zullen we de tekst op onze error-pagina wijzigen. "De site die u wilde bereiken is door een technische storing niet opvraagbaar. Dit kan onder meer komen doordat het advertentie managementsysteem niet naar behoren functioneert of doordat de site van de adverteerder momenteel niet bereikbaar is. Een oplossing kan zijn door op de vorige pagina nogmaals op de advertentie te klikken of door rechtstreeks het internetadres van de adverteerder in te typen. Doordat u deze error-pagina heeft bereikt, wordt automatisch de systeembeheerder op de hoogte gesteld. Eventuele problemen worden zo snel mogelijk opgelost. Onze excuses voor het ongemak." P.S. Wellicht is het een idee om een dergelijke tekst ook op jullie eigen error-pagina in te voeren? Ons motto is: beter een typfoutje dan een standdaardtekst waar je zelf de volgende stap moet uitvogelen:  http://www.acs-i.nl/ Not FoundThe requested URL /test.html was not found on this server.——————————————————————————–Apache/1.3.9 Server at http://www.ACSi.nl Port 80 Met vriendelijke groet,

R

Het lijkt of hier iemand licht geraakt is over zijn kindje "Ad Value".   

tommy

Hallo Wim, Ik wil toch nog even reageren op jouw column. Ik vond namelijk tot mijn verbazing een interessant foutje op de website van ACS-i. —[ citaat ACS-i: klanten: Amstel ] Allereerst werd een kwalitatief onderzoek uitgeverd naar de inhoud van de site, waarbij werd gekeken naar actualiteit van de informatie, consistent taalgebruik, tone of voice en correct Engels.— Sinds wanneer worden onderzoeken uitgeverd… en correct Engels voor Amstel is interessant, maar correct Nederlands op de eigen website is ook belangrijk, toch? Groet, Tommy

Guy Bamofo

Wim,Wat fijn voor je dat naar aanleiding van je column er zelfs mensen op zoek gegaan zijn naar vergeten letters op de site van ACS-i.

Rene Scholte

Zo zie je maar weer eens dat er toch nog een heleboel mensen zijn die de hele dag niets anders te doen hebben.

Baris Efe

Jammer dat je één bedrijf helemaal afzeikt. Je zou wat meer voorbeelden kunnen noemen!

daniel schut

Columnisten schrijven heel veel over heel veel dingen. En sommige onderwerpen zijn onderwerpen waarvan je je afvraagt waarom en hoe de columnist uberhaupt zijn hersenen ertoe heeft gezet om er over na te denken. De resulterende column kan dan eigenlijk alleen nog waarde hebben als het iets alledaags in een ander daglicht stelt. Aangezien deze column niet verder komt dan de doorsnee stomme vragen die iedere techneut misschien ook nog kan stellen, is dit complete…. laat ik het zo zeggen: de reacties waren een stuk vermakelijker dan de column zelf.  

Peter

Een taalfout in een foutmelding lijkt me minder ernstig dan op een standaard pagina. In 1 minuut vond ik al een taalfout op de website van acs-i.  http://www.acs-i.nl/onderzk/index.htm  continue proces –> moet zijn: continu proces. Inderdaad wel erg ver gezocht voor een column. 

Johan

'Useability' is verkeerd gespeld. 'Usability' is correct.

Jan Kempers

Een typisch voorbeeld van een foutive reacte van de aan bieders van de pagina's. Op de computer is alle informatie tenaanzien van de fout bekent maar de gebruiker moet maar opnieuw proberen om de pagina optehalen, met de kans dat het weer niet lukt. Het zou vriendelijker zijn als de server het email adres vraagt, en een mailtje verstuurd wanneer de gevraagde pagina weer beschilbaar is.

Sammy

Nog even, ik zal de laatste zijn die iemand op fouten gaat verbeteren maar dit slaat alles. Commentaar geven en vervolgens niet je eigen tekst nakijken?"Een typisch voorbeeld van een foutive reacte" en "gevraagde pagina weer beschilbaar is." Dit zin wel een erg typische fouten denk ik dan maar weer.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond