Industry Wire

Geplaatst door Conveo

AI-startup Conveo haalt 5 miljoen euro op om de marktonderzoeksindustrie fundamenteel te veranderen

Vertrouwd door wereldwijde Fortune 500 klanten zoals Unilever, Orange en Google, bouwt Belgische YC-alumnus Conveo de eerste AI-medewerker die volledig zelfstandig marktonderzoek uitvoert met AI-gemodereerde video-interviews.

Belangrijkste punten:

  • Topmerken zoals Unilever, Orange en Google vertrouwen op Conveo voor het uitvoeren van honderden AI-gestuurde video-interviews in verschillende use cases, van branding, klantervaring en gedragsonderzoek tot innovatie en communicatie.
  • Conveo (http://Conveo.ai), opgericht in april 2024, heeft 5 miljoen euro opgehaald in zijn eerste seed ronde, gesteund door Y Combinator, 6 Degrees Capital en Entourage, Pitchdrive, Syndicate One en anderen.
  • De visie van Conveo is om klantinzichten direct toegankelijk te maken voor elk team, van onderzoekers en marketeers tot de CEO. Stel gewoon een zakelijke vraag aan de AI-medewerker van Conveo en het geeft relevante bestaande kennis, start nieuw onderzoek en levert binnen enkele uren een complete analyse.

Antwerpen, 6 maart 2025 – AI-startup Conveo heeft 5 miljoen euro opgehaald bij gerenommeerde investeerders, zoals Y Combinator en 6 Degrees Capital. Als derde Belgische startup ooit mochten ze afgelopen zomer deelnemen aan het wereldvermaarde startup programma van Y Combinator in San Francisco, waar eerder bedrijven als Airbnb en Stripe zijn opgericht. Met het kapitaal bouwt het in 2024 opgerichte Conveo aan een AI-gestuurde oplossing om de groeiende wereldwijde marktonderzoeksindustrie van 115 miljard EUR fundamenteel te transformeren. Het platform is gericht op het creëren van een AI-medewerker die zeer snel honderden AI-gemodereerde video-interviews uitvoert met mensen, in elke taal en tegen een fractie van de kosten. Door het hele onderzoeksproces te automatiseren – van het opzetten van het project tot het interviewen en onmiddellijke analyse – levert Conveo real-time inzichten 100x sneller dan conventionele methoden. Bovendien worden er vaak verbanden gevonden die mensen over het hoofd zouden zien.

“Consumentengedrag evolueert sneller dan ooit, gedreven door AI, de Creator Economy en de opkomst van Gen Z en Alpha. Tegelijkertijd dwingen veranderende regelgeving en culturele veranderingen merken om opnieuw na te denken over hoe ze met klanten omgaan”, zegt CEO en medeoprichter Dieter De Mesmaeker. “Toch moeten de meeste merken nog vertrouwen op onderzoeksmethoden die deze ontwikkelingen niet kunnen bijhouden. Traditioneel kwalitatief onderzoek is traag en duur, en het leidt er vaak toe dat bedrijven geen onderzoek doen of beslissingen nemen met onvolledige kennis, wat vaak leidt tot gemiste kansen en dure fouten.”

Momenteel wordt de technologie van Conveo toegepast door marktleiders zoals Unilever, Orange, Sanofi en Google. Met 5 miljoen euro aan startkapitaal van Y Combinator, 6 Degrees Capital, Entourage Capital, Pitchdrive en Syndicate One, staat Conveo klaar om zijn kernmarkten in de VS en Europa sterk uit te breiden, waaronder Nederland.

Van het ervaren van het probleem naar het bouwen van de oplossing

In zijn vorige scale-up zag De Mesmaeker hoe bedrijven cruciale beslissingen namen met onvoldoende onderzoek. Dit leidde tot kostbare fouten en gemiste kansen. Medeoprichter Hendrik Van Hove ervoer bij McKinsey uit eerste hand hoe traditioneel onderzoek traag, handmatig en duur was, waardoor het verzamelen van inzichten op schaal een uitdaging bleek. Beide medeoprichters zagen hoe AI-verandering kon brengen, sloegen zij de handen ineen om de Qualtrics van kwalitatief onderzoek te bouwen.

Van Hove zegt hierover: “Ik heb bij McKinsey de waarde van goed onderzoek gezien door zelf honderden interviews en talloze enquêtes te doen. Maar het was altijd een enorme opdracht met het plannen, notities maken en lange nachten analyseren. Daarom doen bedrijven lang niet genoeg onderzoek. We hebben het allemaal al eens gezien. Bedrijven die miljarden verliezen omdat ze de verkeerde investeringen doen of grote kansen missen.”

De Mesmaeker voegt hieraan toe: “We kunnen ons niet voorstellen dat iemand het over twee jaar nog op de oude manier doet. 90% van de tijd in kwalitatief onderzoek wordt besteed aan activiteiten die geautomatiseerd kunnen worden, zodat onderzoekers tijd kunnen besteden aan het daadwerkelijk creëren van waarde uit deze inzichten.”

Een AI-gestuurde onderzoeksmedewerker

Niels Schillewaert, PhD, oprichter van het wereldwijde onderzoeksbureau Human8 en professor marketing aan de Vlerick Business School, leidt de onderzoeksinspanningen van Conveo.

Van Hove stelt dat de kracht van het product van het team komt. “We combineren decennialange onderzoeks- en strategische ervaring met diepgaande technische expertise. De meeste van onze concurrenten zijn slechts sterk in één van de twee gebieden, terwijl beide van cruciaal belang zijn.”

Naarmate de AI-mogelijkheden zich snel ontwikkelen, bouwt Conveo aan de AI-onderzoeks’medewerker’ binnen organisaties. Iedereen, van onderzoek of marketing tot de CEO, kan Conveo een vraag stellen over de klant. Met een perfect geheugen kan Conveo onmiddellijk eerder onderzoek weergeven, gegevens van derden integreren of in real-time nieuw onderzoek starten. Dit is een game changer voor klantgerichte organisaties, omdat het de drempel verlaagt om inzichten te verzamelen, betere beslissingen te stimuleren en uiteindelijk betere producten en diensten te creëren.

“We zien Conveo niet als een vervanging voor persoonlijke interviews, maar als een nieuwe onderzoeksmethode die het beste van kwalitatieve en kwantitatieve benaderingen combineert. We kunnen nu projecten uitvoeren die voorheen onmogelijk waren. Het combineren van kwantitatieve gegevens met het horen van klanten in hun eigen woorden is super krachtig in het op één lijn brengen van onze teams.” – Pieter Van Paemel, Senior Insights Manager, Edgard & Cooper.

“De grootste waarde van Conveo is de snelheid en kostenefficiëntie in combinatie met de diepgang van de informatie. De tool heeft het vermogen om verder te gaan en inzichten bloot te leggen die anders dure en langdurige studies met traditionele methoden zouden vereisen. Conveo’s doorvraagtechniek werkt zeer goed, in tegenstelling tot andere tools die ons beperken tot slechts enkele vragen. Conveo AI komt echt tot de kern van het ‘waarom’.” – Karina Grados, Consumer Insights Manager, Unilever.

“Natuurlijk waren we sceptisch over hoe onze klanten zouden reageren op AI-interviews. Maar na grondig testen is de feedback overweldigend positief.” – Wendy Francois, Marktonderzoeker bij Orange.

Over Conveo

Conveo, opgericht in 2024 en ondersteund door Y Combinator, transformeert klantonderzoek fundamenteel met AI-geleide video-interviews met honderden mensen. Door kosten- en tijdsbarrières te elimineren, stelt Conveo bedrijven in staat om hun klanten beter, sneller en op schaal te begrijpen. Toonaangevende merken zoals Unilever en Orange vertrouwen op Conveo voor het leveren van diepe inzichten die leiden tot betere zakelijke beslissingen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht