Deel dit artikel
-

Temu, Shein verhogen Europese reclamebudgetten tot 40%

De Chinese online winkelcentra Temu en Shein verleggen hun strategische aandacht van de VS naar Europa en draaien de reclamekroon hard open.

Data van Sensor Tower, verstrekt aan persbureau Reuters, laten zien dat beiden partijen hun EU-budgetten in de maand april met tussen de 35 en 40 procent verhoogden.

De voornaamste bestemmingen zijn Engeland en Frankrijk, samen goed voor een kleine 140 miljoen inwoners. Ook de media-investeringen in Duitsland, Italië, Spanje zijn fors opgeschroefd. Die vijf hebben opgeteld samen 330 miljoen inwoners. De VS heeft 347 miljoen inwoners.

De twee bedrijven, die goederen vanuit China verzenden, zijn vorige maand praktisch gestopt met hun digitale advertenties in de VS. Gevolg: ze zijn beiden onzichtbaar geworden in de downloadlijsten van Apple en Google. Reclame was de voornaamste bron van nieuwe gebruikers.

Temu en Shein verleggen hun aandacht van de VS naar Europa, omdat er mei extreem hoge invoerheffingen worden gerekend door Amerika. Goedkope import wordt aan banden gelegd, omdat president Donald Trump de handel door producenten uit eigen land wil bespoedigen. Het gevolg voor zijn kiezers en landgenoten is dat de prijzen op die Chinese platformen enorm omhoog zijn gegaan.

Voor Europese webwinkels betekent deze ontwikkeling dat reclametarieven bij, onder meer, Google verder omhoog gaan. Die worden al als peperduur ervaren en amper rendabel. Data van Semrush liet eind vorig jaar al zien dat de Chinezen zelfs Amerika’s grootste retailers eruit bieden op Google.

Foto: Dang Khoi Ta, Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond