Marktplaats.nl van start met behavioural targeting
Marktplaats.nl maakt sinds vandaag gebruik van behavioural targeting om adverteerders en bezoekers bij elkaar te brengen.
Marktplaats.nl maakt sinds vandaag gebruik van behavioural targeting om adverteerders en bezoekers bij elkaar te brengen.
In de 9 jaar van zijn bestaan bleef het uiterlijk Nederlands grootste handelssite nagenoeg ongewijzigd. Nu vernieuwt Marktplaats.nl zijn voorpagina grondig om beter op actualiteiten en de persoonlijke interesses van gebruikers in te spelen.
De straat Kamp in Lelystad is, met 3.000 artikelen te koop op Marktplaats.nl, de drukste digitale winkelstraat van Nederland. Juist in kleinere plaatsen wordt intensief digitale handel bedreven door burgers.
De Volkskrant plaatst de komende maanden duizenden nieuwe vacatures van Volkskrant Banen door naar Marktplaats.nl. De krant verbreedt hiermee het bereik van zijn banenadvertenties op het web. Marktplaats sluit een volgende zakelijk partner aan.
Handelsplatformen in het c2c-domein, zoals Marktplaats.nl, vinden in toenemende mate tractie onder webwinkeliers, professionele verkopers. Zij gebruiken c2c-handelssites als kanaal om leads te genereren.
Marktplaats.nl lanceert een systeem waarmee zoekmachine- en mediabureaus voor klanten automatisch in bulk advertenties kunnen plaatsen op prominente posities. De handelssite merkt groeiende belangstelling van webwinkels om leads via het verkoopplatform te genereren.
Marktplaats toont voortaan Pay per Call Advertenties. De advertenties worden geleverd door Topclick, dat MKB-bedrijven vindbaar maakt op Google en – nu ook – Marktplaats. Bedrijven betalen Topclick een euro als ze door een potentiële klant worden gebeld via het 0800-nummer dat in de bedrijfsadvertentie staat.
Officieel gaat de site pas op donderdag 4 januari van start, maar op Goedgeplaatst.nl is nu al te zien hoe de nieuwe site zich profileert als ‘mediabureau’ voor particulieren en bedrijven die in bulk advertenties op Nederlandse handelssites willen publiceren. Voor het eerst verleent Marktplaats.nl zijn expliciete steun voor een dergelijk initiatief.
eBay en Google gaan internationaal nauw samenwerken met advertenties en internettelefonie. Ze onderzoeken ook interoperabiliteit tussen Skype en Google Talk. Of de beldiensten in Nederland aan zullen slaan, valt te bezien. Advertentiesites met 'Bel Mij'-knoppen zien dat ruim 50 procent van de internetters afhaakt, de adverteerder niet spreekt. Skype nog minder.
Nuon is de eerste partij die zijn digitale reclamefolder in een rubriek van Marktplaats.nl mag vouwen. Het energiebedrijf heeft voor een jaar het alleenrecht om op verscheidene posities binnen een rubriek de advertentiesnuffelaars over energie te informeren met 14 webpagina's. Er lopen gesprekken met een paar andere belangstellende sponsors.
Handelssite Marktplaats.nl neemt vandaag een nieuw advertentiemodel in gebruik, met het oog op de zakelijke markt. De zogeheten Topadvertenties zijn gebaseerd op wat bekend staat als het ´cost per click´-model. De Topadvertenties vervangen de Google AdWords-uitingen en komen op termijn bovenaan iedere rubriekspagina te staan.
De directeur van eBay Nederland, Bob van Dijk, krijgt ook de leiding over Marktplaats.nl. Sinds de overname van Marktplaats.nl door eBay raken de twee bedrijven steeds meer met elkaar vervlochten, waardoor een aparte Marktplaats-directie niet meer nodig is.
Speurders.nl test een nieuw computerprogramma waarmee verkopers automatisch advertenties kunnen plaatsen en beheren. Superplaatser kan ook advertenties uit concurrerende handelssites importeren en doorplaatsen naar Speurders.nl, louter als de gebruiker ook de auteur van de advertenties is.
Handelssite Marktplaats.nl werkt aan een nieuwe manier om artikelen doorzoekbaar te maken. Het bedrijf is van plan om kenmerken – 'tags' – te koppelen aan items. De techniek voor dit nieuwe zoeksysteem staat al klaar, zegt directeur Oscar Diele. “We zijn nu op zoek naar wat voor gebruikers de handigste manier is om kenmerken te koppelen.”
Handelssite Marktplaats.nl is de eerste grote Nederlandse site die de RSS-feeds regionaal doorzoekbaar maakt. Alle advertenties krijgen 'onder water' een geocode mee. Hierdoor kunnen de advertenties op bijvoorbeeld grafische overzichten als Google Maps worden gepubliceerd. Daarop inhakend ontwikkelde eBay Nederland een eigen metazoekmachine voor rubrieksadvertenties en veilingen.