Hoewel advertising identifiers geleidelijk worden afgeschaft, blijft de bekendheid van adverteerders met cookieloze technologieën laag volgens wereldwijd onderzoek

Merken en mediabureaus beschouwen advertising identifiers als een bron van reputatie risico. Maar uit het onderzoek blijkt dat zij zich meestal niet bewust zijn van de beschikbare alternatieven en hoe ze hun beoogde publiek zonder cookies kunnen bereiken.
Amsterdam, 11 mei 2023 – Ogury, de wereldwijde leider in personified advertising, heeft onlangs het toonaangevende IT-marktonderzoeksbureau IDC opdracht gegeven om een wereldwijde enquête te houden onder 1.000 leidinggevenden van grote merken en mediabureaus, om hun visie en interpretatie van de toekomst van digitale reclame in een cookieloze wereld te onderzoeken. Het merendeel van de ondervraagde executives (60%) is het ermee eens dat user tracking binnenkort achterhaald zal zijn. Meer dan 40% van de respondenten is echter niet bekend met targeting technologieën die los staan van advertising identifiers.
Identifiers verdwijnen, ten goede
Uit de enquête bleek ook dat meer dan de helft van de adverteerders (60%) van mening is dat het volgen van gebruikers een bron van reputatie risico voor merken is. 56% van hen denkt dat cookies en ID’s een bedreiging vormen voor de privacy van gebruikers, terwijl 60% denkt dat het slechts een kwestie van tijd is voordat er een einde aan komt.
Hoewel sommige marketing decision-makers misschien wachten tot Google tegen eind 2024 de third-party cookies in Chrome officieel uitfaseert, zijn de bovenstaande statistieken verrassend laag omdat cookies al niet meer beschikbaar zijn in Safari en Firefox van Apple, en de totale opt-in percentages voor het volgen van gebruikers steeds lager worden, omdat gebruikers tracking massaal afwijzen.
Adverteerders hebben geen idee van alternatieve opties
Op de vraag over de aanstaande afschaffing van cookies van derden en welke veranderingen moeten worden doorgevoerd, antwoordde 32% van de respondenten dat zij het type AdTech-leveranciers waarmee zij samenwerken, zullen veranderen. Van hen verklaarde 64% de budgetten te verhogen voor leveranciers die niet afhankelijk zijn van third-party cookies of het verzamelen van persoonsgegevens. Toch is 41% van alle respondenten slechts matig of helemaal niet bekend met andere targeting methoden dan die waarbij identificatiemiddelen zoals cookies worden gebruikt.
Dit betekent een enorme kans voor bedrijven die targeting oplossingen aanbieden, die niet afhankelijk zijn van advertising identifiers. Diezelfde bedrijven moeten echter wel hun technologie promoten, wat moeilijk te begrijpen kan zijn, omdat dergelijke oplossingen nog niet de norm zijn in de sector.
Een belangrijk punt van zorg: schaalbaarheid
Uit de enquête blijkt dat adverteerders er enigszins van overtuigd zijn dat ze op schaal het juiste doelwit kunnen bereiken zonder identificatiemiddelen. 1 op de 2 agency executives (51%) en 61% van de merken geloven namelijk dat organisaties hun publiek nog steeds op schaal kunnen bereiken na de afschaffing van third-party cookies.
Adverteerders zijn dus niet alleen onbekend met de beschikbare cookieloze opties, maar maken zich ook al zorgen over hoe deze oplossingen hen kunnen helpen een groot deel van hun doelgroep te bereiken en uiteindelijk cookies te vervangen.
Tijd voor besluitvormers om wakker te worden
“Merken en mediabureaus zullen begeleiding nodig hebben om door de nieuwe wateren van alternatieve technieken voor cookies te navigeren, op zoek naar innovatieve nieuwe partners om de leegte op te vullen”, zegt Van Valdez, Associate Research Director, European Customer Experience bij IDC. “Voor velen kan dit zeer technische gebied echter zeer onduidelijk zijn.”
“Het is duidelijk dat adverteerders niet inzien hoe groot en impactvol de privacygolf zal zijn”, vervolgt Geoffroy Martin, CEO bij Ogury. “Als een van de belangrijkste spelers in AdTech moeten we marketing decision-makers voorlichten over welke andere opties voor hen beschikbaar zijn. Bij Ogury hebben we een ID-loze technologie ontwikkeld waarmee adverteerders hun beoogde publiek op grote schaal kunnen bereiken, terwijl er geen persoonlijke gegevens worden verzameld of gebruikt. Met deze unieke aanpak zullen merken en hun mediabureaus uitgerust zijn om te gedijen in dit uitdagende nieuwe reclame tijdperk.”
Over het onderzoek
Ogury gaf IDC de opdracht dit onderzoek uit te voeren van november 2022 tot januari 2023 in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en APAC, waarbij 1.000 executives werden ondervraagd en kwantitatieve en kwalitatieve diepte-interviews werden gecombineerd.
De demografie van het onderzoek is als volgt:
70% merken, 30% mediabureaus
Een representatieve steekproef in Amerika (VS, Canada, Mexico), Europa (VK, Frankrijk, Duitsland, Italië) en APAC (Japan, Australië, Singapore).
IDC Infobrief, gesponsord door Ogury, The New Era of Advertising – Beyond Cookies and Identifiers, IDC #EUR150572523, april 2023.
Over Ogury
Ogury, de wereldwijde leider in personified advertising, heeft een baanbrekende advertentie-engine gecreëerd die targeting levert op basis van persona’s in plaats van de identiteit van gebruikers, en op basis van de bestemmingen waar deze persona’s content consumeren – in plaats van de individuele gebruikers zelf. Adverteerders die met Ogury werken, profiteren van volledig zichtbare impactvolle advertenties, toekomstbestendige targeting en betrouwbare brand protection. Adverteerders profiteren van een respectvolle gebruikerservaring, extra inkomsten en premium demand. Ogury is opgericht in 2014 en is een wereldwijde organisatie met meer dan 500 medewerkers, waaronder 100 ingenieurs in 17 landen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.