Deel dit artikel
-

Tv-zenders en kranten spreken vrouwen online amper aan

Vrijwel alle grote kranten en tv-zenders bedienen overwegend een mannelijk publiek op internet. RTL en SBS Nederland zijn de enige uitzonderingen. De online kanalen van deze uitgevers worden minstens zo vaak door vrouwen als door mannen bezocht.

Dat blijkt uit een inventarisatie van de digitale bereikcijfers zoals gerapporteerd door STIR over de maand december 2010.

Van de grote Nederlandse krantenbedrijven is er geen enkele die meer vrouwen dan mannen weet te bereiken. Dat kan een kwestie van vormgeving of inhoud zijn. Een exacte reden voor het achterblijven van vrouwelijk publiek is niet bekend.

De Telegraaf bereikte in de laatste maand van vorig jaar 35,7 procent van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder. Het merendeel daarvan was man: 40,4 procent. De minderheid was vrouw: 31,4 procent. De enige uitzonderingen bij De Telegraaf blijken: Denksport, Sky Radio en Vacaturekrant.nl. Die uitgaven hebben op internet meer vrouwen dan mannen als klikpubliek:

Geen enkele titel van De Persgroep heeft een overwegend vrouwelijk publiek. Opgeteld bereiken de uitgaves 26,6 procent van de internetvrouwen. Dat is driekwart van het aantal mannen dat de kranten (en filmsite) bereiken:

Ook de Wegener-bladen weten voor iedere 100 mannen maar 75 vrouwen te bereiken:

Bij de landelijke tv-zenders is het beeld vergelijkbaar. Noch bij de publieke noch bij de commerciële omroepen springt er één uitgever bovenuit vanwege zijn puur feminiene publiek. De zenders van RTL en SBS Nederland zijn overigens wel het sterkst in de vrouwelijke focus.

De sites van publieke omroepen bereiken 59,4 procent van de Nederlandse internetters. Het bereik onder mannen is 63,1 procent. Het bereik onder vrouwen ligt aanmerkelijk lager met 55,7 procent. Op het niveau van afzonderlijke omroepen zijn EO, KRO, NCRV en Max de weinigen die iets meer vrouwen bereiken dan mannen:

De zenders van RTL Nederland bereiken exact even veel mannen als vrouwen: 35,9 procent. De radiozenders en RTL Z/7 vormen de uitzondering in het feit dat het masculiene publiek domineert:

SBS Nederland is de enig uitgeverij in dit overzicht die meer vrouwen dan mannen bereikt. Het vrouwelijk bereik is 16,1 procent waar het bereik onder mannen niet verder dan 15,7 procent kwam in de maand december 2010:

Opvallend is overigens dat, gekeken naar de publiekstijdschriften, zelfs puur vrouwelijke titels als Viva en Vrouwonline respectievelijk 45 en 30 procent mannelijk publiek hebben.

Foto: Gabriele Fontana (cc)

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond