-

Keten van de toekomst: Triple Con Supply Chain

Ondernemers, van Amazon tot Zalando, breken bestaande markten open door slim gebruik te maken van moderne technologie. De supply chain van de toekomst wordt een keten waarin moderne technologie ervoor zorgt dat klanten altijd beleverd kunnen worden, terwijl voorraadrisico’s drastisch omlaag gaan. Anders gezegd: de Triple Con Supply Chain.

Drie principes

Laten we eens kijken hoe internet en mobiele technologie onze nieuwe manier van zakendoen hebben veranderd. Ik zie drie gemeenschappelijke principes:

  1. Connected: Iedereen heeft altijd en overal toegang. Gebruikers kunnen zich eenvoudig aanmelden via internet of mobiele apps. Medewerkers zijn overal verbonden, niet alleen op vaste werkplekken, maar ook onderweg. Chauffeurs van Uber krijgen op hun smartphone te zien waar ze hun volgende passagiers kunnen oppikken.
  2. Controlled: Er zitten geen mensen meer achter de knoppen om de processen te regisseren. Intelligente systemen doen dit volautomatisch. Dat scheelt niet alleen tijd, maar levert ook efficiëntere processen. Unilever bespaart 20 procent op haar kilometers met een Paneuropese control tower waar slimme software de ritten aan elkaar knoopt.
  3. Consolidated: Bedrijven benutten niet alleen eigen middelen, maar putten ook uit middelen van derden. Het Amerikaanse warenhuis Macy’s breidt de winkelvoorraden op digitale wijze uit met voorraden van andere filialen, van distributiecentra en van leveranciers waardoor deze Amerikaanse retailer nooit meer nee hoeft te verkopen aan klanten.
Slimme matching

We vinden deze drie principes eigenlijk terug in vele initiatieven. Ze bieden bijvoorbeeld eenvoudig contact via internet en mobiele apps (connected), zorgen voor een slimme matching van vraag en aanbod (controlled) en maken geheel of gedeeltelijk gebruik van middelen van derden (consolidated). Loop de volgende voorbeelden maar eens na:

Nieuwkomers
 

Big Data

Eenvoudige toegang via internet en apps is in de voorbeelden goed geregeld. Slimme matching gebeurt op diverse manieren, van persoonlijke filters (wat zoek ik in een toekomstige partner?) en geografische posities (welke chauffeur is momenteel in de buurt?) tot ratings (hoe waarderen anderen een logeeradres?) en Big Data (klanten die dit product kochten, kochten ook…). Bovendien combineren ze al dan niet eigen producten of diensten met het aanbod van derden.

Kapitaalrisico

De nieuwkomers bieden gemak, een uitgebreid aanbod en lopen minder kapitaalrisico dan traditionele bedrijven. Zonder uitzondering zijn het uitstekende diensten waarbij de behoefte van de klant centraal staat. Traditionele bedrijven kunnen hier moeilijk tegen concurreren. Hun bedrijfsvoering is log en kostbaar en zorgt voor veel verspilling: overbodige handling, gedateerde informatie, vertragingen, onverwachte fluctuaties in vraag en aanbod, nee-verkoop, overtollige voorraden en druk op het milieu.

Onzekerheid

De pijn in traditionele ketens komt grotendeels voort uit onzekerheid. Bedrijven produceren of kopen in wat ze denken te kunnen verkopen. Ondanks prognoses en voorspellingen zal de werkelijke vraag afwijken en ontstaan er tekorten en overschotten. Bedrijven verliezen enerzijds omzet en marge doordat ze klanten moeten teleurstellen en anderzijds zitten ze met fikse dervingen op spullen die ze niet kwijtraken.

Triple Con Supply Chain

Het is dus tijd voor een keten waarin we altijd en overal over actuele informatie beschikken. Op die manier neemt de onzekerheid af en worden we minder afhankelijk van voorspellingen. Moderne technologie maakt de supply chain connected, controlled en consolidated. De nieuwe keten heet derhalve de Triple Con Supply Chain. Producten die niet ter plekke beschikbaar zijn, kunnen we gemakkelijk ergens anders vandaan halen. Het klassieke buy-hold-sell model verandert in sell-source-ship.

