Deel dit artikel
-

Tech tegen diefstal drijft digitale omzet Inditex

Een nieuwe technologie tegen kledingdiefstal in zijn winkels blijkt een soort smeerolie in digitale en omnichannel verkopen en retouren.

Bij de presentatie van de halfjaarcijfers vorige week vertelde de directie van het Spaanse modeconcern dat het zijn zogeheten soft-tag technologie over alle detailformules gaat uitrollen.

Sinds 2023 wordt ermee getest bij Zara, wat leidde tot een volledige uitrol. Nu volgen Bershka en Pull&Bear.

Wat begon als antidiefstaltechnologie is verworden tot een facilitator van crosschannel commerce.

Inditex nam een systeem in gebruik dat de grote hardplastic labels aan kleding overbodig maakte. Die werden vervangen door amper zichtbare labels. Tijdens de proeven ermee werd duidelijk dat het ook goed kon worden gebruikt om unieke kledingstukken te identificeren.

In de toelichting op de financiële cijfers zegt de modegroep: “Dit programma breidt het bestaande technologische ecosysteem in de winkel uit met Click & Collect-silo’s (foto), sorteermachines, kassahulp en afleverpunten. Het zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de klantervaring, vergemakkelijkt de interactie met onze producten en verbetert het aankoopproces.”

“Het vormt de basis voor onze verdere digitalisering van winkels en de integratie ervan met online platforms in de komende jaren. Het nieuwe systeem is nu volledig operationeel bij Zara en wordt uitgerold bij Bershka en Pull & Bear.”

Of en in hoeverre de omzet verhoogt, is niet bekend. Wel is duidelijk dat klanten makkelijk retouren aanbieden in fysieke winkels. BNR bericht, dat twee van de drie retouren in een winkel worden afgehandeld.

Inditex maakt geen onderscheid tussen fysieke en digitale verkopen, omdat de kanalen te nauw met elkaar zijn verbonden om ze als silo’s te behandelen. Stelt CFO Andrés Sánchez in reactie op een vraag van een financieel analist.

Voor de rest van het jaar verwacht het aanhoudend sterke groei in online verkopen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond