Concurrentie op online advertentiemarkten inzichtelijk gemaakt in onderzoeksrapport Turn

Amsterdam, 26 februari 2014 – De online advertentiemarkt begint te lijken op een ratrace nu advertentiecategorieën zoals kunst & entertainment en telecom het afgelopen jaar (tussen januari 2013 en januari 2014) tot wel 60% concurrerender zijn geworden. Dit blijkt uit de nieuwste Advertising Intelligence Index van Turn. Het volledige rapport (beschikbaar ophttp://turn.li/2014febInsights) geeft waardevolle inzichten voor concurrerende marketeers voor het benaderen van hun doelgroep(en) met kosteneffectieve digital advertising strategieën.
Meer concurrentie leidt tot een opwaartse prijsspiraal. Volgens het rapport namen de eCPMs (effectieve kosten per duizend impressies) bij social, display en video advertenties in 2013 toe. Mobiel is hierbij de uitzondering. Doordat er steeds meer apps en mobiele websites zijn, hebben adverteerders meer mogelijkheden om hun mobiele advertentie te plaatsen. Daarom is daar, ondanks stevig toegenomen concurrentie, de prijs gedaald.
Turn is een wereldwijd opererende leverancier van een advertentieplatform in de cloud. Het platform verwerkt 1,3 miljoen advertentie-impressies per seconde; per dag verwerkt het platform zo’n 100 biljoen datagedreven advertentiebeslissingen. Op basis van deze gigantisch grote database is Turn als geen ander in staat om wereldwijde trends te ontdekken. De Advertising Intelligence Index is baanbrekend omdat deze als eerste economische modellen gebruikt om marketingbudgettrends binnen het wereldwijd groeiende online advertentielandschap te meten. De index biedt marketeers inzichten over waar, wanneer en hoe digital advertising het beste ingezet kan worden om de juiste doelgroepen te bereiken binnen sterk concurrerende industrieën.
Het rapport behandelt datagedreven marketingtrends tussen januari 2013 tot januari 2014 in Amerika, Azië, Europa, het Midden Oosten en Afrika. Uit het onderzoek blijkt tevens dat er 28% meer gebruik wordt gemaakt van data in marketingbeslissingen. Dat zijn data die de organisatie zelf verzamelt en data die worden ingekocht bij derde partijen.
De top-5 wereldwijde verticale adverteerdersmarkten die in 2013 de grootste stappen hebben gezet om meer concurrerend te worden in programmatic advertising, waren volgens de Advertising Intelligence Index:
- Kunst, entertainment en hobby’s – 60% meer concurrerend
- Reizen – 57% meer concurrerend
- Elektronica en computers – 56% meer concurrerend
- Financiële diensten – 52% meer concurrerend
- Telecom – 51% meer concurrerend
De sectoren die tussen januari 2013 en januari 2014 juist minder concurrerend werden zijn:
- Sport en recreatie – 121% minder concurrerend
- Sieraden – 55% minder concurrerend
- Kantoorbenodigdheden – 46% minder concurrerend
- Auto’s – 41% minder concurrerend
- Onroerend goed – 29% minder concurrerend
‘Wereldwijde adverteerders zijn altijd op zoek naar een methode om te bepalen welk kanaal, middel en tijdstip het meest effectief is om de gewenste doelgroep te bereiken’, zegt Pierre Naggar, Managing Director EU, Turn. ‘Door de toepassing van economische modellen op real-time marktplaatse, biedt Turn marketeers belangrijke inzichten over hoe ze het best kunnen concurreren om de aandacht van de consument en over hoe de meeste advertising ROI kan worden gemaakt.’
Turn biedt drie real-time marketing toepassingen:
- Audience Suite: een enterprise data management en audience planning platform.
- Campaign Suite: een digitaal uitvoerend mediaplatform voor video, mobiel, sociale en display advertising.
- DataMine Analytics: een dataverkenning, -optimalisatie en -opslagoplossing, speciaal gebouwd voor marketeers.
Turn werkt met wereldwijde topmerken, bureaus en trading desks, waaronder Accuen, Aegis, Dell, Experian, Microsoft, OMD, Sky, Sojern, Thomas Cook, Toyota en VivaKi.
# # #
Over Turn
Turn levert real-time inzichten die de manier waarop reclamebureaus en bedrijven marketing besluiten maken, beïnvloeden. Het geïntegreerde cloudplatform maakt het mogelijk data management, multimediaal adverteren en geavanceerde analyses te managen vanaf een enkele login of een point-and-click toegangssysteem bij meer dan 120 geïntegreerde technologiepartners. Het hoofdkantoor van Turn is gevestigd in Sillicon Valley. Kijk voor meer informatie op turn.com of volg Turn op Twitter @turnplatform.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.