-

Wat is volgens jou de staat van SEO?

Zo nu en dan wordt er weer een discussie aangezwengeld over de staat van SEO. Zij die geloven in AdWords, maar ook de social media adviseurs, hebben zo hun belangen bij de interne budgetten en willen je doen geloven dat de zoekmachine-optimalisatie definitief dood is. De beestachtige updates in de algoritmen van Google zelf dragen niet bepaald bij aan het geloof. Al het eerdere werk kan in ene voor niets zijn geweest.

Zo lang het aantal dagelijkse zoekopdrachten blijft toenemen, kunnen we gerust stellen dat SEO (zoekoptimalisatie) levendiger is dan ooit. Wel verandert de rol en dient het gezien te worden in de context van digitale marketing. SEO is de bundeling van activiteiten die bijdragen aan het verkrijgen van een goede positie in de zoekresultaten, zonder te betalen voor deze plaats. Verschillende aspecten als de geboden content en structuur van de website zijn hierin van invloed. SEO is in zekere zin het bieden van een gebruikerservaring. Krijgt men de kwaliteit die werd verwacht wanneer iemand op een link klinkt?

Het zoekgedrag van de consument houdt SEO in leven. Zolang er wordt gezocht, zullen SEO-experts zoeken naar de beste manier om te presteren in de resultaten en zal er worden gepoogd snelle resultaten te boeken met schimmige technieken. Onder andere Google wordt steeds succesvoller in het waarnemen van deze pogingen en past de beoordeling van resultaten hierop aan. Het verbieden van deze technieken doodt SEO niet, het legt alleen de website onder het vergrootglas en beloont diegene die aan kwaliteit werken.

Volgens Danyl Bosomworth van Smart Insights is het tijd realistischer te gaan denken over SEO:

  • Content als nieuwe marketing – Content is koning en dé nieuwe manier van marketing bedrijven. Althans, dat is wat je bijna gaat geloven na het lezen van de vele online verschenen artikelen over dit onderwerp. Het schrijven van content is inderdaad een centraal onderdeel van een succesvol SEO-beleid, maar in het geheel niet nieuw te noemen. Honderd jaar voordat het internet gebruikt werd, draaide het al om bieden van kwaliteit en verdienen van aandacht. Het op deze manier bouwen aan een relatie en vertrouwen is nu alleen multi-channel van aard.
  • Autoriteit en vertrouwen – Zoekmachines beoordelen websites op autoriteit en baseren hier mede de ranking op. Onthoud dat autoriteit en vertrouwen niet te koop zijn. Hyperlinks zijn de waardebepalende factoren. Verdien deze links. Ze zijn niet te koop.
  • Vergeet SEO – Google en SEO zijn geen doel op zich. Het optimaliseren van de website, copywriting en links moeten niet belangrijker worden dan het belang van de klant zelf. Met een focus op het bedienen van de bezoeker en het bieden van de juiste content staat Google als vanzelf aan je zijde.
  • Relevantie – Het bieden van de juiste content is een waardevolle uitwisseling en niet het oude promoten in een nieuw jasje. Promoot content alleen wanneer er iets zinnigs is toe te voegen. Laat het oude marketing van zenden los en leer het te zien als proces en uitwisseling.
  • Het draait om de mensen – Stel jezelf de vraag hoe je van waarde kunt zijn in het leveren van product of dienst. De grote veranderingen in ons leven, het consumentengedrag en technologie bieden je de mogelijkheden iets toe te voegen. Het is een mogelijkheid voor anderen van waarde te zijn. Inspireer, informeer en leid op.

Het is tijd dat men zich realiseert dat zoekmachine-optimalisatie niet draait om het kopen van ‘enkele duizenden links naar een website voor slechts vijf luttele dollars’. SEO wordt weer een onderdeel van een samenhangende digitale marketingstrategie. Tot op de dag van vandaag zijn het nog steeds klanten die de producten kopen en is Google slechts een middel om ze beter te bereiken.

In welk van onderstaande omschrijvingen herken jij je? Wat is voor jou de staat van SEO?

death-of-seo

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond