-

Hoe zien supply chains eruit in 2030?

Hoe zien supply chains eruit in 2030? Als we de huidige lijn doortrekken, zullen digitalisering, duurzaamheid en flexibilisering van arbeid de aanjagers zijn van de verandering. Traditionele retailverkoop verschuift naar webshops en webshops transformeren naar marktplaatsen. Een verkenning van supply chains in de toekomst.

Er verandert momenteel veel in supply chains. Traditionele retailverkoop verschuift naar webshops. Succesvolle webshops als Amazon, bol.com en Zalando openen hun poorten voor derden en worden meer en meer online marktplaatsen. Bol.com verwacht dat partners op termijn de helft van de verkopen voor hun rekening zullen nemen. Geen gekke gedachte, bij Amazon is het nu al 50 procent. De moderne tussenpersonen snoepen mee van verkoopmarges van derden en tegelijkertijd hoeven ze door de zogenaamde endless aisles vrijwel geen nee meer te verkopen aan hun bezoekers.

Kwartaalcijfers

De Chinese internetreus Ali Baba, een onderneming die uitsluitend producten van derden verkoopt, laat zien dat dit een lucratief verdienmodel kan zijn. De onderneming draait winstpercentages van maar liefst 30-40 procent. Als we daarentegen de kwartaalcijfers in onderstaande tabel bekijken, dan zien we dat Amazon veel bescheidener winsten haalt. De inkoopkosten van de verkochte goederen zijn echter gedaald van 76% van de omzet in 2012 naar inmiddels 62%. Wellicht dat Amazon in de loop der jaren iets betere inkoopcondities heeft kunnen bedingen, maar het voornaamste verschil valt toe te rekenen aan de toegenomen verkoop door derden waar geen inkoopkosten tegenover staan. Blijkbaar vindt Amazon het niet belangrijk om veel winst te maken. We zien dat de extra bruto winstmarge vooral geïnvesteerd wordt in research & development.

Onbetrouwbare levering

Alhoewel de endless aisles commercieel interessant zijn, stellen ze de marktplaatsen wel voor extra uitdagingen. De achilleshiel van het verkoopmodel is namelijk de onbetrouwbare levering van de partners. Ondanks strenge eisen blijven hun leverprestaties nogal eens onder de maat en dat straalt af op het imago van de marktplaats. De review-scores op vergelijkingssite kieskeurig.nl laten zien dat klanten van klanten van bol.com aanzienlijk tevredener zijn dan klanten van bol plaza, de marktplaats voor de verkooppartners op bol.com. De gemiddelde scores over het afgelopen jaar waren respectievelijk 7,9 en 3,5!

Overtreffende trap

Bovendien krijgen marktplaatsen te maken met wederom een overtreffende trap: platforms. Waarom nog allerlei webshops en marktplaatsen bezoeken als je direct via Google je gezochte producten kunt aanklikken? Vooralsnog heeft de Europese commissie Google Shopping teruggefloten als verkoopplatform, maar de ontwikkeling lijkt onomkeerbaar. In het business-to-business segment zien we succesvolle platforms als Ariba en Covisint. Tevens werken techbedrijven hard aan de ontwikkeling van nieuwe platforms. Waarom nog online bestellen als het ook via een spraakassistent als Alexa of Siri kan? Waarom winkels bezoeken als je aankopen via augmented/virtual reality kunt uitproberen? Of wat dacht je van slimme koelkasten die zelf bestellingen plaatsen? En ten slotte is het wachten op artificial intelligence die ons compleet ontzorgt.

Open voor derden

Tot zover hebben we uitsluitend de vraagkant van de supply chain bekeken. Laten we nu eens de aanbodkant en de logistieke afhandeling onder de loep nemen. De geschetste ontwikkelingen vragen om logistieke netwerken die producten van verschillende eigenaren vanuit diverse plaatsen efficiënt en betrouwbaar naar de klant verschepen. Dat is een stuk uitdagender dan wanneer het gehele assortiment overzichtelijk onder één dak ligt. De grote marktplaatsen Amazon en Zalando lopen tegen deze uitdaging aan en stellen niet alleen hun verkoopkanaal, maar ook hun fulfilment-operaties open voor derden. Ook het nieuwe distributiecentrum van bol.com in Waalwijk biedt ruimte voor fulfilment-diensten voor verkooppartners.

Paardenmiddel

Zelf de logistiek van al je partners in de hand nemen, lijkt echter een paardenmiddel. Het is misschien weggelegd voor de groten der aarde, maar het is geen algemeen schaalbaar model voor 2030. Dus hoe ga je spullen van verschillende locaties efficiënt en betrouwbaar naar je klanten verschepen? Als je niet oppast, dan rijzen je transportkilometers de pan uit. Dat strookt natuurlijk niet met de duurzaamheidseisen van 2030. Slimme rit- en routeplanningssoftware, elektrische voertuigen en fietskoeriers bieden enig soelaas, maar de ware pijn in transport zit in de lage beladingsgraad. Ondanks dat exacte cijfers ontbreken, schat men in dat vrachtwagens gemiddeld slechts halfvol rijden en ongeveer een kwart van de tijd geheel leeg rijden. Bovendien lijkt de beladingsgraad te dalen de laatste tijd. Dat moet beter in 2030.

E-mailtjes

Om efficiënt te kunnen distribueren, zullen we vele vrachten moeten bundelen tot volle vrachtwagenladingen. Dit vraagt om een open distributienetwerk. Het concept Physical Internet schetst zo’n netwerk. De bedenkers trekken de parallel tussen het verzenden van pakketjes en het versturen van e-mailtjes. Het maakt niet uit over welke knooppunten je digitale berichtjes gerouteerd worden of wie de eigenaar is van die knooppunten, zolang je e-mailtjes maar binnen afzienbare tijd op de plaats van bestemming aankomen. Datzelfde geldt in het Physical Internet voor goederen. Er is een netwerk van overslagpunten waartussen vrachten vervoerd worden. Je zending zal één of meerdere knooppunten aandoen, totdat het aankomt bij een knooppunt dichtbij je bedrijf, waarvandaan het wordt afgeleverd.

Control tower

Samenwerkingsverbanden tussen transporteurs als TransMission, Palletways en Teamtrans kunnen we zien als voorlopers van dergelijke netwerken. Aangesloten vervoerders combineren hun vrachten onderling via een eigen netwerk van overslagcentra. NewWays is een inspirerend voorbeeld van netwerksamenwerking tussen producenten. Om echter werkelijk een deuk in een pakje boter te slaan, is véél transportvolume nodig. Een treffende case op dit vlak komt van Unilever. Het bedrijf vervoert veel volume, bij elkaar opgeteld zijn de dagelijkse vrachtkilometers gelijk aan twee keer de afstand naar de maan en terug. Van alle logistiek dienstverleners rijdt alleen DHL dagelijks meer kilometers. Unilever wist met een Europese control tower 20 procent te besparen op de kilometers door de talloze vrachten slim te combineren via een netwerk van overslagcentra.

Uber-achtige wijze

Voor het Physical Internet hebben we dus een platform nodig dat vrachten eenvoudig aan transporteurs en eigen rijders koppelt en door een open netwerk van overslagcentra dirigeert. Partijen als Quicargo, Shipitsmarter en Shutl bieden reeds tools om op Uber-achtige wijze vrachten te koppelen aan vervoerders die met lege laadruimte in de buurt rondrijden. De chauffeurs hoeven nauwelijks om te rijden en halen op eenvoudige wijze rendement uit hun lege ruimte. Ook CB Logistics heeft een slim transportplanningssysteem dat dagelijks berekent welke vrachten met de eigen vloot gedistribueerd worden en welke de logistiek dienstverlener uitbesteedt aan regionale vervoerders. Zo kun je pieken opvangen, beladingsgraad verhogen en tijdige levering garanderen, zelfs in uithoeken van je afzetgebied.

Minder belangrijk

Met een netwerk als het Physical Internet kan iedereen eenvoudig zijn spullen versturen. Bovendien kun je de voortgang van zendingen gemakkelijk online volgen. Waar grote internetpartijen Amazon, Zalando en bol.com momenteel de fulfilment van hun partners overnemen om de betrouwbaarheid te waarborgen, zal dit in de toekomst met een dergelijk efficiënt en betrouwbaar netwerk minder belangrijk worden. Bijkomende voordelen zijn dat goederen niet per se in alle distributiecentra hoeven te liggen, maar voor een deel stroomopwaarts in de keten kunnen blijven om daar te wachten op orders. Dat scheelt kosten in het inbound transport. Bovendien zullen incourante voorraden afnemen, doordat goederen over een grotere markt afgezet worden. Tegelijkertijd kun je in een dergelijk netwerk met vooruitgeschoven voorraden dichtbij afzetgebieden toch zorgen voor snelle levering.

Warehousing in 2030

De supply chain van 2030 kenmerkt zich door het delen van voorraden en transportcapaciteit. Maar hoe zien warehouses eruit in 2030? Meer dan nu zullen ze faciliteiten voor opslag en overslag moeten combineren om de diverse stromen te kunnen accommoderen. Een schoolvoorbeeld van een dergelijke operatie is het fulfilment center van Amazon. De internetreus heeft in Duitsland 9 fulfilmentcentra van zo’n 100.000 vierkante meter die als netwerk opereren. Als een bestelling uit meerdere fulfilmentcentra moet komen, dan worden de spullen via onderlinge cross-docking samengevoegd. In de VS heeft Amazon zelfs centra van 300.000 vierkante meter waar mensen en robots samenwerken.

On demand warehousing

Net als in het transport, hebben ook warehouses te kampen met pieken en dalen in voorraden en goederenstromen. Uitbesteding aan logistiek dienstverleners biedt voordelen doordat pieken en dalen van verschillende opdrachtgevers elkaar compenseren. Denk aan ijsjes in de zomer en diepvriesgroente in de winter. Desondanks is er regelmatig leegstand of ruimtegebrek in magazijnen. De nieuwe Nederlandse marktplaats Stockspots biedt hiervoor een oplossing met on demand warehousing. Evenals de Amerikaanse branchegenoot Flexe, stelt Stockspots bedrijven in staat om op Airbnb-achtige wijze magazijncapaciteit te delen met derden voor periodes van enkele weken of maanden.

Online portal

Behalve opslagruimte, zijn ook inslag- en uitslagdiensten van het warehouse inbegrepen bij on demand warehousing. Via een online portal voer je orders in, bekijk je voorraadstanden en volg je de ontvangst en uitlevering van orders. Als je een klassieke samenwerking met een logistiek dienstverlener wilt starten, dan heeft dat behoorlijk wat voeten in aarde. Met name het koppelen van IT-systemen is een flinke klus. Uitbesteding voor periodes korter dan een jaar loont doorgaans niet. On demand warehousing neemt deze drempels weg. Een ideale oplossing om pieken en dalen tijdelijk op te vangen of om voorraden dichtbij de afzetmarkt te leggen voor snelle levering.

Omnichannel

In 2030 verkopen bedrijven hun producten tegelijkertijd via winkels, webshops, marktplaatsen en platforms. Ze zijn omnichannel. Ze verkopen niet alleen uit eigen voorraad, maar ook uit voorraden van derden. Dit geldt nu vooral voor de grote jongens in de B2C markt, maar we mogen verwachten dat deze ontwikkeling zich over de volle breedte voortzet. Om je hierop voor te bereiden, is het verstandig om nu al te experimenteren met diverse verkoopkanalen en te investeren in het digitaal beschikbaar maken van je voorraadinformatie.

Nike

De ontwikkelingen laten hun sporen na in de supply chain. Nike levert steeds meer direct aan consumenten via de eigen webshop en via Amazon en is daarmee een rechtstreekse concurrent van traditionele afnemers. De rol van de groothandel komt steeds meer onder druk te staan door marktplaatsen met eveneens een breed assortiment, door producenten die rechtstreeks leveren en door logistiek dienstverleners die vergelijkbare logistieke diensten leveren. Het is dus zaak dat de groothandel zijn rol versterkt als one-stop-shop met een breed assortiment en een uitstekende service. Logistiek dienstverleners kunnen hun positie versterken door synergie te zoeken tussen opdrachtgevers. Niet alleen om pieken en dalen te compenseren, maar ook om opdrachtgevers onderling voorraden te laten delen en orders gecombineerd uit te leveren. Zo combineert logistiek dienstverlener Nabuurs de leveringen van Mars, Heinz en Nutricia onder één dak. Ten slotte dienen bedrijven hun logistieke netwerk tegen het licht te houden. Is er voldoende flexibiliteit in transport en warehousing om pieken en dalen te kunnen opvangen en snel te kunnen leveren?

Conclusie

De rollen van producenten, groothandels, retailers en logistiek dienstverleners gaan meer en meer door elkaar heen gaan lopen, dat staat buiten kijf. Bovendien mogen we verwachten dat de trends van flexibilisering van arbeid en het delen van bedrijfsmiddelen en voorraden een vlucht zullen nemen. Endless aisles, Physical Internet en on demand warehousing zorgen voor betere benutting van voorraden, voertuigen en gebouwen en dat is niet alleen fijn onder de streep, maar is tevens een stuk duurzamer.

Dit bericht is 354 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond