Industry Wire

Geplaatst door Crisp

Online supermarkt Crisp vergroot impact met uitbreiding naar foodservice

Lokaal en seizoensgebonden eten naar de lunchtafel brengen. Met die ambitie maakt online supermarkt Crisp eten van goede oorsprong niet alleen voor thuis, maar ook in bedrijfsrestaurants en op scholen toegankelijk. De supermarkt-app kondigt twee samenwerkingen in de foodservice-sector aan: met Sodexo Nederland, wereldwijd dienstverlener in food & facility services, en met TommyTomato, leverancier van vegetarische schoolmaaltijden. In de samenwerkingen stelt Crisp het leveranciersnetwerk open voor het lunchaanbod in bedrijfsrestaurants en groentemaaltijden in het basisonderwijs. Crisp, recent door onderzoeksbureau YouGov verkozen tot Beste Online Supermarkt 2025, vergroot hiermee haar impact voor de grootzakelijke markt om lokaal en duurzaam in te kopen. Tegelijk biedt het een schaalbaar afzetkanaal voor kleine boeren en pioniers die via regeneratieve landbouw bijdragen aan meer biodiversiteit.

Sinds de lancering van Crisp in 2018 bouwt de online supermarkt aan een complete infrastructuur met bijbehorend netwerk van veelal kleinschalige en lokale boeren, makers en telers. “Zo staat deze week de biologische brie van regeneratieve boerderij Bloemenweide in Montfoort op het lunchmenu. Daar wordt met de natuur mee geboerd, geheel pesticidevrij en met voederhagen en kruidenstroken langs de weide,” zegt Michiel Roodenburg, medeoprichter bij Crisp. “Naast consumenten kunnen nu ook bedrijven en instellingen gebruikmaken van ons leveranciersnetwerk. De vraag vanuit het bedrijfsleven groeit hard: onze omzet in bedrijfslunches binnen het MKB groeit met 50% per jaar. Dat is niet gek, want ongeveer een derde van ons eten wordt op het werk geconsumeerd, en een goede lunch is een serieuze arbeidsvoorwaarde. Dat lossen we nu, samen met Sodexo, op schaalbaar niveau op.”

Sodexo: regeneratief op de lunchkaart
In lijn met hun duurzaamheidsvisie krijgt Sodexo Nederland -marktleider in duurzame voeding en belevingsgerichte services- vanaf vandaag toegang tot het leveranciersnetwerk en de infrastructuur van Crisp, ter aanvulling op het reeds bestaande aanbod van duurzaam ingekochte producten. Dat sluit naadloos aan bij de duurzaamheidsvisie van Sodexo, waarin lokaal en seizoensgebonden eten centraal staat voor het verlagen van de CO₂-impact. In eerste instantie krijgt de samenwerking vorm bij zes klanten van Sodexo’s foodservice-merk Modern Recipe, waaronder APG, PPGM en Athlon. Voor die bedrijfsrestaurants worden de ingrediënten van Crisp bereid in bijvoorbeeld dagsalades, warme maaltijden en sandwiches. Een speciaal podium krijgen de groenten van boeren die met natuurlijke landbouwmethoden zorgen voor bodemherstel. Die verhalen krijgen letterlijk een plek op de lunchkaart, om medewerkers bewust te maken van wat er op het bord ligt.

Sophia Cheung, Head of Supply Management bij Sodexo Nederland: “Crisp heeft een voor Nederland onderscheidend concept, dat de kortst mogelijke route tussen boer en bord faciliteert. Door deze samenwerking geven we een stevige impuls aan onze duurzaamheidsambitie om in 2040 NetZero te opereren. Bij het ontwikkelen van onze menu’s kijken we naar lokale beschikbaarheid en de seizoenen. Met Crisp kunnen we via de hyperlokale route inkopen en elektrisch vervoeren, waarmee we voedselkilometers en CO2-voetafdruk verminderen. Goed en duurzaam eten wordt voor bedrijven steeds relevanter. Onze klanten nemen zo verantwoordelijkheid over de herkomst van ingrediënten.”

TommyTomato: groente-eters voor het leven
Sinds een maand worden in de eigen productiekeuken van Crisp ‘Magische Maantjes’, ‘Sterren Stoof’ en ‘Pieper Parade’ bereid. Via het scholennetwerk van TommyTomato, een sociale onderneming in schoolmaaltijden, worden verse lunches op basisscholen bezorgd, om van kinderen groente-eters voor het leven te maken. TommyTomato ontwikkelt de recepturen, bewaakt de voedingsnormen en verzorgt de distributie. Crisp levert hoogwaardige ingrediënten én bereidt een deel van de vegetarische maaltijden in eigen keuken. Zo werken beide partijen samen aan gezondere eetgewoonten en meer kansengelijkheid binnen het onderwijs.

“Ik vind de lunch op school heel lekker en heel leuk. Want ze leggen in de klas grappige dingen uit over groenten. Wortel is goed voor je ogen en volgens mij vitamine A. En broccoli geneest wondjes. En sommige groenten komen van Crisp, en daar werkt mama,” zegt Stella (7 jaar) van het Montessori in Hilversum (en heel toevallig ook dochter van een medewerker bij Crisp).

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht