-

Dit zijn de 6 marketingfunctionaliteiten van Shopware

E-commerce-platform Shopware wint in korte tijd snel terrein in Nederland. Dat is niet gek: Het platform biedt talloze mogelijkheden voor online ondernemers en sluit aan op de behoefte van de consument naar meer beleving in webshops. Daarnaast is de software ook voor minder technisch onderlegde professionals eenvoudig te gebruiken, maar nog steeds geschikt voor complexere en zwaardere shops. Zo zet je marketingfunctionaliteiten goed in.

Niet alleen de gebruiksvriendelijkheid en techniek werken prettig, ook over het integreren van marketingtools heeft Shopware goed nagedacht. Een standaard geleverde set aan tools in de Professional edities maakt het leven van de marketeer aangenamer en zorgt tegelijkertijd voor meer exposure, traffic en conversie. Strategische marketing campagnes maken en uitvoeren was nog nooit zo makkelijk. Hoe je dat precies doet? Met de volgende handige marketingtools van Shopware.

Customer & Product Streams

Personalisatie is al een aantal jaren het devies als het aankomt op online shoppen. De consument neemt geen genoegen meer met een generieke benadering en verwacht een betekenisvolle, gepersonaliseerde ervaring. Voor webwinkeliers loont het dan ook om aandacht hieraan te besteden. Consumenten zijn sneller geneigd een aankoop te plaatsen wanneer een merk hen persoonlijk benadert. Daarnaast bevordert een persoonlijke benadering de klantrelatie en merkbeleving. In Shopware helpen de functionaliteiten Customer Streams en Product Streams met het opzetten van deze gepersonaliseerde ervaring.

De tool Customer Streams monitort het gedrag van klanten en maakt het mogelijk om producten en content te tonen die aansluiten bij de individuele interesses van die specifieke klant. Denk daarbij aan het segmenteren op basis van gerealiseerde omzet, het behoren tot een specifieke klantgroep of het ooit gekocht hebben van een bepaald artikel. Er zijn ruim twintig standaard mogelijkheden om te segmenteren op klantgedrag. Wanneer een klant de webshop bezoekt worden de pagina’s voorzien van content die bij hem of haar past, andere klanten zien weer andere content. Ook het personaliseren van de overige marketingkanalen wordt hiermee makkelijker: het shopgedrag van de bezoeker geeft input voor onder andere gepersonaliseerde nieuwsbrieven, aanbiedingen of retargeting campagnes.

Product Streams is een functionaliteit die de shopervaring van de klant verrijkt door het tonen van relevante producten op basis van het shopgedrag. Dit kan door in de backend productgroepen te maken met behulp van criteria, waarna alle producten die hieraan voldoen automatisch in de productgroep getoond worden. De Product Streams feature kan vervolgens als een soort widget op allerlei plekken geplaatst worden, bijvoorbeeld op een productpagina of categoriepagina. Wanneer een bezoeker een bepaalde soort sportschoen bekijkt, toont Product Streams automatisch andere sportschoenen die de bezoeker mogelijk kunnen interesseren. Product Streams is ook inzetbaar voor cross sell, upsell of om gerelateerde producten te tonen op basis van zelfbedachte regels.

Shopping Worlds en Storytelling

In de lijn van personalisatie ligt de groeiende behoefte van de consument naar meer beleving bij het online shoppen. Shopware speelt hier goed op in met de Shopping Worlds en Storytelling features. Deze tools geven de mogelijkheid om inspirerende pagina’s te maken die een verhaal vertellen. Met behulp van relevante content en veel beeldmateriaal wordt merkvoorkeur gestimuleerd en de bezoeker richting een aankoop bewogen.

Shopping Worlds pagina’s zijn eenvoudig te maken met een drag & drop systeem in de backend waarbij afbeeldingen, video’s en tekst gecombineerd kunnen worden op een pagina, in een volgorde naar eigen keuze. Bij de Storytelling feature lopen pagina’s naadloos in elkaar over en kun je producten uitlichten die de bezoeker direct in het winkelmandje kan toevoegen. De bezoeker wordt als het ware ‘op reis’ gestuurd in het verhaal dat je wilt vertellen.

Digital publishing

Digital publishing stelt webwinkeliers in staat om op een eenvoudige wijze allerlei visuele content te maken en te gebruiken in de webshop. De tool laat je responsive banners maken en bewerken met buttons en tekst. De banners zijn vervolgens direct te implementeren in Shopping Worlds pagina’s. Ook is er een geïntegreerde tool die teksten vertaalt. Handig wanneer je een multilanguage webshop hebt.

Advanced Promotion Suite

Met de Advanced Promotion Suite van Shopware zet je in een handomdraai promotionele campagnes in elkaar, die direct inzetbaar zijn in de webshop. De campagne formats zijn gebaseerd op bewezen succesvolle campagnes uit de retailbranche. De tool maakt het mogelijk om verschillende acties in te stellen: kortingen, cadeau items, 1+1 gratis en meer. Hier kun je zelf allerlei voorwaarden en regels aan toevoegen, bijvoorbeeld geldend vanaf een bepaald orderbedrag of bij specifieke artikelen en kleurvarianten. Deze campagnes zijn eenvoudig vooruit te plannen afgestemd op uitverkoopperioden of sale dagen als Black Friday. De tool laat je de campagnes inplannen aan de hand van een kalender.

Loyaltyprogramma en abonnementen

Ook heeft Shopware een geïntegreerde tool voor het opzetten van een loyaltyprogramma. Met deze tool kunnen klanten loyaltypoints sparen met elke aankoop die ze doen. De points kunnen ze vervolgens inwisselen voor een korting of andere incentive. Een andere functionaliteit die helpt klanten aan een merk te binden is de abonnementenservice. Hierbij kunnen klanten zich abonneren om elke zoveel weken of maanden een product geleverd te krijgen. De klant bepaalt zelf de artikelen en tijd tussen bezorgingen.

Naast deze hulpmiddelen is er nog een schat aan marketing tools beschikbaar in de Shopware Store. Denk aan plug-ins om e-mail providers te koppelen, voor het installeren van de Facebook pixel, Instagram-koppelingen voor shoppable feeds en nog veel meer. De functionaliteiten van de webshop zijn zo volledig naar eigen voorkeur in te richten.

Toekomstproof

De combinatie van eenvoudig in gebruik en integratie van verschillende tools maakt dat Shopware een go-to platform is voor iedere online ondernemer die bezoekers een bijzondere shopervaring wil bieden. In de doorontwikkeling van het platform worden constant nieuwe technologieën toegevoegd en optimalisaties gedaan. Een Shopware webshop is dus niet alleen efficiënt maar ook een goede basis voor de toekomst.

Deel dit bericht

1 Reactie

Michel van Hattum - Snowball

Mooi platform, met een unieke visie en set unieke bijbehorende functionaliteiten. Shopware is natuurlijk wel een relatief nieuwe speler in het Nederlandse ecommerce landschap, dus veel statistieken zijn er nog niet. Ik ben erg benieuwd wat die marketings tools straks voor extra conversie percentages genereren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond