MIT en Capgemini Consulting bundelen grootschalig onderzoek naar digitale transformatie in boek ‘Leading Digital’

“Veel studies over digitalisering richten zich op start-ups, technologiebedrijven of bedrijven uit de media- en entertainmentsector. Het bijzondere aan dit boek is dat er voor het eerst, op basis van grondig research, wordt gekeken naar de impact van digitale transformatie op grote multinationals, die 94 procent van de economie vertegenwoordigen,”zegt Johan van den Arend Schmidt, CEO Capgemini Consulting Benelux. Auteur George Westerman van MIT vult aan: “Wij zijn met dit onderzoek gestart omdat we wilden begrijpen op welke manier de grote meerderheid van de bedrijven die technologie niet als kernactiviteit hebben, gebruikmaken van digitale technologieën.”
Bedrijven die met succes een digitale transformatie doormaken komen uit verschillende sectoren. Uit het onderzoekt komt naar voren dat de investeringen zich uitbetalen: digital masters (bedrijven die toonaangevend zijn op het gebied van digitale transformatie) maken gemiddeld 26% meer winst dan hun concurrenten en genereren 9% meer inkomsten uit hun fysieke bedrijfsmiddelen.
Hoewel de digital masters sterk in de minderheid zijn, is het geen geheim hoe je die status als bedrijf kan bereiken. Als er bereidheid is om hier iets mee te doen en de bestuurders er voor openstaan, kan elk bedrijf of onderneming deze ontwikkeling doormaken. Het boek biedt praktische voorbeelden die onmiddellijk toepasbaar zijn op de transformatie van elk willekeurig bedrijf.
“We hebben voor het boek gesproken met fabrikanten, farmaceuten, retailers, bankiers en vele anderen,” zegt auteur Didier Bonnet, Senior Vice-President bij Capgemini Consulting. “Uit die gesprekken blijkt dat het niet uitmaakt in welke industrie je zit. Feit is dat er altijd iemand anders is die je qua prestaties voorbijstreeft als je niet bezig bent met de digitalisering van je bedrijf.”
In het boek worden succesvolle voorbeelden als Burberry, Lloyds Banking Group, Nike en Pernord Ricard besproken. Deze bedrijven zijn voorlopers in hun sector dankzij serieuze investeringen in digitalisering en het tonen van slim en effectief leiderschap.
Auteur Andrew McAfee, onderzoeker aan MIT, zegt: “Ondanks de continue ontwikkeling in digitale technologieën zorgen digital masters altijd dat zij voordeel kunnen behalen uit de laatste ontwikkelingen en innovaties. Dit is voor hen van groot belang, want als we kijken naar de impact van digitale technologieën op het bedrijfsleven hebben we nog lang niet alles gezien.”
Het boek bevat meer dan honderd casestudies en is een duidelijke gids voor bedrijven die de ambitie hebben een digital master te worden. De focus ligt hierbij op drie sleutelgebieden: klantervaring, operationele processen en bedrijfsmodellen.
“Leading Digital biedt een veelomvattend en op feiten gebaseerd inzicht in de manier waarop multinationals digitale technologie inzetten om hun eigen prestaties te verbeteren,” zegt Pierre Pringuet, CEO en vicevoorzitter van het bestuur van Pernod Ricard. “De auteurs bieden niet alleen inspiratie, maar ook een praktische handleiding om succesvol door deze complexe transformatie te navigeren.”
De handleiding wordt gebracht in de vorm van een praktisch playbook. Organisaties worden stap voor stap geholpen met de creatie van hun eigen digitale voordeel: waar kan het best een start worden gemaakt, op welke manier kan de organisatie worden gemobiliseerd en hoe zorg je voor steun voor de veranderingen. Daarnaast worden oefeningen in zelfreflectie geboden, alsook bruikbare voorbeelden en technieken om mee aan de slag te gaan.
“Een succesvolle digitale transformatie vindt niet zomaar plaats, bedrijven moeten initiatief nemen en een voortrekkersrol vervullen. Leading Digital biedt inzicht in de belangrijkste elementen en processen die bedrijven over de hele wereld tot digital master hebben gemaakt. Het is een must read,” zegt Pete Blackshaw, hoofd digitale en sociale media van Nestlé wereldwijd.
Lees meer over Leading Digital op www.nl.capgemini-consulting.com/leadingdigital.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.