Sendcloud lanceert Support Automation om supportkosten te verlagen en vervoerdersclaims te automatiseren

Eindhoven, 12 mei 2025 – Bezorgproblemen blijven een grote uitdaging in de e-commerce. Gegevens van Sendcloud tonen aan dat 5,8% van de pakketten vertragingen of problemen ondervindt. Dit komt neer op meer dan een miljard bezorgproblemen in heel Europa elk jaar. Terwijl supportteams steeds meer “Waar is mijn bestelling?”-vragen ontvangen, kondigt Sendcloud vandaag de lancering van Support Automation aan, een oplossing die vervoerdersclaims automatiseert en de kosten voor klantenservice verlaagt.
Stijgende supportkosten en toenemende klantverwachtingen zorgen ervoor dat 29% van de consumenten afhaken tijdens het afrekenen vanwege gebrekkige verzendondersteuning. Ook de bezorggerelateerde kosten blijven stijgen, met 39% van de e-commercebedrijven die vorig jaar dubbele stijgingen meldden, inclusief kosten voor personeel, vervoerderskosten en de kosten van verloren of beschadigde goederen.
Waarom Support Automation?
Achter de schermen staan supportteams onder druk. Ze werken vaak nog met verouderde, handmatige systemen om repetitieve taken uit te voeren, updates van vervoerders na te jagen en versnipperde communicatie te beheren. Support Automation van Sendcloud is het eerste hulpmiddel in zijn soort dat verzendbeheer en claimafhandeling combineert, en tegelijkertijd pakketdata, vervoerdersreacties en terugbetalingen centraal samenbrengt.
We spreken dagelijks met klanten en zien de meest geavanceerde spreadsheets om vervoerdersclaims bij te houden. Het is indrukwekkend, maar niet schaalbaar. We dachten: er moet een betere manier zijn.
Tom Scholtze, Product Manager bij Sendcloud
Hoe werkt Support Automation?
In plaats van te schakelen tussen verschillende inboxen, ticketingsystemen en vervoerdersportalen, centraliseert Support Automation alles op één plek. Dit maakt het eenvoudig om bezorgproblemen te monitoren, beheren en automatiseren, zodat geen enkele terugbetaling wordt gemist.
De automatische communicatie zorgt voor snellere oplossingen. In plaats van handmatig op e-mails te reageren leest deze nieuwe oplossing de e-mails, anticipeert op de uitkomst en onderneemt actie waar nodig, zoals het sturen van herinneringen naar vervoerders. In sommige gevallen wordt de claim volledig opgelost.
Het biedt e-commerce bedrijven precies wat ze misten: een helder overzicht van elke claim en de bijbehorende uitkomst. Claims worden acht keer sneller afgehandeld en de eerste reactie komt drie keer sneller. Sendcloud streeft ernaar de efficiëntie van deze processen voor webshops drastisch te verbeteren.
Support Automation is het resultaat van goed luisteren naar onze klanten. Supportteams in e-commerce worden overspoeld met vragen over leveringen. Dit hulpmiddel elimineert onnodige afleidingen, zodat teams zich kunnen concentreren op wat echt belangrijk is: het helpen van klanten. Dankzij onze ervaring in verzending en automatisering hebben we een oplossing ontwikkeld die support zowel gemakkelijker als effectiever maakt.
Christopher Dughieri, Chief Product and Technology Officer bij Sendcloud
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.