Duizend Europese XPENG-eigenaren doen mee aan bètatest grote software-update

Amsterdam, 6 maart 2024 – XPENG lanceert later deze maand een grote software-update voor zijn elektrische modellen P7 en G9 die de rij-ervaring aanzienlijk verbetert. Om belangrijke feedback van huidige klanten te verzamelen en zo de laatste aanpassingen aan de software-update te kunnen doen, betrekt XPENG hen vanaf vandaag bij een bètatest. Daarvoor hebben zich inmiddels al duizend Europese XPENG-eigenaren aangemeld. Na aanmelding is de testsoftware over-the-air naar hun auto gestuurd; de installatie ervan neemt ongeveer een kwartier in beslag (afhankelijk van de internetverbinding). Aan de hand van de ervaringen en aanbevelingen van deze klanten wordt de software verder verbeterd en komt de definitieve update (4.4.0) later deze maand beschikbaar voor alle Europese XPENG-eigenaren.
Op basis van eerdere feedback van Europese klanten en journalisten heeft het ADAS-team van XPENG volledig in eigen huis en in slechts drie maanden tijd een software-update ontwikkeld die de werking van onder meer de rijhulpsystemen (ADAS of Advanced Driver Assistance Systems) en de algehele rijervaring van de XPENG P7 en G9 aanzienlijk zal verbeteren. Zoals altijd zijn de software-updates van XPENG kosteloos en over-the-air – eigenaren hoeven hiervoor niet naar de werkplaats te gaan.
De aanstaande software-update bestaat onder andere uit de volgende verbeteringen.
De adaptieve cruise control (ACC) biedt meer comfort op lange afstanden door minder ongewenste vertragingen (die bijvoorbeeld door geparkeerde voertuigen langs de weg werden veroorzaakt), betere logica voor het minderen van snelheid en natuurlijker in te stellen afstanden tot de voorligger. Als de bestuurder met een stuurbeweging schakelt van LCC naar ACC, houdt de ACC nu de ingestelde snelheid vast.
De gevoeligheid van de bestuurdersmonitor (DSM) is nu op drie niveaus in te stellen (Laag/Normaal/Hoog), waarbij de standaardinstelling ‘Normaal’ is, waar deze voorheen standaard was ingesteld op wat nu ‘Hoog’ is.
De status van het verkeerslicht op de gebruikte rijbaan wordt nu bovenin het berijdersdisplay aangegeven, wat kan helpen in situaties waarin zonlicht of beperkt zicht op de verkeerslichten het lastig maken om de status ervan te zien.
De automatische rijbaanwisselassistent (ALC) signaleert beter wanneer het mogelijk is om automatisch van rijbaan te wisselen, en de nauwkeurigheid en timing van het accelereren na het wisselen van rijbaan zijn verbeterd.
De rijbaanondersteuning (LSS) maakt gebruik van de camera’s om de wegbelijning te ‘lezen’ en de bestuurder te waarschuwen als de auto de lijnen op een gevaarlijke manier nadert. De frequentie van waarschuwingen tijdens het rijden is verlaagd, zodat de berijder alleen de meest noodzakelijke en wettelijk verplichte waarschuwingen krijgt. De ingreep van het systeem bij het ongewenst verlaten van een rijstrook is verbeterd door minder heftige feedback via stuurwieltrillingen bij het overschrijden van de lijnen.
Het tijdig en passend accelereren of vertragen in specifieke situaties is verbeterd, zoals wanneer de voorligger van rijbaan verandert of andere voertuigen voor de auto invoegen. Daarnaast zijn de snelheid en precisie bij het gebruik van LCC in bochten geoptimaliseerd.
Het aantal functionele geluiden en visuele meldingen die optreden bij het gebruik van ACC, LCC en ALC is sterk verminderd, waardoor een rustigere en fijnere rijervaring ontstaat.
De intelligente grootlichtassistent (IHB) is nauwkeuriger in het detecteren van voor- en tegenliggers in het donker, zodat het systeem het grootlicht eerder kan uitschakelen om te voorkomen dat andere voertuigen worden verblind. Op snel- en stadswegen wordt het grootlicht automatisch uitgeschakeld wanneer tegenliggers worden gedetecteerd en automatisch weer ingeschakeld nadat de voertuigen zijn gepasseerd.
De audiokwaliteit bij telefoongesprekken via Bluetooth is verbeterd met een sterkere en helderdere geluidsontvangst in de auto tot gevolg.
De actieradius is ook weer als percentage zichtbaar; door een bug was de actieradius tijdelijk alleen in kilometers zichtbaar, maar nu kan de berijder weer kiezen tussen de resterende afstand en het resterende percentage van de accucapaciteit.
Als de navigatie wordt gebruikt om laadpunten te vinden, kan de berijder laadstations filteren op laadvermogen. Dit vergroot de gebruiksvriendelijkheid bij het plannen van langere routes en optimaliseert het voorverwarmen van de accu voor snelladen.
Het 360 graden-camerabeeld (AVM) is verbeterd zodat berijders een beter zicht op de omgeving rond de auto hebben en parkeerschades tot een minimum worden beperkt.
De ontwasemingsfunctie van de klimaatcontrole is verbeterd, waardoor de ruiten sneller schoon zijn in natte en koude omstandigheden.
Een groot aantal functienamen en -beschrijvingen in het infotainment van de auto is herzien in het Nederlands, Deens, Zweeds en Noors om de gebruikservaring te verbeteren en meer duidelijkheid te geven.
OVER XPENG
XPENG is een Chinees technologiebedrijf dat in 2014 is opgericht door een groep ondernemers met een gedeelde visie over het veranderen van de mobiliteit van de toekomst met behulp van technologie. Het hoofdkantoor en een van de fabrieken staan in Guangzhou, in het zuiden van China (vlak bij Hongkong). Sinds 2017 bouwt XPENG auto’s, maar het bedrijf richt zich ook andere vormen van mobiliteit zoals door de lucht. De auto’s van XPENG kenmerken zich door intelligente hulp-, veiligheids- en comfortsystemen die door iedereen eenvoudig te gebruiken zijn, mede door een in eigen huis ontwikkeld operating system (Xmart OS). In delen van China rijden al XPENG’s volledig autonoom rond. In Europa is XPENG op dit moment actief in Noorwegen, Zweden, Denemarken en Nederland; het Europese hoofdkantoor staat in Amsterdam. Dit jaar introduceert XPENG twee nieuwe elektrische modellen in Nederland: de P7 en de G9. De P7 is een dynamische sedan met tot 576 km WLTP-rijbereik, de G9 is een ruime SUV die dankzij zijn 800V-accu kan snelladen met maximaal 300 kW.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.