More artikelen

Checkit past leveringsvoorwaarden aan

Checkit gaat zijn leveringsvoorwaarden aanpassen en er standaard in op laten nemen dat het voldoet aan de regels zoals die door Google gehanteerd worden voor partijen die actief zijn op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. “Dat verhoogt de transparantie en geeft derden inzicht in hoe wij opereren en welke maatstaven we daarvoor hanteren.” Dat zegt Paul Aelen, directeur van Checkit.

Traffic4u wil keurmerk voor seo’s

Traffic4u wil dat er een keurmerk komt voor bedrijven die zich bezighouden met zoekmachine-optimalistatie (seo's). Dat zegt directeur Gert-Jan Munneke. “Er moet gewoon duidelijk worden welke partijen zich aan de gemaakte afspraken houden en zich aan geoorloofde praktijken houden.”

Onderzoek IAB naar Checkit

Er loopt een onderzoek van het IAB tegen Checkit vanwege javascript-cloaking bij Google. Dat zegt Igor Beuker, voorzitter van het IAB. Volgens Beuker betekent het niet dat Checkit bij voorbaat al veroordeeld is. “Wij passen hoor en wederhoor toe. Wij zijn de zaak nu aan het uitzoeken.” Volgens hem is het moeilijk te bepalen wie nou waar voor verantwoordelijk is geweest. “Dat maakt de zaak complex.”

Eerste penalties tegen verzekeraars opgeheven

Sommige van de penalties die Google oplegde tegen de verzekeraars vanwege javascript-cloaking zijn alweer opgeheven. De domeinen Levob.nl, FBTO.nl en Polisdirect.nl zijn weer opgenomen in de index en staan weer bovenaan in Google. Amev, Ohra, Centraal Beheer en OZ zijn nog niet terug te vinden.

Schade verzekeraars moeilijk op Checkit te verhalen

Mochten de verzekeraars die vorige week uit de index van Google verwijderd zijn (vanwege het door Google niet langer gedoogde javascript-cloaking), de financiële schade willen verhalen op Checkit, dan maken ze weinig kans. Checkit heeft volgens diverse advocaten zijn aansprakelijkheid namelijk goed geregeld.

“Meer partijen aangepakt voor zoekmachinespam”

Vorige week stond het zoekmachinewereldje op zijn kop omdat Google enkele grote Nederlandse verzekeraars uit de index verwijderde. Zij werden gestraft voor javascript-cloaking. Opmerkelijk, want normaal gesproken pakt Google het verantwoordelijke bureau aan (in dit geval Checkit) en niet de bedrijven. Reden voor Emerce om verder te praten over de zaak met freelance internetconsultant en zoekmachine-expert Jeroen van de Wiel.

Checkit belooft grote schoonmaak spamsites

Zoekmachinemarketing-bedrijf Checkit heeft zogenoemde 'cloaking' technnieken toegepast voor websites van een groot aantal klanten, waaronder de Amersfoortse, Accensys, Europcar, Fortisbank, Orange, Oomverzekeringen, Nefit, Mg-Rover en GWK. Dit zeggen kenners die zich met de optimalisatie van zoekmachineresultaten bezighouden.

Zoekmachine Award voor Speurders.nl

Bij Speurders.nl is ruim 28 procent van de unieke bezoekers per maand te danken aan zoekmachinemarketing. Dit maakte de site bekend na het winnen van de Nederlandse Zoekmachine Marketing Award. Een van de genomineerden, Viagra.nl, trok zich terug nadat de waakhond voor geneesmiddelenreclame zustersite Erectieplein.nl uit de lucht had gehaald.

Ilse nog steeds meest gebruikte zoekmachine

Ilse is de meest gebruikte zoekmachine in Nederland, zo luidt een van de bevindingen in een herhaald onderzoek van online marketingbureau Checkit.nl in samenwerking met Internet Databureau Nedstat naar de populariteit van zoekmachines. Een sterke stijger in de top 5 is Google, maar het verschil in populariteit tussen de eerste en tweede plaats is nog altijd levensgroot: 42 procent marktaandeel voor Ilse tegenover dertien procent voor Google.