Deel dit artikel
-

Van der Sar: ‘Beleving centraal op nieuwe Ajax.nl’

Met nieuws kan Ajax het online niet winnen van de watchers van de voetbalclub. Met betrouwbaarheid, sfeer en unieke (video)content wel. De nieuwe Ajax.nl werd gisterenmiddag gepresenteerd in de Amsterdam Arena.

Veel tijd om zich voor te bereiden op de lancering van het nieuwe Ajax.nl had marketingdirecteur Edwin van der Sar niet. “Een drukke dag gehad. We zijn nu in ieder geval goed mobiel te lezen.”

Mark van Leest van de Amsterdamse club vult hem aan. “De nieuwe onlinepropositie van Ajax is van zenden naar beleven gegaan. Van reclame naar branded contentmarketing. Fans kunnen het merk meer van dichtbij gaan beleven.”

Ajax.nl is in visueel opzicht behoorlijk op de schop genomen. De openingspagina is er een die wordt gedomineerd door mooi, dragend beeld. Binnen Ajax hadden verschillende afdelingen vragen bij hoe zij hun werk moesten profileren op de site, maar Jungle Minds’ Kars Kingma stelde koste wat kost de Ajaxfan voorop. “Hun online belevenis van het merk.”

Van Leest: “Tickets moesten we vroeger verkopen door verkeer in te kopen. Nu hebben we genoeg owned en earned traffic om dat zelf te doen.” Om de conversieratio’s verder te verhogen, lanceert hij op 1 januari een nieuwe ticketboeksysteem voor de particuliere en zakelijke wedstrijdbezoeker. Daarnaast komt er een ‘match day-app’ die fans op de wedstrijddag zo dicht als mogelijk bij de wedstrijd betrekken.

“Er zijn veel sites met Ajax-nieuws, maar wij onderscheiden ons in betrouwbaarheid en unieke content. Bijvoorbeeld van achter de schermen.”

Kingma van Jungle Minds: “De bezoeker kan op de site terecht met meerdere intenties: om informatie te snacken, pushinformatie, en om tickets en merchandise te kopen. Pullinformatie.”

Voor de informatiesnacks kan de site bogen op een online redactie die, naarmate een wedstrijd nadert, steeds meer berichten gaan delen. Daarnaast beschikt de club over een rijk video-archief, dat op contextueel relevante manier dragend naar voren wordt gebracht.

Ajax heeft op Facebook twee miljoen fans (minus een paar honderd), een half miljoen op Twitter en ruwweg een miljoen bezoekers per maand op zijn website.

Jungle Minds werkte bij de herlancering samen met GX en Oberon. De videopartijen die bij de site zijn betrokken zijn Blue Billywig en Jetstream.

Deel dit bericht

14 Reacties

johan Cruyff

Wat een slechte website. Hebben jullie aan gebruiksvriendelijkheid gedacht? Bekend met: usabulity, user experience en persuasion? Man man man.

Ajacied

Wat een waardeloze site, is er echt niet beter op geworden.

Rudi de Groot

Gelukkig dat het wel op mobiel te lezen is. Inderdaad van der Sar. Voor de rest klopt de site van geen kant. Niemand zal het prettig vinden om lang om deze site te blijven.

Jan Kabaal

Een page size van 7 MB voor de homepage (https://gtmetrix.com/reports/www.ajax.nl/a6sLH87J).

Niet slecht.

Igor Beuker

Wel veel hippe termen als branded contentmarketing, owned and earned traffic etc. Maar wie staat er op doel bij Ajax komende zondag? De marketingdirecteur van Unilever…

johan

En dan ook “marketingdirecteur” Van der Sar die het wel even allemaal uitlegt, waarschijnlijk als onderdeel van de deal met Jungle Minds. Gozer snapt er natuurlijk helemaal geen conjo van.

Opzich past de nieuwe website wel goed bij de leidinggevenden daar, totaaaaaal geen uitstraling.

Rutger

Prachtige site, veel meer beleving dan de vorige. Johan Cruyff is op dit forum net zo’n zuurpruim als in het echt

piet

Gelukkig kon Edwin wel vangen, maar je ziet duidelijk dat je daar bij het ontwikkelen van websites niets aan hebt.

Arnold Overhaart

Men heeft zich bij Ajax laten leiden naar de waan van de dag.
– De “Look & Feel” is van nu maar de functionaliteit blijft ver achter.
Het Ajax logo “tab” komt in kleur niet overeen en de site is een doolhof geworden waar de meeste mensen binnen een paar clicken de weg kwijt zijn.

Duidelijk een Kans voor Open Doel Gemist en niet een klein beetje.

Minder luisteren naar mensen die wel verstand hebben van het ene maar de “ballen” verstand van het andere!

Binnenkort kan de site weer op de schop omdat de Look & Feel van de “waan van de dag” weer veranderd is.

Ook hier zie je dat NED geen trendzetter is maar een trend volger!

Bernard

Weer een hoop negatieve reacties. Het lijkt een gewoonte te worden. @Arnold, hier is Nederland wel degelijk een trendsetter, met jou voorop.

Heel makkelijk hoor lekker zeiken, maar verder niet aangeven hoe het wel moet! Grote klasse!

Daniel

Ik zou me niet alleen kapot schamen als ik Edwin zoveel onzin hoor uitkramen waar hij zelf niets van begrijpt, maar ik zou me ook kapot schamen als ik Jungle Minds was. Wat is dit qua look&feel en user interface een bende.

Bas

Tja..Wij zijn er geweest maar Sera (voor de 4e keer fd gazellen award winning company) kreeg helaas niet de kans zich te bewijzen. ..en dat met een community platform in Alphen met zo’n 350000 unieke bezoekers per maand Alphen.nl Mocht e.a. niet bevallen, dan kunnen wij wel een schitterend platform neerzetten voor veel minder geld…?

Bas

Overigens is de link Alphens.nl waar ook een koppeling te vinden is naar de KNVB uitslagen. Verder hebben wij een schitterende betaalbare archief software in huis die op moderne en leuke manier de historie van de club kan ontsluiten op Internet. ..Verder zijn wij sterk in de online marketing van de fanshop en leuke interactieve tools op de site. Beleving toch?!

Michel

Als IT-er heb ik men zware bedenkingen over deze site. Hij is echt heel slecht. Het lijkt wel of de helft is verwijderd en ook niet meer terug komt.

Hoe kom je bv bij Ajax tv?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond