Brainportregio Eindhoven maakt naam in de wereld

Wereldwijd kent één op de tien hoogopgeleide mensen Brainportregio Eindhoven als regio die zichzelf profileert op de arbeidsmarkt. Onder mensen met een bèta-achtergrond en werkzoekenden, is de naamsbekendheid nog hoger. ‘Eindhoven’ op zich is zelfs bekend onder één op de vijf hoogopgeleide mensen. Dat blijkt uit cijfers van Intelligence Group die zijn verwerkt door Brainport Development met ondersteuning van de gemeente Eindhoven en de Metropoolregio Eindhoven (MRE).
Het is voor de eerste keer dat onderzoek is gedaan naar de naamsbekendheid van Brainport Regio Eindhoven. Intelligence Group hield een enquête onder bijna 46.000 hoogopgeleide mensen uit 45 landen. In de landen die relevant zijn voor de regio, is de naam Brainport goed bekend. Voorbeelden zijn China, Turkije, Duitsland en Spanje.
Imago
Navraag leert dat het imago van het merk Brainport strookt met de werkelijkheid. De ondervraagden brengen de regio spontaan in verband met industrie, innovatie en technologie. Bij de hoogopgeleiden in Europa wordt bovendien vaak de koppeling gemaakt tussen Brainport en PSV of Nederland. Andere associaties zijn Philips, Slimste Regio, Eindhoven Airport en TU/e, sterke merken dus. Desgevraagd vinden de respondenten vooral ‘hightech’ en ‘intelligent community’ goed passen bij Brainport Regio Eindhoven.
Strategie
Rob van Gijzel, burgemeester van Eindhoven en voorzitter van de Stichting Brainport: “Bekendheid van stad en regio is een essentiele voorwaarde voor onze internationaliseringsstrategie. Als je meer bedrijven, internationale start-ups, investeringen en kenniswerkers wilt aantrekken, moeten ze natuurlijk wel weten dat je bestaat en wat je ze te bieden hebt.”
Impuls
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.