De Nationale Jeugdraad en Tinder moedigen aan om te gaan stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen

Amsterdam – 8 oktober, 2025 – De Nationale Jeugdraad (NJR) en Tinder lanceren een 3-weekse in-appcampagne op Tinder om jonge en nieuwe kiezers aan te moedigen te gaan stemmen tijdens de Tweede Kamerverkiezingen. Vanaf 8 oktober tot aan de verkiezingsdag op 29 oktober zien Tinder-gebruikers in Nederland ‘Swipe Cards’ verschijnen in de app, die de verkiezingsdag en praktische tips benadrukken.
Bij alle verkiezingen van afgelopen jaren ligt het opkomstpercentage van jongeren onder het gemiddelde van de hele bevolking. Bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen in 2023 bracht 73% van de jongeren hun stem uit, tegenover een landelijk gemiddelde van 78%¹. Met meer dan 60% van de Tinder-gebruikers wereldwijd tussen de 18 en 30 jaar oud, biedt de app een effectief platform om deze doelgroep te bereiken. Door hun krachten te bundelen willen NJR en Tinder jongeren voorzien van toegankelijke informatie en hen aansporen om gebruik te maken van hun belangrijkste democratische recht: stemmen. Wie de Swipe Cards (zie onderstaande visual) naar rechts swipet, wordt doorgestuurd naar de NJR-website met laagdrempelige info, tips en explainers die laten zien hoe je met je stem het verschil kan maken.
De samenwerking van NJR en Tinder sluit aan bij de ‘Alles = politiek’-campagne van NJR, waarmee de organisatie jongeren informeert en activeert om te stemmen. Of het nou gaat over studiefinanciering, anticonceptie of onderwijs: in de politiek wordt nog te veel bepaald óver jongeren, zonder hierin de stem van jongeren zelf mee te nemen. NJR en Tinder hopen met de Swipe Cards jongeren te overtuigen een stem uit te brengen, zodat ze actief onderdeel worden van het gesprek.
‘Historisch gezien zijn jongvolwassenen het minst geneigd om te gaan stemmen in Nederland, en Tinder wil helpen om hier verandering in te brengen. We zijn trots om NJR opnieuw een platform te bieden om een nieuwe generatie stemmers te betrekken en te empoweren, door concrete informatie te delen,’ zegt Ben Puygrenier, woordvoerder voor Tinder in Nederland.
Volgens Lotte Prins, de voorzitter van NJR: ‘In een tijd waarin het vertrouwen van jongeren in de politiek afneemt en de afstand tot de politiek groeit, is het extra belangrijk dat we jongeren laten zien dat hun stem er toe doet. Goed om samen met Tinder te kunnen laten zien dat stemmen voor een mooie toekomst net zo belangrijk is als swipen voor een mooie toekomst.’
Het is niet de eerste keer dat Tinder zich inzet tijdens de verkiezingsperiode, ook in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen in 2023 werd een campagne uitgerold. De huidige campagne is in lijn met vergelijkbare verkiezingscampagnes voor onder andere de verkiezingen in Brazilië in 2018, in het Verenigd Koninkrijk in 2019, in de VS in 2020, in Duitsland in 2021 en in Frankrijk in 2022.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.