Online reviews beïnvloeden aanschaf autoverzekeringen

UTRECHT, 20160512 — Goedkoopsteautoverzekering.net heeft in samenwerking met Rochelle Mensink van de Universiteit van Amsterdam een onderzoek uitgevoerd naar het effect van online consumentenreviews. Het onderzoek heeft in kaart gebracht hoe online reviews de koopintentie van autoverzekeringen beïnvloeden.
Aangezien consumenten regelmatig online reviews raadplegen voor de aanschaf van producten of diensten, is het belangrijk om te begrijpen welke effecten deze online reviews hebben. Goedkoopsteautoverzekering.net onderzocht daarom in hoeverre online reviews de koopintentie van autoverzekeringen beïnvloeden.
Dit is gedaan middels een experiment waarbij de participanten verschillende online reviews te lezen kregen. Uit de resultaten kwam naar voren dat er een sterk verband aanwezig is tussen de toon van online reviews en de koopintentie van autoverzekeringen.
Positieve online reviews hadden namelijk een positief effect op de koopintentie, terwijl negatieve online reviews een negatief effect hadden op de koopintentie. Dit houdt voor consumenten in dat zij bewust of onbewust beïnvloed worden door het lezen van online reviews. Een autoverzekering met veel negatieve reviews zal daarom minder aangeschaft worden dan een autoverzekering met veel positieve reviews. Dit is niet alleen voor consumenten, maar tevens voor verzekeraars iets om rekening mee te houden. De reputatie en sales van autoverzekeraars kan namelijk beïnvloed worden.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.