Jeroen van den Berg
  • Jeroen van den Berg

  • 10 artikelen
  • 745.113 views
  • 27 reacties

Jeroen van den Berg

Werkt bij
Jeroen van den Berg Consulting
Functie
Directeur
Twitter
@JeroenPvdBerg
Linkedin
http://www.linkedin.com/in/jeroenpvdbe...

Jeroen van den Berg (1967) is directeur van Jeroen van den Berg Consulting, een adviesbureau dat zich toelegt op het innoveren van logistiek. Hij is auteur van het boek Highly Competitive Warehouse Management (2012) en veelgevraagd spreker en docent in binnen- en buitenland. Jeroen woont in Buren, heeft 2 zonen en houdt van sporten en reizen.
 

Artikelen van Jeroen van den Berg

  • 6 november 2017 11:30

Hoe zien supply chains eruit in 2030?

Hoe zien supply chains eruit in 2030? Als we de huidige lijn doortrekken, zullen digitalisering, duurzaamheid en flexibilisering van arbeid de aanjagers zijn van de verandering. Traditionele retailverkoop verschuift naar webshops en webshops transformeren naar marktplaatsen. Een verkenning van supply chains in de toekomst.

  • 19 oktober 2016 08:55

Is je Supply Chain klaar voor 2020?

Het jaar 2020 is een veelbesproken onderwerp in boardrooms. Wat wordt onze strategie voor 2020? Hoe ziet onze supply chain er dan uit? Logistieke ketens beginnen te knellen. De concurrentie verandert.

  • 3 juni 2016 12:00

Software, make or buy? Doe als IKEA of Amazon

IKEA is een bedrijf dat standaardisatie tot kunst verheven heeft. Amazon zoekt daarentegen voortdurend de grenzen van de innovatie op. Dat zie je terug in de software die deze bedrijven gebruiken. Terwijl IKEA zweert bij standaardsoftware, ontwikkelt Amazon haar software liefst helemaal zelf. Wat is nou beter voor jouw bedrijf, make or buy? De waarheid ligt in dit geval niet in het midden…

  • 31 maart 2016 14:00

Lessons learned van mijn bezoek aan Amazons fulfilmentcenter

Laatst had ik de unieke kans om een kijkje te nemen in het fulfilmentcenter van Amazon in Koblenz. Mijn verwachting was hoog. Amazon staat bekend om logistieke innovaties als pickrobots en experimentele drones. Ik trof een geoliede machine met enkele onorthodoxe elementen. Wat zijn de lessen die andere eCommerce-bedrijven kunnen leren van Amazon?

  • 2 september 2015 15:15

Betekent B2B e-commerce het einde van de groothandel?

Amazon bestaat sinds ’94. Toch heeft het nog zo’n twintig jaar geduurd voordat de bestaande retail echt de gevolgen van de online concurrentie ging voelen. Er is leegstand in winkelgebieden, winkelketens vallen om (Miss Etam, Halfords), slanken af (Bijenkorf, Paradigit) of kwakkelen (V&D, Hema). Deze situatie staat in schril contrast met de business-to-business (B2B) markt waar weinig lijkt te veranderen. Kunnen we daar dezelfde revolutie verwachten?

  • 9 oktober 2014 08:58

Keten van de toekomst: Triple Con Supply Chain

Ondernemers, van Amazon tot Zalando, breken bestaande markten open door slim gebruik te maken van moderne technologie. Onderstaand schets ik mijn visie op de supply chain van de toekomst. Een keten waarin moderne technologie ervoor zorgt dat klanten altijd beleverd kunnen worden terwijl voorraadrisico’s drastisch omlaag gaan. De nieuwe keten noem ik de Triple Con Supply Chain.

  • 19 maart 2014 13:00

In vier stappen naar een virtuele omnichannel keten

Omnichannel vraagt om nieuwe manieren van verkopen, een andere IT en logistiek en gewijzigde assortimentskeuzes. Merkproducenten, groothandels en retailers die omni-channel willen gaan, hebben dat niet van de ene op de andere dag voor elkaar. In dit laatste artikel uit het drieluik over omni-channel logistiek stel ik een stappenplan voor met vier fases van volwassenheid.

  • 10 maart 2014 09:25

Vier nieuwe rollen in omnichannel supply chain

Consumenten krijgen de producten die zij willen, waar en wanneer zij dat willen, ongeacht via welk kanaal zij zich aandienen. Dat heeft natuurlijk een flinke impact op de logistiek. Niet alleen bij retailers verandert er veel, ook voor (merk-) producenten, groothandels en logistiek dienstverleners liggen er grote kansen als ze op deze trend inspringen.

  • 3 maart 2014 09:00

De vier succesfactoren voor Omnichannel

Het internet snoept steeds meer marktaandeel af van de winkelstraten en deze trend zal niet keren. Shopping2020 voorspelt dat eenderde tot de helft van de consumentenaankopen aan het eind van dit decennium via het web verloopt. Veel retailketens openen een webshop en pikken een graantje mee. De volgende stap is omnichannel, waarbij virtueel en fysiek klantcontact vloeiend in elkaar overlopen.