Aanraakschermen

Een goed voorbeeld is Perry Sport. De retailketen heeft aanraakschermen in de winkels waarop klanten producten kunnen bestellen die niet in de winkel liggen. Bestellingen worden thuisbezorgd vanuit het centrale magazijn of vanuit een ander filiaal waar wel voldoende voorraad ligt. Mogelijk blijft het anders in dat andere filiaal liggen tot de uitverkoop. Zo slaat Perry Sport meerdere vliegen in een klap: tevreden klanten, extra omzet en marge en minder overtollige voorraden.

Onvoorspelbare vraag

Laten we de Triple Con Supply Chain eens uittekenen. Het onderstaande schema schetst de keten van producent tot consument. De rode pijlen herkennen we als de traditionele goederenstromen. Ze bieden schaalvoordelen en werken uitstekend voor snellopende producten en producten met voorspelbare vraag. Op deze producten lopen we weinig voorraadrisico, dus kiest de Triple Con Supply Chain voor efficiency. De groene pijlen tonen de stromen van langzaamlopende producten met onvoorspelbare vraag. Deze typische long-tailproducten kunnen op diverse plekken in de keten liggen. Als de vraag komt, zorgen we dat ze efficiënt naar hun bestemming gedirigeerd worden.

schema

 Virtual Warehousing

De groene stromen bestaan dus vooral uit kleine incidentele zendingen die we moeten bundelen om efficiency te bereiken. In 2001 schreef ik het rapport Virtual Warehousing, waarin ik een geconsolideerd netwerk schetste voor het snel een efficiënt distribueren van kleine zendingen. Het verhaal werd destijds goed ontvangen en diverse keren mocht ik voor volle zalen de boodschap verkondingen. Helaas werd er in de praktijk weinig mee gedaan. Waarschijnlijk omdat de techniek er nog niet klaar voor was.

Geconsolideerd distributienetwerk

Inmiddels lijkt de tijd rijp. In het geconsolideerde distributienetwerk leggen we goederen bij voorkeur dicht bij de bron (figuur links). Vervolgens combineren we losse zendingen tot volle vrachten via een netwerk van magazijnen en overslagcentra (figuur midden). Tenslotte houden we beperkte vooruitgeschoven voorraden in opslagpunten nabij afzetmarkten om aan de vraag te voldoen tijdens het aanvullen van de voorraden (figuur rechts). Zo blijft de totale voorraad beperkt en kunnen we efficiënt en snel aan de vraag voldoen.

europa

Het voorbeeld toont een Europees netwerk. Dezelfde principes gelden echter ook op kleinere schaal, bijvoorbeeld voor een landelijke groothandel met diverse leveranciers en klanten of een retailer met meerdere winkels. Enige voorwaarde is dat meerdere voorraadpunten met elkaar worden verbonden.

Conclusie

Moderne technologie verandert de wereld. Dit vraagt om een nieuwe supply chain. Vandaar de Triple Con Supply Chain. In deze keten beschikt iedereen overal over actuele informatie (connected), is er een centrale regie (controlled) en wordt uitgebreid gebruik gemaakt van middelen van derden (consolidated). De keten bedient klanten beter dan traditionele ketens. Producten zijn vrijwel altijd beschikbaar, assortimenten zijn breder, terwijl voorraadrisico’s desondanks laag blijven.

Dit artikel is het eerste deel van een drieluik. In deel twee hoe bedrijven de Triple Con Supply Chain kunnen gebruiken voor een killer-propositie.

Deel dit bericht

8 Reacties

Jeroen van den Berg

Ik zie de Triple Chain Supply Chain als de keten van de toekomst. Ik zoek mooie voorbeelden die nog in het artikel ontbreken. Ik ben benieuwd naar jullie input…

HBS Nederland

@Jeroen, een duidelijk leesbaar geschreven. Ik heb en ken geen voorbeelden maar ik wil even reageren. Het lijkt inderdaad een ontwikkeling die je niet voorbij kan gaan. Als ik dit lees, dan zie ik ook heel veel belangen die op een zijden draad komen te hangen, namelijk het concurreren van eigen afnemer en zelfs en het overbodig worden van schakels. Maar tegelijkertijd ontstaat nieuwe kansen, namelijk voor de logistieke dienstverleners, voorwaarde is wel dat fijnmaziger moeten gaan worden in hun distributie (stadsdistributie). En dat is een bedreiging voor de grote pakketdistributeurs.
De triple Con supply chain heeft inderdaad een ongekend mogelijkheden. Dat houdt in dat een behoorlijke veranderingen op ons afkomen. Voor de een zou een welkom aangenaam aangelegenheid zijn en voor de ander een dood steek.
Wat ik zelf leuk vind aan de nieuwe ontwikkeling is dat er de stadsdistributie meer boost gaat krijgen, maar ook de milieu effecten ervan (minder belastend).

Jeroen van den Berg

@HaalBrengService Nederland: Dank voor je compliment. Ja ik denk ook dat er veel gaat veranderen. Virtuele samenwerkingsverbanden kunnen in korte tijd geduchte concurrentie vormen van gevestigde partijen. Pakketdistributie is daar een mooi voorbeeld van. Stadsdistributeurs kunnen nieuwe dienstverlening mogelijk maken. Denk aan same-day delivery vanuit alle winkels in de stad via 1 portal. Stadsvervoerder Greencity Distribution gebruikt ons Storelink platform als control tower voor het regisseren van (groene) goederenstromen in Breda zonder dat zij over eigen stenen of wielen beschikken.

HBS Nederland

@Jeroen: Dank voor uw reactie. Jammer dat uw eerder artikel in 2001 als min of meer als fantasie (misschien niet de juiste omschrijving maar u begrijpt wat bedoel) werd gezien, anders was NL 2 a drie stappen verder dan waar we nu zijn. Ontbreken aan vertrouw, durf, angst voor onbekende? Wie zal het zeggen. Men begint te geloven dat traditioneel ondernemen is passe.

Jeroen van den Berg

@HaalBrengService. Ja, klopt, het komt toch neer op ondernemerschap. Ook denk ik dat de techniek toen nog een struikelblok vormde. Informatie was nog niet op orde en systemen waren erg gesloten. Techniek is natuurlijk een belangrijke driver in Triple Con. Hoe ver zijn jullie met dit soort concepten?

Salif Bakayoko (HBS Nederland)

@Jeroen, wij maken inderdaad gebruik van de moderne technologie. Alle eerste als transport/koerier ondernemer hebben gekozen om geen intrek te nemen in een bedrijfspand. Dat houdt in dat de contacten met de chauffeurs gaan via de digitale kanalen. En wij kunnen overal (real time) de auto`s volgen en zo nodig bijsturen. De kosten zijn dus relatief lager ten opzicht van de traditionele wijze (bedrijfspandpand etc. . .).
Wij merken wel dat af toe niet serieuze wordt genomen omdat je van huis uit of op andere werkplekken je bedrijfsvoering doet. Dat heeft te maken met onze doelgroep. Heeft een bedrijfspand over vijf a tien jaar voor sommige sectoren meerwaarde?

Jeroen van den Berg

@Salif: Goed om te zien dat jullie connected zijn. Een bedrijfspand is inderdaad niet nodig, al vind ik het persoonlijk wel belangrijk dat je klanten in een representatieve omgeving kunt ontvangen. Dat kan natuurlijk ook op leuke shared workplaces. Hebben jullie overigens eigen chauffeurs of gebruiken jullie restcapaciteit van derden (=consolidated). En hoe regisseren jullie de zendingen (controlled)?

Salif Bakayoko (HBS Nederland)

@Jeroen: Wij hebben eigen chauffeurs op een vaste route (eigen gebied). Het blijkt wel dat het regelmatig voorkomt dat de beladingsgraad van de auto`s niet maximaal is, dat is de aandachtspunt dat we momenteel bezig zijn om mogelijkheden te creëren, zodat we de beladingsgraad kunnen optimaliseren. Uiteraard willen wij graag iets betekenen voor de verladers omtrent de restcapaciteit maar de ingang blijkt moeilijk te zijn i.v.m. de aanbod. Met andere woorden we zijn nu met stap (consolidated) bezig. En het regisseren van de zendingen gebeurt nog op de traditionele wijze omdat ons werkpakket nog niet groot is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond