Deel dit artikel
-

Nederlandse twijfels over vervlechting Skype en GTalk

eBay en Google gaan internationaal nauw samenwerken met advertenties en internettelefonie. Ze onderzoeken ook interoperabiliteit tussen Skype en Google Talk. Of de beldiensten in Nederland aan zullen slaan, valt te bezien. Advertentiesites met 'Bel Mij'-knoppen zien dat ruim 50 procent van de internetters afhaakt, de adverteerder niet spreekt. Skype nog minder.

"Wij hebben besloten om deze service te beëindigen omdat er weinig gebruik van werd gemaakt", meldt Marktplaats.nl over zijn telefonische doorverbinddienst. Bezoekers van de handelssite konden een advertentiebanner aanklikken en vervolgens een telefoongesprek opzetten met de Marktplaats-adverteerder. Daar bleek geen belangstelling voor, ondanks het grote bereik van de site.

Een kleine week nadat Marktplaats de beldienst staakte, maakt het moederbedrijf bekend een vergelijkbare dienst op te zetten in samenwerking met Google.

Google en eBay maakten gisteren bekend op twee punten voor meerdere jaren met elkaar intensief te gaan samenwerken. Ten eerste sloten de bedrijven een advertentieovereenkomst. Op alle eBay-sites buiten de Verenigde Staten komen in de marge van de veilingpagina's tekstadvertenties van Google te staan. Iedere keer dat een internetter erop klikt, betaalt een adverteerder geld aan Google en eBay. De verdeelsleutel is niet bekend gemaakt.

De advertentieovereenkomst geldt voor niet-Amerikaanse landen, omdat eBay in het thuisland sinds kort een exclusieve advertentieovereenkomst heeft met Yahoo. Yahoo mag tekstadvertenties plaatsen in de marges van veilingen van indexen op eBay.com. eBay krijgt de gelegenheid de prestaties van zowel Yahoos als Googles advertentieprogramma's grondig te analyseren.

Het tweede punt van samenwerking is internettelefonie. Google heeft in de vorm van Google Talk een chat- annex belprogramma, eBay is eigenaar van Skype. De bedrijven spreken af, dat ze over en weer pay per call-diensten gaan leveren. Bezoekers van beide sites krijgen, als ze een advertentie aanklikken, de optie om de adverteerder direct te bellen via de computer. Dat gaat een stap verder dan doorklikken naar een website. Adverteerders betalen voor iedere keer dat er een telefoongesprek tot stand is gebracht. Google biedt deze dienst reeds sinds eind 2005 op kleine schaal aan.

Internetters die vanaf begin 2007 een beladvertentie klikken, moeten eerst aangeven of ze met Google Talk of Skype willen bellen. Pas na die keuze wordt de spraakverbinding tot stand gebracht. De bedrijven spraken tevens af dat Skype een belknop krijgt in Google Toolbar.

Van groter belang is dat Google en eBay afspraken te gaan onderzoeken hoe Skype-gebruikers directe verbindingen op kunnen gaan zetten met Google Talk-klanten. Skype is gebaseerd op een besloten, zelf ontwikkeld VoIP-systeem, Google Talk is gebaseerd op open source-technologie. Die twee verhouden zich in de regel slecht tot elkaar. Het onderzoek naar interoperabiliteit richt zich op chat en aanwezigheidssignalering. Niet op spraak.

Uit een rondvraag door Emerce blijkt dat Nederlanders amper interesse lijken te hebben om via internet te bellen naar bedrijven.

Alderd Froolik van drop-offwinkel WePaYou, dat tweedehands artikelen uit naam van hun aanbrengers verkoopt op eBay en Marktplaats, reageert tegenover weblog De Koopman: "Wij hebben ruim 1.000 advertenties voorzien van Skype-mogelijkheid. Dit is nog slechts 1x gebruikt door een klant. Ook bij Marktplaats-advertenties staat ons Skype-nummer, maar ook hier geen reacties van. De mensen bellen liever met een gewone telefoon, ondanks de hogere kosten."

Govert van Eerde, van pay per call-bedrijvengids Topclick, zegt: "We hebben 1,2 miljoen bedrijven in onze webdatabase. Een paar honderd van die MKB'ers betaalt ervoor om met een 0800-nummer, dat wij verstrekken, op onze site te staan. Wij zorgen er voor dat de bedrijven via Google goed te vinden zijn, zij betalen enkel voor iedere keer dat ze daadwerkelijk gebeld worden. Dat kost 1 euro per ontvangen gesprek. Tegen het einde van het jaar bedienen we enkele duizenden bedrijven met een 0800-nummer. We zoeken nog 30 man personeel, account managers."

Van Eerde: "Niets van onze beldiensten gaat via internet. Dat hebben we wel geprobeerd. Het bleek dat tussen de 50 en 70 procent van de pogingen om via de site een gesprek op te zetten, strandde. Men wil zijn nummer niet opgeven bij een website om vervolgens terug gebeld te worden. En MKB'ers willen op hun mobiel of antwoordapparaat gebeld worden. Niet via de computer. En vergeet niet: de helft van de MKB'ers heeft niet eens een website."

Rob Jorg, directeur van bedrijvenzoekmachine iLocal, onderschrijft Van Eerdes stelling: "Men is huiverig om op onze site zijn telefoonnummer achter te laten om gebeld te worden. De helft haakt voortijdig af. Dat proberen we te ondervangen met duidelijke privacyverklaringen. Bellen met Skype-achtige programma's? Er is een categorie gebruikers die erop zit te wachten. Maar het overgrote deel van de gebruikers wil niet eens een programma downloaden om te kunnen internetbellen."

iLocal lanceert op 31 augustus een nieuwe site, met bijbehorende campagne op internet, televisie en kranten. Het Zwolse bedrijf wil groeien van 20 naar 40 werknemers. Topclick bereidt eveneens een mediacampagne voor.

Deel dit bericht

3 Reacties

Sjoerd

Met alle respect hoor, maar ik vind het niet zo gek dat mensen over het algemeen weinig vertrouwen hebben in partijen als iLocal en Topclick – wat de boer niet kent vertrouwt ie niet. Juist deze partijen zouden blij moeten zijn met de push van grote bedrijven als ebay en google om mensen de technologie te bieden anders met elkaar te communiceren ..

Mark Jansen

Nog een aandachtspuntje: het zijn denk ik de 'first movers' die technieken als Skype en Google Talk gebruiken en beheersen, terwijl het juist de mensen zijn die bereid zijn te betalen voor oude spullen (wellicht al lang uit de mode zijnde spullen zelfs) die op sites als Marktplaats rondsnuffelen. Het grote publiek bereik je veel eerder met een techniek als MSN vermoed ik. De echte test zou dan ook zijn om publiek en techniek bij elkaar te brengen. Plaats eens Skype-buttons op webwinkels die handelen in allerlei ICT goederen en plaats MSN buttons op winkels met producten voor bijvoorbeeld studenten. Eens zien wat er dan gebeurt.

willem

Uiteindelijk zullen alle VOIP spelers met elkaar samenwerken, je kan met KPN toch ook naar T-mobile klanten bellen. Wat is het verschil?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond