EquiVista van Genesys en Lighthouse Works maakt contactcenterfuncties toegankelijk voor blinden en slechtzienden

Amsterdam, 21 augustus 2025 – Op 28 juni dit jaar is in de hele Europese Unie (EU) de European Accessibility Act (EAA) van kracht geworden. Deze Europese richtlijn verplicht bedrijven in Europa om digitale en fysieke producten en diensten beter toegankelijk te maken voor mensen met een beperking.
Als voorbeeld van het succes van toegankelijkheidsoplossingen én als uitbreiding van de EAA naar de werkvloer, bieden Genesys®, wereldwijd leider in cloudgebaseerde en door AI ondersteunde experience orchestration, en Lighthouse Works, een business process outsourcing (BPO)-organisatie, samen een toegankelijke experience orchestration-oplossing aan. Deze oplossing helpt organisaties om goede en betekenisvolle carrières te realiseren voor blinde en slechtziende medewerkers in contactcenters.
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zijn wereldwijd ongeveer 2,2 miljard mensen slechtziend. In Nederland wordt het aantal op ongeveer 300.000 geschat, waarvan 29 procent geen betaalde baan heeft. Veel van deze mensen zouden graag willen werken en een bijdrage leveren aan de maatschappij, als toegankelijkheid op de werkplek geen belemmering vormde.
Welke producten en diensten vallen onder de EAA?
Een groot aantal producten en diensten moet voldoen aan de richtlijn, waaronder: webwinkels, e-books en e-readers, mobiele apps, online bankieren en geldautomaten, kaartjes- en inchecksysteem, telefonie- en communicatiediensten en passagiersvervoer (zoals treinmaatschappijen met digitale platforms).
Tot nu toe verschilden de regels per EU-land. Voor bedrijven zorgt deze harmonisatie voor duidelijkheid en voorkomt zij juridische en technische versnippering in internationale digitale dienstverlening. De EAA bevordert gelijkheid en inclusie en sluit aan bij het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap.
Verplichting om aan toegankelijkheidsrichtlijnen te voldoen
De EAA geldt voor bedrijven die producten of diensten aanbieden die onder de wet vallen, inclusief kleinere ondernemingen wanneer hun aanbod invloed heeft op het dagelijks leven van mensen. Bedrijven die onder de EAA vallen, moeten ervoor zorgen dat hun digitale kanalen voldoen aan de toegankelijkheidsrichtlijnen (WCAG 2.1 AA). Fysieke apparaten moeten ook bruikbaar zijn voor mensen met een visuele, auditieve of motorische beperking. Ook klantenservice moet toegankelijk zijn, bijvoorbeeld via tekst, telefoon of chat.
EquiVista beschikbaar via Genesys AppFoundry
De Amerikaanse social enterprise Lighthouse Works zag dat meer bedrijven oplossingen nodig hadden om de gemeenschap van blinden en slechtzienden te ondersteunen. Daarom ontwikkelden zij met behulp van de open API’s van het Genesys Cloud-platform EquiVista, een interne oplossing om het werken in een contactcenter toegankelijker te maken.
Op basis van hun eigen gebruik van Genesys Cloud biedt deze nieuwe applicatie organisaties wereldwijd een vereenvoudigde gebruikersinterface die kan worden aangepast aan de visuele mogelijkheden van individuele medewerkers. Dankzij naadloze integratie met gangbare schermleessoftware en een op maat gemaakte, audio-ondersteunde interface, biedt EquiVista realtime audiocues die agentworkflows ondersteunen en voldoet aan nationale en internationale toegankelijkheidsnormen. Naast het verbeteren van inclusiviteit automatiseert EquiVista repetitieve taken en maakt het de bedrijfsvoering efficiënter.
Samenwerking met maatschappelijke impact
Toen Lighthouse Works zag hoe krachtig de combinatie van EquiVista en Genesys Cloud was voor hun eigen medewerkers, besloten zij EquiVista via de Genesys AppFoundry beschikbaar te stellen. Daarmee benadrukken Lighthouse Works en Genesys hun gezamenlijke inzet voor gelijkwaardigheid via een mensgerichte benadering van technologische innovatie.
“We hebben een jaar geleden EquiVista samen met Genesys geïntroduceerd om het speelveld gelijker te maken voor werknemers met een visuele beperking”, zegt Kaleb Stunkard, interim-CEO en president van Lighthouse Works. “Met deze technologie hebben organisaties een enorme kans om hun maatschappelijke impact te vergroten en bij te dragen aan een meer rechtvaardige wereld door meer inclusieve werkomgevingen en loopbaanmogelijkheden te creëren voor blinde en slechtziende mensen.”
Empathie als motor voor innovatie
“Hoewel de rol en verantwoordelijkheid van technologie bij het ondersteunen van mensen met een beperking nu wettelijk is vastgelegd via de EAA, laat Lighthouse Works nu al zien wat er mogelijk is”, vult Michel Delfosse, Country Manager Benelux bij Genesys, aan. “Het Genesys Cloud-platform is ontworpen om flexibel te zijn en organisaties in staat te stellen het af te stemmen op hun bedrijfsbehoeften, waardoor de mogelijkheden voor medewerkers- en klantervaringen onbeperkt zijn. Door kansen te creëren die levens veranderen voor blinde en slechtziende mensen, is deze samenwerking tussen Lighthouse Works en Genesys een bewijs van wat bereikt kan worden als empathie centraal staat in de ervaring.”
Genesys zet zich in om zijn technologie bruikbaar te maken voor het welzijn van anderen. Alle opbrengsten van EquiVista gaan naar Lighthouse Works en worden gebruikt om werkgelegenheid voor blinde en slechtziende mensen te bevorderen. Meer informatie is te vinden in deze casestudy en op de EquiVista by Lighthouse Works-pagina in de Genesys AppFoundry.
###
Over Lighthouse Works
Lighthouse Works is een business solutions outsourcer die honderden medewerkers in de Verenigde Staten in dienst heeft, van wie de meerderheid in meer of mindere mate een visuele beperking heeft. Met een verloop onder medewerkers dat meer dan vijf keer lager ligt dan het branchegemiddelde, was het bedrijf in 2023 verantwoordelijk voor zes van de tien nieuwe banen bij National Industries for the Blind (NIB) en aan NIB gelieerde organisaties. Het succes is gebaseerd op de integratie tussen het Genesys Cloud-platform en schermleessoftware, die efficiëntere workflows mogelijk maakt door automatisering, gecombineerd met de ontwikkeling van EquiVista.
Over Genesys
Genesys stelt meer dan 8.000 organisaties in meer dan 100 landen in staat om klantloyaliteit en bedrijfsresultaten te verbeteren door de beste ervaringen te creëren voor klanten en medewerkers. Via Genesys Cloud, het AI-gestuurde Experience Orchestration-platform, levert Genesys de toekomst van klantbeleving (CX) aan organisaties van elke omvang, zodat zij op grote schaal empathische, gepersonaliseerde ervaringen kunnen bieden. Als vertrouwd cloud-native platform helpt Genesys organisaties om sneller te groeien door zich te onderscheiden met de juiste klantbeleving op het juiste moment, terwijl de betrokkenheid van medewerkers, efficiëntie en operationele prestaties toenemen. Bezoek www.genesys.com.
© 2025 Genesys. Alle rechten voorbehouden. Genesys, het Genesys-logo, Genesys Cloud, Genesys Cloud CX, GCXNow, Experience as a Service, Radarr en AppFoundry zijn handelsmerken, servicemerken en/of geregistreerde handelsmerken van Genesys. Alle andere bedrijfsnamen en logo’s kunnen geregistreerde handelsmerken of handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaren.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.