Industry Wire

Geplaatst door Tyto

Tyto Tech 500: Journalisten meest invloedrijke persoonlijkheden in de Europese technologie-industrie in 2023

De zevende jaarlijkse Tyto Tech 500 onthult een grote verandering in het Europese technologielandschap: journalisten zijn de meest invloedrijke persoonlijkheden in de tech-industrie in 2023. Het aantal journalisten in de Tech 500-ranglijst is sinds 2021 met 38 procent gestegen naar 198 van de 500 meest invloedrijke personen.
De Tech 500 identificeert de meest invloedrijke personen in de technologiesector in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en, dit jaar voor het eerst, Nederland en Zweden. Het is het enige objectieve, datagedreven onderzoek naar influencers in de Europese technologiesector.
De jaarlijkse ranking geeft inzicht in wie invloed heeft in de tech-sector en hoe die invloed door de tijd heen verandert. De belangrijkste trends over 2023:
Journalisten behoren tot de elite van de Europese technologie-invloed
Bijna 40 procent van de meest invloedrijke persoonlijkheden in de Europese Tech 500 zijn journalisten, waardoor topmensen uit het bedrijfsleven voor het eerst uit de toppositie qua invloed worden gestoten. Uitsluitend gekeken naar de Nederlandse resultaten blijkt dat het percentage journalisten met 42 procent nog iets hoger ligt. Journalisten die voorkomen op de Europese Tech lijst van de 20 meest invloedrijke personen zijn onder meer François Sorel, programmamaker bij BFM Business; Sarah Butler, retailcorrespondent bij The Guardian; en Jonathan Amos, wetenschapscorrespondent bij de BBC.
De invloed in de Europese technologie-industrie is zwaar gericht op de particuliere sector
37 procent van de meest invloedrijke personen in de Europese tech-industrie zijn topmensen uit het bedrijfsleven, maar de groep heeft zijn langdurige plek op de eerste plaats afgestaan aan journalisten. Op landenniveau vormen topmensen 51 procent van de meest invloedrijke in Groot-Brittannië, 70 procent in Frankrijk, 64 procent in Duitsland en 62 procent in Zweden. In Nederland ligt dit percentage het laagst: 25 procent. Voor het tweede achtereenvolgende jaar wordt Richard Branson, de Britse zakenmagnaat, investeerder en oprichter van de Virgin Group, geïdentificeerd als de meest invloedrijke persoon in de Europese technologiesector. De eerste Nederlandse topman uit het bedrijfsleven op de Europese ranglijst is Pieter Zwart, CEO van Coolblue, op de 68e plaats.
De genderkloof wordt kleiner naarmate het aantal vrouwen in de technologiesector blijft groeien
De vertegenwoordiging van vrouwen in de Europese Tech 500 is gestegen van 22 procent in 2021 naar 27 procent in 2023. De meeste vrouwelijke influencers behoren tot de categorieën topmensen in het bedrijfselven en journalisten, samen goed voor 78 procent van de vrouwen op de lijst. Groot-Brittannië loopt voorop wat betreft de vertegenwoordiging van vrouwen, met een aandeel van 30 procent van de top tech-influencers, gevolgd door Duitsland (28 procent), Frankrijk (23 procent) en Zweden (21 procent). In Nederland is het aandeel vrouwen met slechts 15 procent het laagst.
Uit het rapport blijkt dat invloedrijke personen voornamelijk afkomstig zijn uit vier grote technologiesectoren: general tech, enterprise tech, fintech en consumer tech. Deze vormen gezamenlijk meer dan de helft (58 procent) van het totale aantal influencers in de Tyto Tech 500 en weerspiegelt het voorgaande jaar, toen deze sectoren op vergelijkbare wijze de topposities in handen hadden.
Twee sectoren hebben de afgelopen jaren een opmerkelijke groei in invloed laten zien: space tech en cybersecurity. In twee jaar tijd is het aantal influencers gerelateerd aan space tech met 350 procent en cybersecurity met 43 procent gestegen.
In Nederland vormt de top 3 technologiesectoren, general tech (29 procent), consumer tech (15 procent) en enterprise tech (11 procent), ruim 50 procent van de ranglijst. Fintech (9 procent) en cybersecurity (7 procent) maken de top 5 van technologiesectoren in Nederland compleet.
Enterprise tech is in Nederland een populairdere technologiesector dan in heel Europa. In Nederland is het de derde meest prominente technologiesector in het land met 11 procent van alle influencers, terwijl het in Europa de zesde is met 6 procent van alle influencers.
De Europese top 10 tech-influencers in 2023 ziet er als volgt uit:
  1. Richard Branson – Oprichter, Virgin
  2. François Sorel – Radiojournalist en tv-presentator, BFM Business
  3. George Freeman – Britse staatsminister van Wetenschap, Onderzoek, Technologie en Innovatie
  4. Alok Sharma – Voorzitter, COP26
  5. Jonathan Brearley – CEO, Ofgem
  6. Patrick Vallance – niet-uitvoerend directeur, ARIA
  7. Robert Habeck – Bondsminister van Economische Zaken en Klimaatbescherming, Duitse regering
  8. Annalena Baerbock – Bondsminister van Buitenlandse Zaken, Duitse regering
  9. Helen Dickinson – CEO, British Retail Consortium
  10. Sarah Butler – Retailcorrespondent, The Guardian
De Nederlandse top 10 tech-influencers in 2023 ziet er als volgt uit:
  1. Pieter Zwart, CEO, Coolblue
  2. Micky Adriaansens, Minister van Economische Zaken en Klimaat
  3. Jitse Groen, oprichter en CEO, Takeaway.com
  4. Alexandra van Huffelen, staatssecretaris voor Koninkrijksrelaties en Digitalisering
  5. Pieter van der Does, mede-oprichter en CEO, Adyen
  6. Daan van Monsjou, technologiejournalist, Tweakers
  7. Huib Modderkolk, journalist, De Volkskrant
  8. Daniel Verlaan, journalist, RTL nieuws
  9. Nando Kasteleijn, journalist, NOS
  10. Arnoud Wokke, journalist, Tweakers
Zoë Clark, Senior Partner en hoofd Media en Influence bij Tyto, merkt op: “In een tijd van mondiale economische onzekerheid, oorlog en geopolitieke spanningen, klimaatverandering en toenemende bezorgdheid over nieuwe technologische innovaties zoals AI, zien we een grotere rol voor journalisten omdat mensen objectieve en betrouwbare informatie zoeken.”
Ze vervolgt: “Ondanks de groeiende invloed van sociale-mediaplatforms, de alomtegenwoordige kwestie van desinformatie en de verspreiding van nepnieuws, is het duidelijk dat mensen blijven vertrouwen op gerenommeerde nieuwsmedia. De 2023-editie van de Tech 500 is een verhelderend inzicht in wie invloedrijk is in het Europese landschap en zal zowel Europese bedrijven die op expansie uit zijn, als internationale bedrijven, vooral uit de VS, in staat stellen hun vlag op Europese bodem te planten.”
De Tyto Tech 500 is ontwikkeld door de traditionele verdiende media- en online-invloed van een individu te beoordelen.
Download hier het volledige Tech 500-rapport voor Nederland.
—–
Over Tyto
Tyto is het Europese PR- en communicatiebureau op het snijvlak van technologie, wetenschap en innovatie. Tyto stelt klanten in staat zich aan te passen, te transformeren en te groeien via het disruptieve PRWithoutBorders-model, ontwikkeld voor flexibiliteit, efficiëntie en snelheid. Dankzij PRWithoutBorders zijn we 30% efficiënter en zorgen we voor meer consistentie dan traditionele pan-Europese bureaumodellen voor meerdere landen. We combineren de kunst van het beïnvloeden met de wetenschap van data, door onder meer de Tyto Tech 500 en de Tyto Relevance Index. Meer informatie: www.tytopr.com.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht