Talent vertrekt bij organisaties die niet digitaal transformeren’
Rotterdam, 21 september 2016 – Binnen organisaties die digitaal niet ver ontwikkeld zijn, zegt meer dan de helft van de ondervraagde medewerkers hun organisatie waarschijnlijk binnen drie jaar te verlaten en 20 procent zelfs binnen een jaar. Bij digitaal gevorderde organisaties liggen deze percentages op respectievelijk slechts 25 procent en 4 procent. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van MIT Sloan Management Review en Deloitte Digital.
Het onderzoek, “Aligning the Organization for Its Digital Future”, brengt de karakteristieken in kaart van drie gradaties van digitale volwassenheid: ‘early’, ‘developing’ en ‘maturing’ en probeert typische kenmerken te identificeren die ‘digital maturing’ organisaties succesvol maakt. Het onderzoek is gebaseerd op een wereldwijde survey onder meer dan 3700 executives, managers en analisten.
Focus op talent
Het onderzoek introduceert de term digitale congruentie: bedrijfscultuur, mensen, structuur en processen zijn perfect in lijn met de bedrijfsstrategie en expliciet gericht op het zich snel aanpassen aan het continu veranderende digitale IT landschap. Digitaal gevorderde organisaties richten zich volgens dit onderzoek met name op het aantrekken en ontwikkelen van hun talent:
- Meer dan 75 procent van deze organisaties voorzien hun medewerkers met mogelijkheden om hun digitale expertise te ontwikkelen ten opzichte van slechts 14 procent bij organisaties die nog aan het begin staan van hun digitale ontwikkeling.
- En 71 procent van digitaal gevorderde bedrijven zegt in staat te zijn nieuw talent aan te trekken op basis van hun gebruik van digitale technologieën. Slecht 10 procent van de organisaties die digitaal minder ver zijn, kunnen dat.
“We weten natuurlijk al heel lang dat voor veel organisaties het niet hebben van een digitale transformatie agenda een potentiele kwetsbaarheid in hun business continuïteit betekent. Wat dit onderzoek voor het eerst wetenschappelijk onderbouwt is dat organisaties die te lang wachten met het concreet werk maken van hun digitale transformatie, hun talent ook dreigen te verliezen. Met als direct gevolg dat het senior management en talent dat de noodzaak voor die digitale transformatie begrijpt en moet leiden en begeleiden, zelf op het punt staat te vertrekken: “ready to hit the exit button””, zegt Hans van Grieken, Director Digital Business Innovation binnen Deloitte.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.