Industry Wire

Geplaatst door UvA

Jessica Taylor Piotrowski benoemd tot hoogleraar Communicatie in de digitale samenleving

Jessica Taylor Piotrowski is benoemd tot hoogleraar Communicatie in de digitale samenleving aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Haar aanstelling gaat op 1 augustus 2022 in. Hoe zou zij haar leerstoel omschrijven? Wat is het maatschappelijke belang ervan?

De technologische transformaties van onze tijd
De leerstoel van Piotrowski is gericht op de digitale samenleving. De term ‘digitale samenleving’ verwijst naar digitalisering in elk aspect van het leven. ‘Van regeringsbeleid, economische en overheidsinfrastructuren, tot gezondheidszorg en onderwijs, tot de manieren waarop mensen in de samenleving met elkaar werken en communiceren – ieder aspect van de samenleving is gedigitaliseerd. Met andere woorden, door digitalisering is de manier veranderd waarop het dagelijks leven wordt ervaren’, zegt Piotrowski.

Haar leerstoel zal zich richten op vragen als: hoe kunnen we veerkrachtig zijn ten opzichte van de huidige technologische transformaties? Hoe kunnen we de kansen benutten die de digitale samenleving biedt, maar ons ook wapenen tegen ongunstige gevolgen? ‘Sociale media kunnen een krachtig hulpmiddel zijn voor het snel verspreiden van waarheidsgetrouwe informatie, maar kunnen even snel desinformatie verspreiden die voor iedereen schadelijk is. Dit is door COVID-19 weer eens bevestigd.’

Communicatiewetenschap aan de UvA kan de wereldwijde hub worden
Met het instellen van deze leerstoel laat de universiteit volgens Piotrowski in feite weten dat Communicatiewetenschap aan de UvA de wereldwijde hub kan worden voor onderzoek, onderwijs en impact op het gebied van de digitale samenleving. ‘Het onderzoeks- en onderwijsprofiel van Communicatiewetenschap geeft overtuigend blijk van de wil om de vele facetten van de digitale samenleving inzichtelijk te maken. Onderzoekers en docenten in Communicatiewetenschap houden zich al jaren bezig met vragen over de digitale samenleving. Ze stellen vragen over individuele vaardigheden die nodig zijn voor de digitale samenleving; de manieren waarop men de communicatie met familie, collega’s en de gemeenschap kan optimaliseren; en het organiseren van onderwijs, gezondheidszorg, overheid en massamedia.’

Een verlangen naar impact
Volgens Piotrowski zal deze leerstoelfunctie haar in staat stellen om op zinvolle manieren impact te bevorderen. ‘In mijn loopbaan als wetenschapper heb ik altijd gestreefd naar impact’, zegt ze. ‘Ik ben altijd van mening geweest dat het lesgeven een van de meest impactvolle momenten van mijn dag is. Sterker nog, de bekende uitspraak van Nelson Mandela “onderwijs is het krachtigste wapen om de wereld mee te veranderen” is een richtsnoer geweest voor mijn benadering van en geloof in het onderwijs.’ Ook haar onderzoek wordt gedreven door een verlangen naar impact – met name in het bijstaan van jongeren bij het vinden van hun weg door een complexe digitale wereld van selfies, YouTube en TikTok.

Piotrowski kijkt uit naar de weg die voor haar ligt. ‘Van het uitlichten van het uitstekende onderzoek dat in de afdeling plaatsvindt, tot het vormgeven en verfijnen van ons onderwijsprogramma, tot het vervullen van een brugfunctie tussen onderzoek en praktijk – ik streef naar het ondersteunen van mijn collega’s bij het, samen, bieden van begeleiding en inzicht in de digitale samenleving.’

Over Jessica Taylor Piotrowski
Piotrowski is in 2010 gepromoveerd aan de Annenberg School for Communication van de Universiteit van Pennsylvania in de Verenigde Staten. In 2012 is ze tot de UvA toegetreden. Momenteel is ze directeur van de Graduate School of Communication, mededirecteur van het Teaching & Learning Centre van de FMG en directeur van het Center for research on Children, Adolescents and the Media (CcaM).

In het onderzoek van Piotrowski wordt de vraag gesteld hoe de digitale samenleving van vandaag (en morgen) is verweven met de ontwikkeling van jongeren. Haar belangstelling gaat vooral uit naar inzicht in digitale competentie. Momenteel ontvangt ze financiering van de Nederlandse overheid (ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties). In dit verband geeft ze leiding aan een team dat een maatstaf ontwikkelt voor het meten van digitale competentie die een leven lang meegaat. Bovendien is ze momenteel promotor in twee promotieprojecten waarin de digitale wereld wordt onderzocht: één over de rol van virtuele assistenten in het leven van jonge kinderen en een ander over de kansen en gevolgen van digitale content in verband met welzijn en eenzaamheid. Daarnaast is ze, via een project dat wordt gefinancierd door het ministerie van Gezondheid, samen met wetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam promotor in een promotieproject waarin de rol van digitale media in de slaapgezondheid van adolescenten centraal staat en waarin de vraag aan de orde komt welke rol het onderwijsecosysteem hierbij kan spelen. Het lesaanbod van Piotrowski hangt samen met haar onderzoekswerk. Momenteel gaat het hierbij om twee graduate seminars – Digital Media Lifestyles en Emerging Technology – waarbij studenten worden uitgedaagd om een gebruikergericht gezichtspunt in te nemen bij het beschouwen van de bijdragen van digitale media aan alle aspecten van het dagelijks leven, de ethische gevolgen van digitale media, en aanbevolen praktijken bij het ontwerpen.

Piotrowski is mede-auteur van het boek Plugged In: How Media Attract and Affect Youth (Yale University Press, 2017). Haar werk wordt regelmatig gepubliceerd in tijdschriften op het gebied van communicatie, psychologie en onderwijs, en veel benut bij wetenschappelijke en vakorganisaties.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht