Klimaatneutraal verzenden in de onlinedetailhandel: hoe e-tailers de klimaatdoelstellingen van Parijs kunnen halen

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor consumenten die online winkelen – en dus ook voor e-tailers. Tegelijkertijd neemt het volume van de transporten toe en daarmee ook de transportgerelateerde CO2-uitstoot. Maar het kan ook anders: Seven Senders, het toonaangevende bezorgplatform voor internationale verzendingen in Europa, slaat met zijn Mission Zero niet alleen zijn eigen weg in om een klimaatneutraal bedrijf te worden, maar wil ook online retailers op deze weg ondersteunen.
Oriëntatie op de klimaatovereenkomst van Parijs
Meer en meer branches erkennen het belang van milieu- en klimaatbescherming. En veel bedrijven willen zelf op dit gebied actief worden om hun steentje bij te dragen. Het klimaatakkoord van Parijs geeft daaraan richting: in 2015 hebben 196 landen zich er in Parijs toe verbonden de opwarming van de aarde gezamenlijk te beperken tot maximaal 1,5 graad. Seven Senders, het toonaangevende bezorgplatform in Europa, heeft zich ook ingezet voor duurzaamheid en streeft de klimaatdoelstelling van Parijs na: “Met onze Mission Zero willen we op de lange termijn klimaatneutraal worden”, zegt Dr. Johannes Plehn, oprichter en CEO van Seven Senders.
Duurzaamheid in de logistiek: het belang van de laatste kilometer
Tegelijkertijd speelt duurzaamheid een steeds belangrijkere rol in de aankoopbeslissingen van consumenten: dit heeft ook gevolgen voor de e-commercemarkt: Voor onlinewinkels is het niet langer voldoende om pakketten snel te leveren. De consumenten willen dat ook in de logistiek rekening wordt gehouden met klimaatbescherming. Pakketvervoer – vooral grensoverschrijdend – produceert immers een bijzonder grote hoeveelheid CO2 die schadelijk is voor het klimaat. Vooral de levering op de laatste kilometer veroorzaakt een grote C02-impact. Er zijn veel manieren om de duurzaamheid hier te vergroten: bijvoorbeeld geoptimaliseerde nachtelijke bezorging, dynamische routeplanning en de uitbreiding van pakketstations.
Wat betekent klimaatneutraal?
Maar onlinehandelaars kunnen zelf ook bijdragen tot de bescherming van het milieu. “E-tailers die rekening willen houden met de wens van hun klanten naar meer duurzaamheid, kunnen overstappen op klimaatneutrale verzending,” zegt Dr. Plehn. Een zending is in principe klimaatneutraal als daarbij geen CO2 vrijkomt, bijvoorbeeld als ze per fiets wordt bezorgd. Het is voor onlinehandelaren echter nauwelijks haalbaar om ervoor te zorgen dat er tijdens het hele leveringsproces geen CO2 vrijkomt. Een alternatief is dan ook om de emissies achteraf te compenseren. Daartoe wordt de CO2-uitstoot van de hele toeleveringsketen berekend, die op zijn beurt kan worden gecompenseerd met een investering in milieubeschermingsprojecten of klimaatbevorderende maatregelen. Door deze compensatie wordt de klimaatneutraliteit mathematisch hersteld. Online retailers kunnen dit ofwel direct doen, bijvoorbeeld door bomen te planten, ofwel indirect, bijvoorbeeld door klimaatbeschermingsprojecten te steunen. De directe weg is zeer tijdrovend en kostenintensief voor online detailhandelaren. Bovendien heeft niet iedereen de mogelijkheid om zelf een milieubeschermingsproject op te zetten. Dit is waar het bezorgplatform Seven Senders om de hoek komt kijken: het ondersteunt e-tailers met 7SGreen op weg naar klimaatneutrale verzending.
Steun voor klimaatneutrale scheepvaart
Dankzij haar brede logistieke expertise en focus op digitalisering slaagt Seven Senders erin om de bezorgprocessen van online retailers slim, transparant en klimaatneutraal te maken. Met 7SGreen helpt de logistiek expert bovendien e-tailers hun klimaatdoelstellingen te halen en stelt hen in staat hun klanten klimaatneutraal te verzenden: Met drie cent per zending die naar gecertificeerde klimaatbeschermingsprojecten gaat, wordt de transportgerelateerde CO2-uitstoot exact gecompenseerd. “Online detailhandelaren ontvangen ook jaarlijkse certificaten die een overzicht geven van de bespaarde emissies en waarmee zij hun engagement aan hun klanten kunnen communiceren,” aldus Dr Plehn.
Duurzaamheid in leverings- en softwareprocessen
Seven Senders ondersteunt niet alleen e-tailers bij het implementeren van klimaatneutrale verzending, maar zorgt tegelijkertijd voor klimaatvriendelijkere bezorg- en softwareprocessen. Bij het samenstellen van zijn uitgebreide netwerk van vervoerders heeft het bezorgplatform de nadruk gelegd op betrouwbare bezorging, transparantie en de bijbehorende CO2-compensatie. “Waar mogelijk vertrouwen we ook op vervoerders die al e-mobiel onderweg zijn,” voegt de oprichter van Seven Senders toe. Andere oplossingen die de pakketbezorging duurzamer maken, zijn bijvoorbeeld het combineren van zendingen om lege ritten te vermijden, of het verhogen van het bezorgpercentage door meer leveringen bij afhaalpunten.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.