-

Data: de reddingsboei van elke futureproof marketeer

Het coronavirus heeft het marketingspeelveld massaal verschoven naar online. Zo shoppen we meer en vaker online – niet alleen uit gemak, maar nu ook uit veiligheidsoverwegingen – en lijkt het erop dat dit ook zo zal blijven, zo blijkt uit onderzoek van Capgemini. Dit vraagt om een transformatie in de wijze waarop wij als marketeer de consument bereiken, want de geijkte methodes zijn niet meer voldoende om de consument te raken en vast te houden. Tegelijkertijd zien we over de hele linie marketingbudgetten kleiner worden, wat de urgentie om de ROI op orde te krijgen verhoogt. Dit is hét moment om je als marketeer te differentiëren in de markt, maar ook intern.

Van customer journey naar moment marketing
De traditionele customer journey dekt de lading niet meer. Er shoppen nu zoveel consumenten online en er is zoveel meer beweging op webshops, dat dit niet meer te vatten is in klantpersona’s. Het online speelveld is drukker en uitdagender dan ooit. Online differentiëren wordt daarmee nog meer noodzaak om overeind te blijven. Zeker, omdat de bereidwilligheid van de consument om online te investeren in luxegoederen – en daarmee de share of wallet – door de coronacrisis is verminderd. Met data gedreven marketing, oftewel moment marketing, kun jij als marketeer inspelen op het veranderende consumentengedrag en meegaan in de transformatie.

Consumenten zitten nu veel meer in het moment. Ze vertonen grilliger gedrag, veranderen vaker van kanaal en het aankoopproces is steeds minder lineair. Als marketeer moet je daarom weten wat de consument op dat moment doet, waar hij/zij naar op zoek is, wat de verwachting is en hoe de volgende stap voorspeld kan worden. Met data als basis van jouw marketinginzet kun je de boodschap, het kanaal en de mediaselectie beter afstemmen op het individu en zo houd je de consument vast. Gegevens en inzichten over de consument helpen om de customer journey te verbeteren en relevantie te bieden, waardoor er duidelijk getarget kan worden. Dit maakt de marketinguiting betekenisvoller, omdat deze interessant is voor de ontvanger. Een simpele rekensom waarbij meer relevantie zorgt voor een hogere, digitale ROI.

Minder besteden met betere resultaten
Data gedreven marketing is het antwoord op het veranderende consumentengedrag. Door de juiste tooling in te zetten, data bij elkaar te brengen en te consolideren. Maar verzamelen van data is een ding, het juiste eruit halen is een tweede. Data gedreven marketing vraagt om een andere mindset, nieuwe skills én kennis van de tooling.

Er is ontzettend veel bruikbare data beschikbaar, van informatie over producten en zoekgedrag, tot social media profielen en demografische gegevens. Het verzamelen en analyseren van deze data kan gedaan worden door honderden tools. De grootste uitdaging zit dan ook in het kiezen van de juiste en meest efficiënte tools. Voor bijna elke campagne worden andere tools gebruikt, wat ervoor zorgt dat marketeers dagelijks tientallen tools gebruiken. Dit maakt het complex om het overzicht te bewaken en de juiste inzichten uit de data te halen. Hiervoor heb je een integrale aanpak nodig. Echter, niet alleen de aanpak van de marketeer verandert. Ook de vaardigheden die een marketeer moet hebben, veranderen hiermee. Naast inzicht in doelgroepen en creatie, heeft de marketeer van nu ook technologische kennis nodig.

Futureproof met Capgemini’s Marketing Masterclass
Wat betekent de verandering naar moment marketing voor jou als marketeer en hoe reflecteert dit op de nodige vaardigheden? Capgemini’s Marketing Masterclass biedt handvatten op het gebied van; verhogen van ROI, conversie genereren, het inzetten van data gedreven marketing en leren inspelen op de behoeften van de consument. Als marketeer leer je wat de belangrijkste tools zijn en welke tool voor welk doel het best in te zetten is. De Marketing Masterclass bestaat uit vier sessies die als serie, maar ook los van elkaar te volgen zijn. Pak jij het juiste moment? Schrijf je dan nu in!

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond