Industry Wire

Geplaatst door ESNS

ESNS lanceert Radar en Analytics platforms voor muziekprofessionals en fans

Het Europese showcasefestival en de conferentie ESNS (Eurosonic Noorderslag) introduceert ESNS Radar en ESNS Analytics, tools die inzicht geven in Europese charts en festivals. Het platform, ontwikkeld met behulp van Creative Europe, maakt de groei en impact van Europese artiesten inzichtelijk door het presenteren van Europese charts en festivalboekingen.

ESNS Radar bevat een ‘European Chart’, een ‘Emerging European Chart’ voor aanstormend talent, en een ‘ESNS Chart’ met acts die de afgelopen drie jaar op het ESNS festival hebben gespeeld. Alle drie de charts zijn gebaseerd op airplay van meer dan 60 Euroradio-stations, aangevuld met streaming data van Spotify en Youtube. Daarnaast kunnen boekers en andere professionals zien wat er zoal speelt in de gehele muziekindustrie, doordat zij inzicht hebben in de meest recente line-ups van meer dan 130 festivals die onderdeel zijn van het ESNS Exchange programma.

Het ESNS Analytics-platform biedt hierop een gedetailleerd overzicht van informatie per artiest aan, met een database van ESNS-alumni van de afgelopen drie jaar. ESNS deelt de data met ‘delegates’ en biedt een waardevol inkijkje in welke artiesten onder muziekprofessionals erg in trek zijn. Op dit platform zijn een aantal handige tools te vinden, waaronder een jaarlijkse én 28-daagse overzicht van de airplay, social media- en Spotify-statistieken, net als met data van geboekte festivals.

Niet alleen maakt ESNS Analytics het leven van managers, boekers, promoters, vertegenwoordigers van platenmaatschappijen en export-kantoren, publishers, en investeerders makkelijker.  Met het lanceren van deze nieuwe tools, wil ESNS Europese muziek nog verder verspreiden en muziekfans van over heel de wereld kennis laten maken met Europees talent.

Voor dit project heeft ESNS samengewerkt met SoundCharts als datapartner. De database van SoundCharts bevat een uitgebreide catalogus van artiesten die op verschillende online platforms worden gevolgd; van airplay tot DSP-playlists en van social media-volgers en TikTok-statistieken. De data die wordt gebruikt voor ESNS Radar en ESNS Analytics is maar een fractie van wat SoundCharts beschikbaar stelt, waardoor nu al verwacht wordt dat de modules de komende maanden alleen nog maar zullen uitbreiden.

Bekijk het platform met alle opties, via: radar.esns.nl en analytics.esns.nl

ESNS vindt volledig online plaats van 19 – 22 januari 2022. Registraties voor de digitale conferentie van ESNS 2022 zijn verkrijgbaar voor € 99,- via www.esns.nl/tickets. Om toegang te krijgen tot ESNS Analytics is een conferentieticket nodig. ESNS Radar is voor iedereen gratis te bezoeken.

SoundCharts is officiële dataleverancier voor ESNS Radar en ESNS Analytics.
www.soundcharts.com

About ESNS
ESNS (Eurosonic Noorderslag) is the key exchange for emerging European music talent, with a proven track record of helping to break new acts on the international music scene, with now well-known names such as Alma, Altin Gün, Arlo Parks, Aurora, Black Country, New Road, Celeste, Dua Lipa, Fontaines D.C., girl in red, Hinds, Idles, Mavi Phoenix, Meduza, Melanas, Oscar and the Wolf, Pip Blom, Podium, Pongo, Shame and Sigrid.
The conference side of the event attracts more than 4,000 entertainment industry professionals from all sections of the industry, including representatives of over 400 European festivals. Each year, ESNS stages more than 350 showcases all over the city of Groningen as well as offering a comprehensive and focused conference programme of around 150 panels and keynotes, alongside multiple networking opportunities.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht