Industry Wire

Geplaatst door Outbrain

Outbrain neemt video intelligence AG over en breidt zijn aanbod van video-advertising uit

Amsterdam, 22 november 2021 – Outbrain (Nasdaq: OB), een toonaangevend aanbevelingsplatform voor het open web, kondigde vandaag aan dat het een definitieve overeenkomst heeft gesloten voor de overname van video intelligence AG (“vi“), een in Zwitserland gevestigd contextueel videotechnologieplatform voor digitale en Connected TV-mediabedrijven.

vi’s contextuele en machine learning-technologie, die geen gebruik maakt van cookies, stelt mediabedrijven in staat om de user engagement te vergroten en inkomsten te genereren door relevante video-inhoud aan elk artikel toe te voegen. De technologie biedt adverteerders ook impactvolle en aantrekkelijke video-advertenties die niet alleen ‘brand safe’ zijn, maar ook de bekendheid bij en de betrokkenheid van gebruikers vergroten.

vi werkt samen met meer dan 1100 mediabedrijven wereldwijd, variërend van IDG tot Der Spiegel en Funke. Daarnaast is vi onlangs de CTV-markt opgegaan door samen te werken met verschillende providers, waaronder Samsung TV+ voor een uniek contextueel aanbod. In 2021 werd vi door Digiday uitgeroepen tot ‘Beste Video Platform’.

“vi past perfect in Outbrain’s kernstrategie door mediabedrijven te voorzien van technologie die de user engagement vergroot en inkomsten genereert door middel van relevante content en advertenties,” zegt David Kostman, Co-CEO van Outbrain. “De overname van vi maakt het mogelijk om onze samenwerking met mediabedrijven te versterken doordat we nieuwe video-oplossingen kunnen aanbieden die in het midden en bovenaan een artikel kunnen worden geplaatst. De introductie van een hoogwaardig in-stream video-aanbod zal bovendien ook onze afzetmarkt van adverteerders vergroten. We zien aanzienlijke synergieën tussen onze bedrijven en we zijn dan ook verheugd om het ongelooflijk getalenteerde en ervaren vi team bij Outbrain welkom te heten,” zegt Yaron Galai, medeoprichter en Co-CEO.

“We zijn erg enthousiast om ons bij Outbrain aan te sluiten en een centrale rol te gaan spelen bij het creëren van het meest toonaangevende video-engagementplatform,” zegt Kai Henniges, medeoprichter en CEO van vi. “Onze jarenlange video-expertise en ons unieke aanbod voor uitgevers en CTV-aanbieders zijn een perfecte aanvulling op Outbrain’s leidende marktpositie en wereldwijd toonaangevende partnerships met mediabedrijven. Door samen te werken, versnellen we onze missie om gebruikers te inspireren, informeren en entertainen door video in context te plaatsen. We zijn ervan overtuigd dat onze bedrijfsculturen geweldig matchen, en dat we dezelfde visie hebben op de toekomst van de media.”

Outbrain zal vi overnemen voor een totale aankoopprijs van ongeveer $ 55 miljoen, gefinancierd met $ 46,75 miljoen aan eigen kasmiddelen en 412.500 Outbrain-aandelen. De transactie zal naar verwachting in het eerste jaar van de overname een positief effect hebben op Outbrain en zal naar verwachting worden afgerond in het eerste kwartaal van 2022. Progress Partners trad op als exclusief M&A-adviseur voor vi.

###

Over Outbrain

Outbrain (Nasdaq: OB) is een toonaangevend aanbevelingsplatform voor het open web. Onze technologie geeft consumenten dagelijks 10 miljard aanbevelingen over meer dan 7.000 websites en verbindt adverteerders met deze doelgroepen zodat hun bedrijf kan groeien. Outbrain is opgericht in 2006, heeft zijn hoofdkantoor in New York en 18 vestigingen wereldwijd.

Kijk voor meer informatie op www.outbrain.com of volg ons op Twitter, LinkedIn en Instagram.

Over vi

vi is een contextueel videoplatform. vi verbindt uitgevers, contentmakers en merken door middel van video-storytelling. vi geeft context aan video’s door gebruik te maken van AI en automatisering om ze te begrijpen en ze in de omgeving van andere, relevante content te plaatsen. ‘Context is everything’. www.vi.ai

Forward-Looking Statements

This press release contains forward-looking statements including statements about the proposed transaction with video intelligence AG, the timing thereof and our ability to achieve the intended operational, financial and strategic benefits from such transaction. These statements are not historical facts but rather are based on the Company’s current expectations and projections regarding its business, operations and other factors relating thereto. Words such as “may,” “will,” “could,” “would,” “should,” “anticipates,” “predicts,” “potential,” “continue,” “expects,” “intends,” “plans,” “projects,” “believes,” “estimates” and similar expressions are used to identify these forward-looking statements. These statements are only predictions and as such are not guarantees of future performance and involve risks, uncertainties and assumptions that are difficult to predict, including but are not limited to, changes in domestic and foreign business, market, financial, political and legal conditions; the inability of the Company to successfully or timely consummate the proposed transaction with video intelligence AG; risks relating to the uncertainty of the projected financial information with respect to video intelligence AG; risks related to the timing and achievement of expected business milestones; the risk that the proposed transaction disrupts current plans and operations of the Company and video intelligence AG as a result of the announcement and consummation of the proposed transaction; the ability to recognize the anticipated benefits of the proposed transaction, which may be affected by, among other things, competition, the ability of the combined company to grow and manage growth profitably, maintain relationships with customers and retain its management and key employees; and risks relating to video intelligence AG’s intellectual property portfolio. Actual results may differ materially from those in the forward-looking statements as a result of a number of factors. There may be additional risks that the Company does not presently know or that the Company currently believes are immaterial that could also cause actual results to differ from those contained in the forward-looking statements. In addition, forward-looking statements reflect the Company’s expectations, plans or forecasts of future events and views only as of the date of this press release. All forward-looking statements in this communication are based on information available to the Company as of the date of this communication, and the Company does not assume any obligation to update the forward-looking statements provided to reflect events that occur or circumstances that exist after the date on which they were made, except as required by law.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht