Samenwerking met patiënten en medewerkers leidt tot compleet vernieuwde ziekenhuiswebsite

Ziekenhuis VieCuri heeft haar nieuwe website www.viecuri.nl gelanceerd. Bijzonder: de site is geheel in samenspraak met patiënten en medewerkers van VieCuri tot stand gekomen. Voor het ziekenhuis was deze samenwerking een logische stap, het blijkt in de IT-wereld echter best bijzonder. Na de livegang worden de betrokkenen gevraagd opnieuw te testen. “Zo blijven we continu verbeteren.”
Een zorgvuldig onderzoek bracht in kaart wat de praktische wensen van de patiënten waren. Hoe zoeken ze online informatie over hun bezoek aan het ziekenhuis of hun behandeling? Wat zoekt men op mobiel en wanneer gebruikt men juist een laptop of desktop? Wat werkt er wel en niet qua vormgeving, enzovoorts? Er was een gebruikersgroep van patiënten die vooraf en tijdens het bouwen de nieuwe website testte. Ze dachten mee over zowel inhoudelijke keuzes als het design. Daarnaast werden maar liefst 100 medewerkers uit allerlei functies betrokken. Naast de hulp van collega’s en patiënten, is dit project gerealiseerd in samenwerking met Richtingmakers, Involvit en Mike Punte.
Fris en toegankelijk
Inge de Leeuw is sr. communicatieadviseur van VieCuri en projectleider van de nieuwe website. “De eerste reacties zijn zeer positief. We krijgen terug dat de site lekker fris oogt, overzichtelijk en toegankelijk is. Dat is fijn om te horen. We hadden als ambitieuze doelstelling om de beste ziekenhuiswebsite van Nederland te maken. Ik laat het aan anderen of we daarin zijn geslaagd. Het is in ieder geval een website met toegankelijke en vindbare informatie. Een andere belangrijke wens was om een betere ervaring op mobiel bieden. Ook is het een concept dat past en meebeweegt met het merk en de strategie van VieCuri. Het eindproduct is de kroon op het werk van een bijzonder traject samen met patienten en medewerkers.”
Keuzes
De hoofddoelgroep van de nieuwe website is de patiënt. Daar is de website voor geoptimaliseerd. Daarnaast is het uiteraard belangrijk dat ook andere doelgroepen snel de gewenste informatie kunnen vinden. Denk aan verwijzers, (toekomstige) medewerkers, partners, leveranciers enzovoorts. Ook vond het ziekenhuis het belangrijk om het merk VieCuri goed uit te dragen. Zowel de vernieuwde huisstijl als de vorig jaar gepresenteerde strategie ‘Samen voor Gezondheid’ vormen een belangrijke kapstok voor de site. Dat komt terug in de stijl, toon, fotografie, woordkeuzes, design en inhoudelijke keuzes.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.