Marketeers keren SEA de rug toe, socialmedia en e-mail boomen

Bijna de helft van de Nederlandse marketeers zet minder in op zoekmachineadvertenties, terwijl socialmedia en e-mailmarketing nog steeds aan betekenis winnen.
Search engine advertising (SEA) verliest terrein in Nederland. Ruim veertig procent van de ondervraagde marketeers zegt dat ze minder gebruik zijn gaan maken van zoekadvertenties. Dit komt naar voren in onderzoek van marketingbureau Fingerspitz.
Socialmediakanalen als TikTok, Instagram, Meta en LinkedIn worden door 81 procent van de marketeers ingezet. “Sociale media bieden directe interactie met de doelgroep en meetbare resultaten tegen vaak lagere kosten dan betaalde zoekmachinemarketing”, aldus de onderzoekers.
Naast socialmedia zien ook e-mailmarketing en SEO hun populariteit groeien. Deze organische strategieën blijken steeds belangrijker te worden voor het aantrekken van websiteverkeer, met als doel het uitbouwen van merkwaarde. De verschuiving wijst op een voorkeur voor meer duurzame, kosteneffectieve marketingvormen.
Deze ontwikkeling is op zich niet heel verrassend. Sinds third party cookies steeds minder worden ingezet om publiek te tracken en tracen, zijn marketeers op zoek moeten gaan naar alternatieve kanalen. Het ‘ouderwetse’ e-mail blijkt doeltreffend. SEO wordt vanuit deze optiek gezien als een kanaal om langdurig op een owned kanaal boodschappen te verspreiden, versus vluchtige SEA-campagnes.
Traditionele media zoals televisie, radio en out-of-homereclame verliezen daarentegen aan terrein. Marketeers lijken bewust te kiezen voor digitale kanalen die betere targeting en meetbaarheid bieden. Dat is een opmerkelijke conclusie, want digital outdoor en retailmedia zijn in andere, nationale en internationale onderzoeken juist de grootste groeiers.
“Bedrijven blijven op zoek naar de nieuwste technologieën en tools die hun strategieën versterken en hun processen efficiënter maken”, stelt het onderzoek onder een kleine driehonderd marketeers. De overige dertig procent houdt het budget gelijk of verlaagt het zelfs. Om welk soort technologieën het exact gaat, houden de rapporteurs voor zich.
In een steeds concurrerender landschap ziet 62 procent van de marketeers branding en merkstrategie als hun belangrijkste prioriteit. Deze focus op merkopbouw onderstreept het belang dat bedrijven hechten aan differentiatie in een verzadigde markt.
Het onderzoek van Fingerspitz schetst een beeld van een Nederlandse marketingsector in transitie, waarbij organische en sociale strategieën terrein winnen.
Een vergelijkbaar, maar groter, onderzoek door de Duitse vereniging van digital agencies bevestigt het beeld van een branche in transitie. Het BvDW stelt dat social op zijn hoogtepunt is en niet veel meer zal groeien. Influencermarketing, dat dicht tegen social aan zit, houdt zijn hoge attentiewaarde in de komende vijf jaar nog. Retailmedia en digital outdoor zijn in dit onderzoek eveneens stayers voor de nabije toekomst.
Foto: S O C I A L . C U T, Unsplash
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Maurits
Wat een flauwekul en ontbreken van ook maar enig benul hoe je een marktonderzoek doet en een veel te kleine dataset om ook maar 1 conclusie uit te trekken. Er is al vele jaren een betrouwbaar onderzoek van branche-otganisatie IAB. niemand zit te wachten op click-baits van individuele bureaus en heeft geen enkele nieuwswaarde.
Henk
Maurits,
Een dataset van 279 respondenten is voor dit type B2B/marketingonderzoek voldoende. De foutmarge ligt rond de ±6% bij 95% betrouwbaarheid, wat solide is om trends en segmentaties te analyseren. Alleen voor landelijke representativiteit zou je duizenden respondenten nodig hebben.
Jouw bewering dat niemand hierop zit te wachten en dat dit geen enkele nieuwswaarde heeft klopt niet. Dat is jouw mening en dat is natuurlijk helemaal prima 😉 maar formuleer het dan niet als (generalistisch) statement.