Mastercard maakt de kracht van mensen met visuele beperkingen voelbaar

Amsterdam, 9 oktober 2025 – In Nederland leven meer dan 300.000 mensen met een visuele beperking. Voor hen is de wereld nog niet altijd even toegankelijk. Daarom lanceert Mastercard vandaag, op World Sight Day en tijdens de Week van de Toegankelijkheid (6-12 oktober), de campagne ‘Op Gevoel’. Een combinatie van een podcast en een zintuiglijke out-of-home-ervaring die samen laten zien hoeveel kracht en inspiratie schuilgaan in verhalen van mensen die hun beperking omzetten in mogelijkheden. De campagne is ontwikkeld door FCB Amsterdam en de podcast door The Podcast Tailor in co-creatie met blinde en slechtziende makers.
Voelbare en hoorbare communicatie
Centraal in de campagne staat de podcast ‘Op Gevoel’, gepresenteerd door journalist Malou Petter, over onbeperkt leven met een visuele beperking. In iedere aflevering vertellen gasten – van rechter tot modeontwerper, van artiest tot bergbeklimmer – hoe zij groots leven met een visuele beperking.
‘Op Gevoel’ gaat verder dan audio: in de introductieweek verschijnt een voelbare én hoorbare out-of-home-ervaring. Passanten voelen de inkeping (notch) van de Mastercard Touch Card en stappen via een soundshower de wereld van de podcastgasten in aan de hand van 8D-audioscènes van de afleveringen.
“Met ‘Op Gevoel’ laten we zien dat inclusie geen abstract begrip is, maar een voorwaarde voor een samenleving waarin iedereen tot zijn recht komt”, zegt Roxanne Pinckers, Director of Marketing & Communications Netherlands bij Mastercard. “Mastercard Touch Card is daar een concreet voorbeeld van, maar de echte kracht zit in de persoonlijke verhalen, die ons inspireren om samen een wereld te bouwen zonder drempels. Een wereld die voor iedereen is ontworpen. Dat is voor ons priceless.”
Gemaakt met blinde en slechtziende makers
De podcast en campagne zijn – net als de Mastercard Touch Card – ontwikkeld in co-creatie met blinde en slechtziende makers, van compositie en fotografie tot script en audiomontage. Twee sensitivity-adviseurs waren eveneens betrokken. Ook de kaart is in co-creatie met mensen die blind of slechtziend zijn ontwikkeld en getest met het Engelse Royal National Institute of Blind People, het Amerikaanse VISIONS en de Oogvereniging.
“De Mastercard Touch Card is een goede manier om verschillende passen in je portemonnee te kunnen herkennen, ook als je een visuele beperking hebt. Dit draagt bij aan een inclusieve samenleving waarin het eenvoudig en zelfstandig regelen van geldzaken voor iedereen vanzelfsprekend wordt”, zegt Monique Verboeket van de Oogvereniging.
Landelijke uitrol
De campagne valt samen met de landelijke uitrol van de Mastercard Touch Card onder de noemer ‘Herken je op gevoel’. Via partners ING, ICS, Nationale-Nederlanden, Rabobank, OVpay en ABN AMRO krijgen Nederlanders de Mastercard Touch Card tot hun beschikking, als betaalpas, creditcard en OV-pas.
Over FCB Amsterdam
FCB Amsterdam is een van de grootste onafhankelijke reclamebureaus van Nederland. Met een team van 53 professionals, bestaande uit 14 verschillende nationaliteiten, heeft FCB Amsterdam zich gespecialiseerd in Europese campagnevoering. Vanuit de hub in Amsterdam brengt het bureau merken en producten tot leven met multimediale campagnes door heel Europa, maar ook in Nederland. Dat doet het onder andere voor AB InBev, AkzoNobel, DAF Trucks, ING, Kansspelautoriteit, L’Oréal, Mastercard, Nestlé, PACCAR Parts, Sportfondsen en Ster. FCB Amsterdam is verbonden met twee van ’s werelds meest gerenommeerde reclamenetwerken, FCB en McCann. Het bureau vertegenwoordigt beide labels in Nederland.
__________________________________________________________________________________________________
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.